Batteritid efter officiel FroYo uppdatering kass!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av zita, 18 okt 2010.

1. zita

zita Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon mer än jag som upplever att batteriet laddar ur helt galet fort efter den officiella FroYo 2.2 uppgraderingen?

Har efter uppgradering, (och factory reset), en standbytid på mellan 15-20 timmar, (att jämföra med 2.1, då den åtmistone höll sig vid liv i över ett dygn mellan laddningarna).

Har samma appar installerade nu som innan uppgraderingen, så jag tror inte att det är någon av dessa som suger batteriet?

Vad har ni andra för standbytider på era telefoner?

2. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    mellan 1 och 2 dygn har jag

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Vad menar du med standby?

Var inga problem att klara 2 dygn uptime med avstängd när jag sov iaf

4. micke401

micke401 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ungefär samma här,tycker batteritiden är en av de få saker som faktiskt blev något bättre av denna mediokra uppgradering.

5. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Lät den ladda under natten. Tog ut den för en timme sen. Har spelat "spaghetti marsmallows" (rekommenderas) eller vad det heter i cirka 20 minuter, skickat kanske 15-20 sms och nu är batteriet nere på 80 %. Det är lite väl i underkant.

6. wmb

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nä, tycker faktiskt inte det.

Att hålla denna stora skärm aktiv, med ljud och all hårdvara som jobbar på full kraft tar mycket power.

7. stuckedinsweden

stuckedinsweden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@ Zita:
    Jag har exakt samma problem efter uppdateringen till 2.2 - batteri tiden suger :(
    Installerade endast Advanced Task Killer Froyou (Beta) och Swedbank app efter uppdaten och factory reset - lekte med skärm inställningerna och tog bort Auto synkronisering på min facebook och gmail konto, ingen gps eller wifi, dödade så många services i Advacned task killer och satt den till Crazy Kill level när skärmen slocknar, jag håll inne power knappen i 3 sek och valde datanetvärk bort så den körde ren GSM...typ, jag gjorde nästan allt för att den skulle köra med så lågt batt. som möjligt...men efter 22 timer var jag nere på under 10% i batteri status...med skärmen som största använder av skärmen med 78%.......hade endast haft ett samtal på under en minut och kollat på Market place i typ 3 min via wifi som jag stängde av igen...

trååååkigt... Dammit, Samsung..kom igen nu...det måste kunne göras bättre...

8. wmb

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Prova du utan taskkiller istället

9. zita

zita Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med Standby menar jag att telefonen ej används, dvs skärm avstängd, samt ingen autosynkning av Facebook/Exchange/Gmail eller annat.

Om jag laddar över natten, använder telefonen normalt under dagen, (ringer ett par samtal, kollar mailen några ggr osv), och sedan glömmer att peta i laddaren på kvällen, så har den varit död på morgonen, (har hänt 2ggr sedan FroYo installerades).

Hade som sagt inte detta problemet med Eclair, så jag tror helt klart att det har med FroYo att göra?

10. wmb

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Både ja och nej.

Eftersom jag och faktiskt en hel del andra upplever bättre, kanske till och med bra batteritid sen FroYo så har det nog snarare med installationen av froyo, eller andra appar att göra.

11. stuckedinsweden

stuckedinsweden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så du menar alltså att vi skal prova installera om Froyo? Eller...?

12. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Att stänga av datanätverk kan i vissa fall vara en katastrof för batteritiden. En del appar som söker nätverkskontakt kommer då frenetiskt försöka uppdatera vilket hindrar telefonen från att sova. Kolla "partial wake usage" med Spare Parts för att kolla att den somnar ordentligt.
    Det är något galet med din telefon om du får 22 timmar utan användning, det får jag med en del saker som synkar och några timmars surfande och spelande.

13. wmb

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det är upp till dig.

Men jag skulle aldrig sitta kvar och inte ens försöka i ditt läge

14. Raveneye

Raveneye Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med Eclair kunde jag klara mig från fredag kväll(100% batteri) till söndag kväll(25% batteri) med en laddning. Några samtal, ca 15-20min telefon, samt kolla lite på apps och andra småsaker under denna tid.
    Ganska många apps och widgets installerade.

Nu med Froyo finns det inte en chans att jag klarar mig 24h ens utan att ladda telefonen. Standby(skärmen släkt, ingen syncning på) drar 3 gånger mera batteri nu. Föruto använde den 5-10% på en natt. Nu använder den 25-35% på en natt.
    Dessutom har jag väldigt få apps installerade nu utöver standard.

Nåt måste ha gått på tok vid upgraderingen.

Hur kan jag bäst göra en totalwipe och installera om froyo? Låter som om det sku vara nästa steg.

15. Miffen

Miffen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tycker det också, är helt sjukt dålig batteritid nu.. innan klarade batteriet upp till 6 dagar för mig (helt sjukt) men nu laddas det ur över en natt, jävla skit :mad:

16. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har inte samma problem med batteritid, men tänkte köra en rensning eftersom jag inte tycker att min telefon flyter riktigt som den borde. Planen är: formatera internt SD-kort (håller på med backup av bilder nu) samt fabriksåterställa (via inställningar - privat).

Direkt när jag hade uppgraderat till FroYo så hade jag kass batteritid, men det var med stor säkerhet eftersom jag la tillbaka alla inställningar och installerade appar i 3-4 timmar (skärmen igång större delen av tiden, samt nästan konstant nätverksanvändning).

17. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Den verkar växla oftare mellan 2G och 3G. Det ska tydligen dra mycket kräm.

18. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Jag har inga problem med att den drar mycke batteri, inatt så drog den 4% på 7 1/2 timme med
    alarm
    sync på gmail,kalender
    Snowstorm widget
    Weather forcast widget
    Realtemp Widget
    Datatrafik igång med dålig täckning

Så jag är nöjd än så länge

19. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är 100 % nöjd men min SGS.

101 % faktiskt nu när jag har ett extra originalbatteri som reserv alltid i min axelväska!!!
    Kostade ca. 200 SEK.

Go Galaxy, Go!!!

20. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tyvärr har jag märkt en klar försämring jämfört med JF3/JM2 (de var likvärdiga).

Med de gamla firmwaren laddade jag ungefär vartannat dygn (all synk igång, bara 3G med sådär täckning, automatisk ljusstyrka osv). Då hade jag den aldrig avstängd och tänkte aldrig på att inte använda den pga batteriet (jag hade absolut inte höganvändning då men kan nog klassas som medel).

Nu kan jag däremot dra ur batteriet på någon timme om jag t ex spelar Angry Birds och varenda gång jag använder telefonen aktivt så displayen är igång sjunker batterimätaren väldigt snabbt.

Jag är medveten om att jag använder telefonen mer aktivt nu (inte minst pga Angry Birds, och det verkar ju vara displayen som ökat i förbrukning) men jag är 100% säker att det inte rör sig om någon placebo-effekt utan batteritiden har sjunkit markant.

Dock är jag mycket nöjd i övrigt. Har fått telefonen att bli väldigt snabb på alla punkter och allt fungerar som det ska. Det enda jag ser fram emot är att det kommer en ny firmware (behöver ej vara officiell) som kan dämpa energiåtgången lite.