Batteritid HDH "Felsökning"

Diskussion i 'Desire HD' startad av Munib, 24 februari 2011.

1. Munib

Munib Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tjena!

Tänkte fråga er här på forumet som kan lite mer om android och DHD.
    Kolla med er vad jag kan göra för att maxxa min mobils batteritid.

Allmänt:
    - HTC Sense orignal version. Har inte tänkt att roota/rom på mobilen då jag har hört att Gingerbread kommer till HDH:n i sommar.
    - Kör inga som helst appdödare på mobilen då jag läste att de flesta appar stänger av sig själva.
    - Jag har provat de tips som fanns på forumet: Ladda ur/Ladda knepet och även aktiverat Usb-felsökning.

Dagligen:
    - Lyssnar på musik i cirka 2-4 timmar.
    - Surfar cirka 2-3 timmar MYCKET FB
    - 2-3 samtal och max 50 sms.
    - Kanske 3-5 bilder per.
    - spelar knappt.

Program som ofta används / är igång:
    - ADW Launcher
    - Twitter
    - Facebook
    - Calwidget synkat med Gkalender
    - Spotify
    - Inbyggd musikspelare.
    - Retro camera.
    - Bankdroid.

Med dessa saker håller sig mobilen från Kl.07.00 till 21.00 om jag KNAPPT använder något av de ovanstående.
    Om jag gör det som står ovan så håller mobilen till cirka kl.1800

Någon som vet vad man kan göra för att mobilen iaf håller sig längre dagar då man kanske inte kommer hem förän 2300/2400 men ändå vill använda den så som jag gör?

Last edited: 25 februari 2011
  2. swampmonkey

swampmonkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

för mig fungerar det rätt bra att ha en appdödare, inbillar jag mig iaf, när jag avinstallerade den upplevde jag att batteriet drogs ur betydligt snabbare, kan vara noceboeffekt, men man vet ju inte.

stänger du av autosynkningen, av typ mail, väder, aktier och annat trams spar den en hel del batteri, Wifi är en extrem bov det med.

har samma problem själv att den är onödigt batteritörstig.
    det mesta som drar batteri är ju skärmen, och har du ljusstyrkan på lägsta, (ändras enkelt via widgeten ifall du är utomhus) så spar det en massa, man behöver ju inte full belysning när man toalettsurfar, eller inte är i ett extremt ljust rum. jag klarar utan problem en dag med mycket mycket surfande, synkning på och musik 6-7 timmar via inbyggda.

framöver är min plan att downgrada mjukvaran, när jag hade den rootad, och frös alla tramsprogram var batteritiden bättre, om man dessutom plockar en customrom bör det bli ännu bättre.

Intressant att kalla den HDHn, normalt går den ju under DHD (Desire HD, men HTC Desire Hdn duger nog det med ;)

3. oliback

oliback Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min drog också en hel del batteri, men nu, med cyanogenmod 7 verkar den må mycket bättre.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

4. Munib

Munib Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Joo jag körde appdödare på min Desire förut tyckte väl att det fungerade sådär.

autosyncen är av på de flesta grejer. Och har nästan aldrig igång wifi.

Haha tänkte inte ens på att jag skrev HDH menade ju såklart DHD ;)

5. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Det du kan göra är att ha wifi, 3g nätet etc avstängt när du inte använder det. Du kan stänga av synkningen eller låta den uppdatera mindre ofta. Jag använder en widget som heter "strömkontroll" och då finns det en knapp för skärmens ljusstyrka(brightness) som då har 3 lägen då första läget är den lägsta ljusstyrkan och det tredje är den högsta. Jag kör på andra läget eftersom att jag verkligen inte behöver så mycket ljusstyrka. Det är ju trots allt skärmen som drar mest batteri :)

Men det som har förbättrat min batteritid rejält är att jag har rootat och flashat ett ROM så kallad Android Revolution HD, vilket också har ökat prestandan på luren.

Innan kunde jag använda luren från kl 8-16 och då lyssnar jag på musik i ca 30 min, smsar en del, kollar facebook/twitter, nyheter, market och ibland kan jag spela ett tag. Men pillar iaf på telefonen ett par ggr i timman.

Igår kväll så var min mobil fulladdad och då kollade jag facebook och höll på att justera med lite appar (i ca 20 min), därefter har jag gjort det ovanstående på jobbet och det höll sig till kl 21:00 innan varningsmeddelandet "Det är 15% kvar på batteri blablabal".

I och med att det kommer ta några månader innan vi får gingerbread så tycker jag verkligen att det är värt att roota & flasha. Man kan ju självklart byta tillbaka o sedan använde gingerbread när den kommer ut :)

Och som swampmonkey påpekade så går Htc desire HD under namnet DHD om man förkortar, kan vara bra att veta ifall du ska googla efter något till den.

6. androidfeber

androidfeber Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag kan ingenting om dom koder och kommandon som man ska knappa in osv. Hur ska man lära sig allting. Att först roota och sen flasha in olika roms verkar ganska svårt. Man vill ju inte riskera något.. Vågar man lita på någon guide och hur säker är den ?

7. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Installera GreenPower och ha WiFi avstängt. GP bör ställas in på 1 minuts datauppkoppling per 30 minuter eller per 1 timme i nattprofil. Det drar ner strömförbrukningen rejält - programmen kan fortfarande uppdatera information men GP ser till att uppkopplingstiden är minimerad. På så vis får man fortfarande full funktionalitet på nallens datatjänster men utan hög strömförbrukning.

Sedan rekommenderar jag CurrentWidget och dess logg för att kolla förbrukningen. I standby skall den ligga runt 1-10 mAh för att det skall vara normalt. Högre förbrukning än så är ett tecken på att något drar för mycket ström.

Har man en operatör som stödjer 2G kan man slå över till det och spara ytterligare ström. Det kan då vara tänkbart att t.ex ligga i 2G-läge ända tills en datauppkoppling sker och då gå över till 3G.

SwitchPro Widget är en smidig lösning för sådan kontroll.

Jag tror mig också ha märkt en annan sak: jag kör LauncherPro Plus idag och tror att min batteritid blev bättre sedan jag rensade Sense från alla widgets innan jag växlade över LPP som homescreen. Dock kan jag inte svära på att det har en effekt. Men kanske.....

8. kyllojyr

kyllojyr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte min första smartphone när dhd dök upp på marknaden. Trodde aldrig att JAG skulle roota men nu sitter jag med en roota dhd. Jag har följt instruktionerna på Android revolution tråden och det var inga problem. Är riktigt nöjd med min dhd nu. Batteriet håller bättre. Bättre uppkoppling mot gsm nätet samt WiFi. Allt fungerar snabbt och mjukt. En ny telefon !!!!

Har läst i olika trådar där man har skrivit halleluja om Sina telefoner efter rotning, trodde aldrig på detta men nu sitter jag i samma båt :-)

Sent from my Desire DHD AR 2.x no sence using Tapatalk

9. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det blir alltid bättre med en XDA-ROM i nallen. Inte minst eftersom man generellt får ett nyare, mer uppdaterat system och även kan lägga in en bättre kernel. Bara på det området (kernels) råder diverse skillnader bl.a när det gäller strömförbrukning.

10. androidfeber

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Är du snäll och länkar till den guiden ? Vill ha en pålitlig guide

11. kyllojyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok ! För det första så är jag en rockie på detta så jag tog aldrig en backup som jag måste råda alla att göra. Hur man gör en backup har jag ingen aning om ;-) men sök bland trådarna så finner ni svar.

1. Om ni har en DHD med senaste uppdateringen måste ni ner till 1.32.X följ instruktionerna enlig tråden
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=905003
    Här finner ni även alla filer med mera som ni behöver.

Nu kan ni gå vidare med att ta in olika Rom radio mm. Ni hittar instruktioner under xda-developers > HTC Desire HD > Desire HD Android Development beroende på vilken rom ni vill installera.

För att gå vidare med Android Revolution 2.0.15 så följ informationen på XDA under tråden

xda-developers > HTC Desire HD > Desire HD Android Development
    [ROM] Android Revolution HD 2.0.15 | High Quality & Performance | OC | Sense/no-Sense

Var noga med att flasha in rekomenderad radion innan ni flashar in rommen.
    Jag har följ dessa och för mig fungerade det utan problem.

12. androidfeber

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Har du gjort ett Goldcard?

13. kyllojyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det har jag inte! Min är en "ren HTC" med telia ab.

14. androidfeber

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ren? Att den är köpt olåst eller vad menar du?

15. kyllojyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja jag har köpt den olåst.

16. Munib

Munib Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Min va redan den tidigare versionen :o

Du att det står ju [ROM] Android Revolution HD 2.0.16 | High Quality & Performance | OC | Sense/no-Sense

och inte 2.0.15

och en annan fråga, behövs det att roota mobilen om man ska göra detta?
    och hur ska man göra sen när man vill gå tillbaka till original ?

17. kyllojyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag menar är att min inte är brandad.

För mig innebär branding att telefontillverkaren gör en telefon åt tex Telia som kallar den för Telia xx därefter släpper telefontillverkaren samma telefon med sitt eget namn. Detta sker hela tiden med i stort sett alla tillverkare.

Som jag förstår det funderar du på om du behöver skapa ett goldcard. min är ej låst och jag vet ej om operatörlåst telefon räknas som brandad.

Kanske någon kan hjälpa oss med svaret !

18. kyllojyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Det har kommit en patch med förbättringar som heter 2.0.16. Man måst först in med 2.0.15 för att sedan lägga in 2.0.16 om jag förstått det rätt. Hade själv 2.0.15 och la på 2.0.16 för en stund sedan.

2. Ja du måste roota.

3. Ang backup. Hoppas på att vi får svar från någon annan. Jag lyckades gå tillbaka till orginalrom genom att följa instruktionerna för downgrade. Men det är inget jag rekommenderar.

19. Munib

Munib Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

alrighty,

jag tror nog att jag får leva med sense tills gingerbread kommer ut helt enkelt inte alls så långt kvar kommer ju i ut i vår

orkar inte tramsa med massor root och skit verkar va krångligt

20. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Du bör nog inte roota om du har svårt för att följa engelska guider eller guider överhuvudtaget. Jag rootade min lur för några dagar sen och detta är ju helt nytt för mig. Men det var ganska enkelt och tog inte så lång tid... Jag följde den här guiden för att nedgradera + roota + installerar Clockwork mod.
    Finns 3 delar av videon:
    http://www.youtube.com/watch?v=AkbmKLCkDWg

Sen när man har rootat får man kolla efter guider på xda hur man sätter på ENG S-OFF och sedan flashar det ROM man vill ha.