Batteritid nya froyo

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Nilssonnet, 1 aug 2010.

1. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur verkar batteritiden på den Froyo som kom OTA nu idag, någon som har fått någon direkt uppfattning?

Jag rootade min mobil förra söndagen och batteritiden har varit urusel sen dess! Jag har provat LeeDroid, Official Froyo från OpenDesire, DeFrost samt OpenDesire. Som bäst har jag kommit upp i fem timmar eller så med Sense-rommarna, helt sjukt. En av gångerna hade jag haft min mobil i ett skåp ca fyra timmar, den var helt fulladdad när jag la in den där och när jag tog ut den hade jag 10% kvar. Kollade vad som hade dragit batteritiden och det var mobilens viloläge samt android-systemet som hade dragit runt 40, 45% vardera. Skärmen stod för 1%. Innan rooten hade mobilen dragit max 20% när den låg i samma skåp. Det var med LeeDroid. Med OpenDesires-senserom var det liknande resultat, var på kalas och efter fem timmar dog mobilen i fickan. Hade skickat och tagit emot 2 sms.

Innan jag rootade kunde jag ha mobilen igång uppemot ett dygn med betydligt mer användande...

Nu har jag provat icke-senserommar och har hittintils provat DeFrost. Körde den med SetCPU och på 800MHz _(250MHz när skärmen var släckt) hade mobilen förbrukat 20% på 1timme av att bara ligga i fickan, förutom fem minuter när jag laddade hem och installerade senaste radion. Där var det skärmen som hade dragit mest, hade stått för 60% av förbrukningen, var inställd på autoljusstyrka. Det motsvarade 100% visade ett test...

Har provat att lägga in OpenDesire (icke-Sense) igen men där är ljusstyrkan så enormt svar på auto, motsvarar minsta...

Så, jag håller helt enkelt på att kräkas på min mobil numera. Min semester började idag och vill ju gärna kunna göra saker utan att behöva plocka fram en gammal mobil som håller längre än fem timmar... att ta med sig laddare är ju inget alternativ om man är på stranden, ute och dricker öl eller är i utlandet. Visar det sig att batteritiden med OTA-Froyo är bra så rycker rooten fort som faen!

2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Eftersom jag tror att du är ganska ensam med att ha en såhär dålig batteritid kommer nog inte 2.2 att fixa det. Det är något annat som är fel. Posta vad det är som dragit batteri, kolla med spareparts.

3. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Blir nog att vänta 2-3 dagar innan du får respons på detta.
    Just nu sitter alla och testar runt och leker vilket drar batteri,
    så för att få en bra "mätning" så krävs det att folk leker av sig
    och sedan återgår till normalt användande innan du kan få svar.

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS

Testa Modacos r5 eller r6 ROM... Jag upplever faktiskt en bättre batteritid nu på min r6:a , men det är nog mest för att jag ställt att wifi ska stängas av efter 15 min...

5. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som sagt, Android-systemet och väntetiden... har förresten provat att wipa batterystatsen.

Allt hände efter att jag hade rootat nallen så jag hoppades att nu när den officiella OTA kom ut, att jag kunde gå tillbaka och slippa batteriproblemen.

6. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ju faktiskt inte provat den... glömde förresten säga att jag har kört ganska mycket med både WiFi av, mobilt internet av samt autusynk av.

7. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ring *#*#4636-#*#* eller installera spare parts, sedan kollar du under battery history. Kolla om det är något som drar mycket mer än allt annat, i ditt fall borde du hitta något under "partial wake lock". Kolla i batteryinformation om batteriet är ok.

8. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag ska testa detta. Jag testade i min blogg Android 2.1:s batteritid så när luren laddas ur kommer jag köra ett test igen. Precis som jag gjorde då kommer jag även nu att släcka alla strömslukande widgets, iaf de fyra värsta: GPS, Wi-Fi, Mobil, Bluetooth. Så håll utkik! ;)

9. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahh där står det lite utförligt, det tänke jag inte på! Jag ska återgå till Sense-rommen av OpenDesire (den som klarade fem timmar), sen får jag kolla efter en stunde.

Låter bra!

10. Droid_281

Droid_281 Guest

Har varit hela dagen på high chaparall och fotat runt 50kort, filmat tre klippa på runt 2 min styck. Laddat upp grejer på fb, YouTube, surfat sms en hel del. Ringt fyra samtal på totalt 20min. synkar två mail hela tiden samt fb och lite annat. Telefon varit på sen sju i morse har just nu 73% kvar på batteri. Kör Leedroid 1.6 rootat Froyo ;-) så ja tror det nog är nåt annat knas med din telefon och inte romen..

11. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Va fasen... vill du byta mobil? :)

Vad har du för widgets igång?

12. Droid_281

Droid_281 Guest

Haha no no här byts inget ;-) har inte så många widget igång, fb, YouTube, 3g watchdog, google buzz, lattitude, samt gps har stått på hela dagen. Maila synck varje kvart 3g uppkoppling hela dagen ebuddy vart igång en timme med..

13. phibxr

phibxr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur länge har du haft telefonen? För min tog det nästan en månad för batteritiden att stabiliseras.

14. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte den strax efter den hade släppts. Tilläggas bör ju att batteritiden har legat på ungefär ett dygn vid normal användande från första dagen så det har varit ganska stabilt.

15. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alright, nu har jag lagt in LeeDroid 1.6a och har testat batteriet. Jag har under den tiden jag har haft mobilen borta från laddaren surfat snabbt in på nätet, varit inne på Hi MSN 5 minuter, skickat och tagit emot runt 50 sms. Wifi off, synk på, internet på, fem widgets (LED Light, Senseklockan med väder, Handcent, googlekalendern samt strömkontrollen). Har gått från 100 till 65% på 1h 55min, dvs 20% i timmen. Helt sjukt.

Enligt settings så har Android System använt 47%, Cell Standby 30%, Phone idle 23% och Display 10%.

Enligt Spare Parts har Hi MSN varit igång 5min 38s under partial wake, dvs den tiden jag hade igång det. Sen så är det inget speciellt att säga, dialern 4 min, Android System 2min, Internet 2min. Sen är det fyra till på vardera under 20 sek.

CPU usage inget skumt, network usage maxar ett program ut (Aura, ett program till Eve Online), ett prog som synkar lite då och då. På andreplats kommer Internet vilket är förståeligt med tanke på att jag trots allt har surfat lite. Låter som att det är Aura som är skurken...

Inget under GPS System, Sensor usage är det endast Android System. Tot 51min, kan stämma med tanke på att jag har hållit i mobilen ungefär halva tiden medans jag har messat.

Other usage har jag Running på 100%, screen on 24%. Går jag in på running så står det time without sleeping 1h 55min, dvs hela tiden från att jag drog ur mobilen från laddaren.

Jag ska testa att avinstallera Aura och se ifall det hjälper, det kan ju vara att programmet inte är Froyoanpassat med tanke på att det inte har varit några problem innan.

16. Xeinon

Xeinon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En fråga. Har du flashat nya Radio-uppdateringarna oxå?

Med senaste Radoin jämnfört med den som kom vid lansering så har jag haft 20% bättre batteritid. Behöver oftast ladda var 1.5 dagar. Detta med mycket användande och Wifi på hela tiden.

17. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, flashade den så fort den kom ut på XDA, innan dess hade jag den mest aktuelle. Hursom, nu är det två timmar sen jag laddade mobilen igen (dock inte till fullt) men i vilket fall så har det bara sjunkit med några %, ligger på 91% nu. Enligt Spare Parts har Running totalt använt 3.3%. Det känns som att jag har hittat felet...

Dags att gå och lägga sig nu och sätta nallen på laddning, får se hur det klarar morgondagen när den är helt fulladdad...

18. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan ha fel men msn klienter drar till mycket

19. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    fan.. glömde var man nollställde battery cycle.. nån som vet?

20. ljusjonas

ljusjonas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batteritiden suger efter uppdateringen! Jag har laddat min 2 ggr idag, å nu e den död igen! Jag har ju knappt gjort nånting. Surfat lite, ringt 10 min. Inte roligt!!!