Batteritid

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av exz, 17 dec 2009.

  1. exz

    exz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Jag undrar över vad ni får för batteritid på era Samsung Spica telefoner. Om jag laddar min telefon över natten och sedan spelar lite musik, läser nyheter och mailar under dagen så tar batteriet slut innan jag hinner gå och lägga mig.

    Eventuellt skulle det kunna bero på att jag har mycket apps igång, men jag kör varken WiFi eller GPS och så vitt jag försått är det det som brukar käka mest batteri.

    Vet inte om det kan ha med saken att göra att jag bara laddade upp telefonen lite i väggen och sedan kopplade in den med USB för att flytta över musik, och sedan laddade klart den när jag fick den? Jag läste i manualen och det stod inget uttryckligen om att den ska laddas ett visst antal timmar innan man använder den - även om jag vet att det brukar vara standard för nya telefoner.

    Så, vad har ni för batteritid ungefär vid normalt användande? Tycker ni att jag borde gå till Telia och begära att få byta telefon/batteri?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har ju ingen Spica, men, alla mobiler på detta forum har haft en liknande tråd.

    Batteriet uppnår inte full kapacitet än på ett par laddningar. Sen får man tänka efter lite själv också.

    Du kanske inte behöver hämta mail varje timme osv. Fundera på vad som kan dra mycket
     
  3. matty

    matty Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Slå av autosynk.
     
  4. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Att slå av autosynk som Matti föreslår är ett bra tips. Sen är det så att jag har för vana att alltid ladda mina mobiler extra mycket vid första tillfället (12-16 timmar). Så gjorde jag även med Spican. Jag lyssnar inte på musik i den men däremot kör en hel del WiFi och kollar på någon film då och då. Med en sån användning håller mitt batteri ungefär en vecka utan att laddas om.
     
  5. aalan

    aalan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag laddar min Spica varje kväll. Har inga problem med det. Fast ifs så använder jag den rätt mycket. Lyssnar på musik och surfar hela dagarna + lite WiFi då och då.
     
  6. shaq

    shaq Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En hel vecka?!? Wow. Jag måste ladda varje natt för att vara säker på att ha tillräckligt för dagen efter.
     
  7. roob

    roob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    samma här kör med ett program som heter "battery left" och jag har ca 20 timmar på fullt batteri...
     
  8. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Inte riktigt en vecka men sist höll batteriet ut i nästan 6 dagar. Jag använder telefonen inte så hårt och har den påslagen i cirka 10 timmar/dagen. :)
     
  9. Mautana

    Mautana Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med påslagen menar du inte att skärmen är igång antar jag?
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ett tips för att spara batteri är att man tar för vana att manuellt släcka skärmen direkt efter att man har använt telefonen istället för att låta telefonen sköta detta genom att stänga av skärmen efter xx sekunders inaktivitet. Skärmen är en av de komponenterna som drar allra mest batteri.

    De flesta lägger bara ifrån sig telefonen och låter den slockna av sig själv, och dessa 15, 20, 30 sekunder extra då skärmen är igång efter att man har skickat ett SMS eller whatever bygger på och kan skala av flera timmar på batteritiden över ett helt dygn.

    Även ljusstyrkan på skärmen spelar roll. Jag kör 20% inomhus, men jag har sett många med 50-100% inomhus, vilket absolut inte är nödvändigt och drar en massa batteri.
     
  11. exz

    exz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tack för alla tips! Jag har slagit av lite autosynk och har alltid haft skärmstyrkan på lägsta. Jag provade med 15 sekunder timeout på skärmen också men då upplevde jag att man knappt hann läsa igenom en nyhet i RSS-läsaren innan skärmen stängde av sig.

    Det verkar som om att batteritiden har blivit något bättre - och eventuellt som om att det är musiken som drar mest på batteriet. Kanske det finns någon annan spelare som är mer light weight och drar mindre ström .. kanske skulle kolla runt lite.
     
  12. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    har bra batteritid, laddar varannan dag vid mitt användande, då är det musik, en del facebook som leder till någons youtubeklipp m.m. Det surfas och letande regelbundet efter bra program som kan underlättaq vardagen : )
    Runt tio textmeddelanden, få samtal ibland inga alls, 3G på jobbet oich WiFi hemma. skärmen på 25% ute som inne, tycker skärmen är mycket ljusstark så inne skulle säkert 15% räcka men jag har inte hittat någon bra widget där jag själv väljer snabbvalens styrka.
     
  13. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Körer med Toggle setting,tycker den är bra.
     
  14. Liljaah

    Liljaah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med WiFi på hela tiden när jag är hemma och spotify offline när jag är ute och ränner så håller det i 1-2 dygn... men då kör jag advanced taskkiller och stänger av alla pogram när jag är klar med dem...