Batteritid

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Kindis, 4 jun 2011.

  1. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är nyfiken på er som fått eran telefon hur ni upplever batteritiden. Tegra plattformen skall ha mer prestanda men qualacomm skryter ju om att deras grejer drar mindre ström. Nyfiken på hur det uppleves.
    Detta är alltså en fråga till er som har en Sensetion. Är inte så nyfiken på svar som "Enligt ett test på hemsida XX så ska den klara X timmar" :P
     
  2. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    65% kvar efter 6,5h på batteri då har jag kollat lite YouTube ca 20min,surfat ca 1h, kört tidtagare 1h och pratat i telefon ca 10min. Skärmen står for 86% av förbrukningen...
     
  3. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Lovande med andra ord! :)
     
  4. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Nu 11t42min på Batteri:
    - Skärmen har använts i 3t2min (77% av förbrukning)
    - Röstsamtal 19min (13% av förbrukning)
    - Väntläge 11t42min (5% av förbr)
    - Telefonen inaktiv 8t40min (4% av förbr)
    - Bluetooth 11t42min (1% av förbr)

    Batteri Kvar 15%

    OBS! Detta är telefonens första dag helt på batteri, kan förbättras när batteriet är "inkört".
     
    Kindis gillar detta.
  5. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Inte illa. Jag gissar att du dolar en del med mobilen så då är tiderna helt ok :) Är nog ganska samma vad jag får ut min Nexus S om jag skulle göra samma sak.
    Tack för informationen
     
  6. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Enligt mina erfaranheter är batteritiden inte den absolut bästa. Det beror dock mycket på hur telefonen används, det är nämligen skärmen som är den riktiga syndaren i Sensation och nu i ljusa sommardagar slukas batteriet kanska kvickt när man använder telefonen till något där skärmen är aktiv.
    Det är inte katastrof på något sätt, men Galaxy S II t.ex. ger överlag bättre batteritid vid vanlig användning. Mer info om detta kommer i vår stora test på NH.
     
  7. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Verkar vara svårt att få Sensetion forumet att handla om just Sensation utan att någon nämner SGS2. Jag tror säkert att SGS2 är en super bra telefon men i detta fall är jag intresserad av batteriprestandan av Sensation. Finns säkert telefoner som är bättre men det var kanske inte riktigt ämnet i detta fall.
     
    Mrmuppen gillar detta.
  8. Mrmuppen

    Mrmuppen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med dig Kindis, den ena kan det och den andra kan datt... och den är bättre på det och den andra är bättre på datt...

    Det mesta som folk tjafsar på på detta forum som jag iofs är ny i men som jag har bestämt mig för att inte engagera mig i är subjektiva uppfattningar om saker.

    Sen är smaken som baken - delad! för mig spelar det ingen roll hur bra telefon som Samsung kan ta fram, inte ens om de bygger in en borrhammare i den med 21mm chuck så är jag intresserad. De har ett fult och dåligt GUI helt enkelt så jag har lagt ner dem efter test. men det funkar ju bra för andra så låter man dem trivas med vad som passar dem.

    Jag kan inte säga ännu exakt hur länge den räcker med batteriet, men, jag tycker inte att det känns som det är någon mirakelskillnad mot Incredible S eller Desire S på det vis jag använder telefonen iallafall!
     
    Last edited: 7 jun 2011
  9. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Sensation-specifika frågor syftar väl snarare till tips och tricks när man väl har sin sensation. En fråga angående batteritid hade jag tolkat som att TS är spekulant, och därför är intresserad. När TS är spekulant tycker jag att jämförelser med telefoner i samma segment är i allra högsta grad relevanta?

    Visst att du frågade om batteritiden på Sensation specifikt, men jag tycker inte att jämförelser med SGSII är så irrelevanta som du vill få det att verka.
     
  10. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    fan va synd, ännu en mobil med kass batteritid :(
     
  11. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Dag 2, enbart batteri:

    11t24min på Batteri

    Skärmen använd 1t4min (69% av förbr.)
    Väntläge 11t24min (15% av förbr.)
    Telefonen Inaktiv 10t20m (12% av förbr.)
    Bluetooth 11t24min (2% av förbr)

    Under tiden skärmen varit på, har telefonen använts till surf.

    Batteri kvar 61%

    Trots magert användande under dagen känns 61% på nästan 11,5 timmar ganska bra.
     
  12. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Om det är batteritid du är ute efter så får du gå tillbaks till en Nokia 3310 eller Sony Ericsson T630. Det var väl inte så oväntat att snabbare hårdvara slukar mer ström? Varför gör de inte telefonerna mer strömsnåla då? Jo, för då skulle vi inte haft de funktioner som nu finns i dagens smartphones. Det finns nischade mobiler för er som vill ha bra batteritid...köp dem istället för att klaga på dagens smartphones. Jag klarar mig alldeles utmärkt på den batteritiden som min Sensation har. Om man nu behöver längre batteritid så finns det väl ingenting som hindrar dig från att köpa ett extra batteri?!
     
  13. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER


    Instämmer delvis, men samtidigt bör ju telefonen hålla till det man använder den och man har ju trots allt en sån här telefon för att den ska användas.
    Brukar hålla ganska god koll på hur mycket olika funktioner i min är igång, tex skärmen brukar vara tänd 2-3h dag, samtal ca 30 min i snitt osv. För mig måste en telefon hålla minst 16h med den användningen, helst över 20. Extra batteri känns inte som ett alternativ. Lyssnar jag på musik en längre stund så håller inte min telefon riktigt så länge som jag vill, men det får jag ta med i beräkningen, vill absolut inte ha sämre batteri än det jag har idag.
     
  14. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Det är bara att gilla läget. Det kommer inte bli bättre batteritid på smartphones innan en ny batteriteknik dyker upp.
     
  15. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Drastiska förbättringar behövs ju inte, det enda Goldstar menar är att telefonen ska hålla en normal dags användande, vilket vi alla kan komma överens om är en kritisk punkt. En telefon som inte håller från det att man går hemifrån, tills att man kommer hem, blir automatiskt bortsorterad för mig.

    Både Samsung och Apple har ju lyckats få sina topplurar att uppnå denna nivån på batteritid, så varför inte HTC?
     
  16. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att någon sagt att den inte håller för en normal dagsanvändning. Flera som skrivit här har snarare påpekat att man har mer än hälften av batteriet kvar efter en normal dags (ganska lätt) användning.

    Om det är någon här som tycker att en normal dags användning innebär 4 timmars surf, 4 timmar musikstreaming och 2 timmar film, så behöver ni nog se över era livsvanor. För en telefon som klarar allt detdär hittar ni inte.

    Det är iaf min uppfattning, och mitt försök till att hålla diskussionen till verklighet och inte spekulationer. Och, kanske, ett försök att försvara Sensation som om den vore min att försvara. Så ska det inte vara, bestäm själva vilken telefon som passar bäst, men haka inte upp er på att någon grundlöst utbrustit i att Sensation har ett dåligt batteri.
     
    foxman gillar detta.
  17. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu ser det ju ut som om HTC har fixat det med. Alla HTC telefoner med Android jag har stött på fixar en dag utan problem. 11.5 h på Batteri och 61 % kvar av batteriet tycker jag låter som en bra deal. Min Nexus S ligger på samma nivå och har då "sämre" hårdvara" (gillar inte att säga sämre då den är bra :mad:)

    Dock vill jag påpeka att inte alla smartphones lider av detta problem. Iphone kan jag inte utala mig om för jag har ingen men jag äger en Omnia7. Den har inte multitasking nej men i mitt fall (har den som jobb telefon) så är det kalas. Batteriet räcker i ca 2 - 3 dagar och då med en del surf och en hel del ringade. Personligen tycker jag att Google ska ta tag i denna del för att hindra ström hungriga appar att äta för mycket samt ge oss bättre möjligheter att strypa. Att vi kan se vad som tar ström är en sak. Åtgärda är en helt annan. Sedan skall det givetvis vara en "option" och inte något som de tvingar på oss. Alla kanske inte vill ha det så. Läste att Motorola säger att 70 % av alla av deras telefoner (med android) som lämnas in p.g.a. kunden inte är nöjd är p.g.a. de appar som äter upp batteriet. Men jag är säker på att Google är fullt medvetna om detta och kommer säkert lösa det. Blir säkert lite bättre när vi får GPU rendering av GUI:t :)
     
    Last edited: 8 jun 2011
  18. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig i sak, men Sensation marknadsförs som en "multimediatelefon" och levereras med filmtjänst och allt. Därför tycker jag också att batteriet skall vara avpassat för dessa förhållanden.

    Att påståendet är grundlöst kan också diskuteras, jag tror att de flesta hämtat påståendet från Swedroids recension, där Sensation endast presterar drygt hälften av SGSII:s batterikapacitet i "filmvisartestet".

    Däremot säger recensionen även att detta är i underkant, och kan bero på fel i hårdvaran. Något som stödjer detta är att Engadget i sin recension påstår motsatsen, d.v.s. att Sensation presterar väl i batteriprestanda. Oavsett sanningshalten i påståendet hade jag knappast kallat det att "utbrista grundlöst" när man använder sig av innehållet i swedroids recension, när man diskuterar på swedroid-forumet :)