Batteritid?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Brix, 27 aug 2011.

1. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Har nyligen köpt mig en Galaxy S som jag är grymt nöjd med, bortsett från batteritiden som jag är väldigt besviken på, får den knappt att räcka 10h vid ganska flitig användning..

Jag kör med WLAN eller 3G på hela tiden, har skärmen på ca. 50% ljusstyrka och har flera apps på i bakgrunden(t.ex 3G watchdog, vem ringde, Andchat och diverse widgets).
    Min Desire som jag hade innan höll mer än dubbelt så länge under samma förhållanden.

Iofs är den ju ny och det tar väl ett antal laddningar innan batteriet uppnår sin optimala kapacitet, så jag får hoppas det blir lite bättre med tiden. Minns att Desiren hade lite sämre batteritid i början också.

Har försökt ta reda på om det annars kan bero på nån app eller nåt som ligger i bakgrunden och det enda möjliga jag hittat med hjälp av OS monitor är 2 system-processer som konstant ligger och drar runt 5-10% CPU var. Kan detta ha nåt med saken att göra måntro?

Ni andra som har Galaxy S, hur är eran batteritid och vilka inställningar och apps ni kör med? Och hur mycket använder ni den?

Last edited: 27 aug 2011
  2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Har också precis köpt en SGS (igår)
    Jag laddade min under natten och fram till ca 12 idag.
    Har använt 3g och wifi flitigt. Har spelat mycket och allmänt lekt med den :D

När jag kom hem (ca halv 4) så hade jag 86% kvar.

Då hade jag allstå haft wifi igång, 3G till och från , Spelat spel, Spelat musik
    Ändrat om hemskärmar, Bluetooth igång lite osv.

Ett tips är att ha så mörkt som möjligt på skärmen då amoled drar mer ström om det är ljust.

Och sen kan du ladda ner screen filter som kan sänka ljusstyrkan mer än man kan i inställningar när du ej använder den

3. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Alla typer av skärmar drar mindre ström vid lägre ljusstyrka :) AMOLED drar däremot även mer/mindre beroende på färgerna den visar. Ljusa färger drar mer, mörka drar mindre. Jag kör med en helsvart bakgrund just nu.
    Ljusstyrkan vill jag absolut inte dra ner på lägsta dock, då blir ju bilden så mörk och grå och tråkig.. Vill ju njuta av den underbara bild som AMOLED ger <3.

Jag upptäckte iofs precis en sak som jag misstänker kanske har nåt med batteritiden att göra. TouchWiz-launchern låg ju fortfarande kvar på i bakgrunden(jag kör med GO Laucher) och på den hade jag även några widgets kvar som använder sig av autosynkning(Beautiful widgets och System info widget), var dom fortfarande aktiva i bakgrunden tro? I så fall hade jag en dubbel uppsättning av dom. Har iaf tagit bort alla widgets från TouchWiz nu och stängt av det.

4. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Har du verkligen 50% ljusstyrka oavsett tiden på dygnet?
    Kör med lägsta ljusstyrkan och bilden blir fin ändå, När det är kväll sätter jag igång appen "screen filter" på 46% mörkare då lägsta ljusstyrkan i telefonen är på tok för ljus då..

5. w00t

w00t Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Att den drar 10% konstant är något som inte är bra. Då går den aldrig ner i deepsleep vid inaktiv skärm. Kolla detta. Sätt även ljusstyrkan på auto istället för tvinga 50%. 50% är väldigt högt när det är mörkt i omgivningen :)

Min batteritid varierar beroende på rom, men får ut lite mer än 24h vid normalt användande.

Om du inte löser problemet så prova att återställa telefonen och kolla hur batteritiden beter sig helt "stock".

6. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Tror nästan den drar mer ström när man har ljusstyrkan på auto då den måste använda sensorn.

Hade även min Desires skärm på 50% ljusstyrka hela tiden, och vad jag förstått så ska super-AMOLED tom. vara strömsnålare än "vanlig" AMOLED, så det borde ju inte vara det som är problemet heller.

Jo, jag har funderat på att göra en återställning, men ska testa först att ladda batteriet några gånger till och se om det blir nån förbättring.

7. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Tror jag lyckats komma fram till problemet nu. Det är som jag tidigare skrev några processer som verkar vara problemet, närmare bestämt ett par som heter "event/0" och "suspend", detta är tydligen en ganska vanlig bugg som rätt många har.. Får verkligen hoppas att 2.3.4 fixar detta, om det nu kommer nån gång?