Batteritid

Discussion in 'Allmänt' started by PatrikS, Jul 11, 2009.

1. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter att ha slutat tokpilla på telefonen varje dag så har jag börjat bli missnöjd med min telefons (HTC magic) batteritid, den verkar inte hålla sig mer än ca 24h med förhållandevis normalt användande.

För att jag ska ha något att jämföra med så tänkte jag att det är bäst att fråga här på forumet så jag kan se om det är fel på batteriet/telefonen eller om det är ett normaltillstånd.
    Jag har börjat stänga ner program som jag inte kör aktivt etc så det bör inte vara det.
    (Även testat med att slå av 3G samt Wifi, känns inte som det påverkar varken positivt eller negativt)

Så vad är era battertitider från 100 till ~5 ?
    Senaste rundan fick jag börja ladda min telefon efter mindre än 18h.

2. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur många applikationer har du själv installerat utöver standardutbudet?
    Vilken ROM använder du?
    Har du testat att flasha om den med en senare ROM? Glöm ej wipe!

Det kan även vara som så att batteriet inte är fullt friskt.

3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Min telefon håller utan problem i 48h, då kan jag surfa lite och kolla lite e-post och ringa lite samt skicka ett par SMS.

Jag har en Vodafone-brandad HTC Magic PVT32B med nk02's ION r4 lite som körs i 524mhz, en del säger dock att PVT32A har lite sämre batteritid (XDA), men så stor skall ju skillnaden inte vara.

4. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag laddade min telefon i tisdags, fick ladda den igår kväll men då var jag inte nere på mer än 34% om jag inte minns fel.
    Ringer väl några samtal om dagen, skickar ett par SMS och läser ett par mail. Har autosync aktiverat. Jag är faktiskt förvånad över hur bra den räcker.
    Enda "tricket" är att jag kör Power Manager som hanterar saker som bakgrundsbelysning och anslutningar beroende på om man kör på batteri eller ej.

5. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag laddar min telefon varje natt.

När jag sätter den på laddning så brukar den ligga 35-65% kvar på batteriet och då pillar jag rätt flitigt på den varje dag men pratar i den väldigt lite. Bla synkas mailen var 5min.

Kan notera att jag för det mesta bara har ljuset inställt på längsta möjliga utan att stänga av det helt.

6. PatrikS

MINA ENHETER

Jag har en vodafone-brandad telelefon också,
    Tycker inte jag har speciellt många applikationer installerade utöver standardutbudet.

Försöker "träna upp batteriet" just nu genom att dra ut det helt och ladda upp det helt.

Nu inatt gick det från 100% -> 60% utan att jag använde telefonen ... helt otroligt.

7. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Precis samma hände mig för ett tag sen, jag avinstallerade några apps (de jag senast installerat) och sen har det inte laddat ur så drastiskt igen. Kommer dessvärre inte ihåg vilken app det var som drog ur batteriet så mycket. :(

Normalt laddar jag varje natt, går från 100 till 35-45 % ungefär på en dag. Ringer inte mycket, men det blir en del sms, mailkollande samt en massa surfande (spelar Travian.....), läser bloggar och lite FML som tidsfördriv då och då
    Är ganska nöjd med batteriet med tanke på mitt användade (surfningen drar en hel del känns det som)

8. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lithium-batterier fungerar inte på det sättet. de vinner däremot lite kapacitet de första 5 cyklerna ibland. Det du vinner på att ladda ur "helt" (telefonen stänger av sig innan det når 3V, så det blir ändå aldrig helt urladdat) är möjligen färre totala laddcykler vilket kan ge batteriet längre livstid.

9. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Det är till o med skadligt för li-jon batterier att laddas ur helt.

10. PatrikS

MINA ENHETER

Lustigt, nu höll sig batteriet 100% i ca 3h, sen ramlade det rakt ner till 85%... vad hade hänt, jag hade fått ett SMS.
    Det jag saknar är en app som visar likt "top" i linux hur olika processer drar cpu, det enda jag kan konstatera i task manager att det hoppar runt från 8-50% men inte vad och om det är p.g.a grafikuppdateringen.
    Ni som vet hur olika batterier förhåller sig osv, jag är ingen expert men är ni? Vet ni eftersom ni har hört eller vet ni eftersom ni har kunskaper i ämnet?