Batteritid?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av vosjjn, 7 apr 2010.

1. vosjjn

vosjjn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hej alla!
    Nu när vi har använt våra telefoner lite och låter han vila lite av och till.
    Hur lång batteritid har ni på telefonen?
    Liggande i fickan nästan hela dagen,ett samtal på ett par minuter och ett par foto på kidsen klarade min telefon nästan 16 h. Detta tyckte jag var helt uppåt väggarna fel.
    Hade inga uppdateringar, wifi,bluetooth eller gps igång.
    Enligt prod.spec. ska telefonen klara 415h standby.

Skickade ett mail till supporten och fick svaret att jag skulle tanka ner en battery apps till luren.

Kör denna laddningen med en apps son heter taskiller som tagit bort nästan allt som ligger o drar ström. Så vi får se hur länge denna laddningen håller.

Upplever någon annan detta problemet?

2. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller lika länge som min N1, Hero och iPhone gjorde.
    Är ett gemensamt problem för alla telefoner med gigantiska skärmar och nätkoppling att man får räkna med att ladda den varje dag tyvärr.
    Om batteriet helt plötsligt börjar gå ner fort så ligger det antagligen bakgrundsprocesser och kör, så håll uppsikt efter varje app du installerar, vissa är riktiga batterislukare.
    Andra vanliga battery-hogs är saker som drar data från nätet med för hög intervall, mail, sociala medier etc.

3. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

4. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja batteritiden är inget att hurra för... Nu ska man iofs inte ge mycket för standbytid som anges i spec... Den är ALLTID uppåt väggarna överdriven.

Mitt batteri räckte knappt en arbetsdag igår. 08-20, när jag kom hem var det max 5% batteri kvar!

Då har jag Exchange activesync push och timesync synkronisering mot Facebook och twitter, vilket jag tror är mina största batteritjuvar... Igår hade jag ca 5st korta samtal.

Går det att få ut mer info om vilka program som använt mest batteri? Det som står under inställningar/om telefonen säger ju inte mycket... (mobilensviloläge och telefonen är inaktiv hade tagit mest batteri!? (80% just nu, har dock 85% av batteriet kvar idag)

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Till skillnad från många andra så tycker jag att TasKiller appar segar ner. Det är dyrare att starta en process från början än att väcka en sovande process. De flesta processer som du ser i TaskKiller appar gör dessutom ingenting utan de ligger cachade i minnet eftersom ingen annan app behöver det minnet just nu.

Om inte SE gjort något riktigt dumt så beror dålig batteritid i regel på att du har en buggig app installerad. Tex de flesta MSN appar slukar batteri som bara den.

Om det hjälper med en TaskKiller app så skulle jag börja titta på vilka appar du har installerat och försöka hitta boven. Finns många trådar här på forumet om hur man kan göra det med hjälp av appar som Spare parts mfl.

6. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Heh, så det kanske är så att SE gjort en HTC och lagt med appar (Moxier) i sin mobil som fullstädigt dödar batteritiden. Lyckat.

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

I nyare versioner av Android finns det bra verktyg för det. Annars är det väl att använda Spare parts och titta på partial wake usage som gäller.

8. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    TasKiller appar har diskuterats mycket på detta forum. Det finns två skolor, en som vill döda apps och en som låter Android sköta det själv. Jag är personligen helt övertygad om den senare. Det gäller bara att hålla koll på att appsen är "välgjorda", då drar de ingen obefogad ström. Sedan får man räkna med att ladda varje natt om man använder sin lur på dagarna...

9. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det här inlägget från Dianne Hackborn (som jobbar med Android hos Google) tycker jag är ganska "roligt" i sammanhanget: http://groups.google.com/group/android-developers/msg/7ece0829508a2fa6

10. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Klockrent -:P

11. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tänkte bara tipsa om att ni kan kolla vad det är för något som drar ström under:

inställningar -> Omtelefonen -> Batteriflrbrukning

Det står angivet i procent.
    Av någon anledning så drar min kamera en massa trots att jag inte har den igång ibland. Annars är det bluetooth som är den riktigt stora skurken i dramat vad jag lagt märke till.
    Hade en app, Labyrinth eller vad den hette som drog en massa då den var igång i bakgrunden. Så se upp för vissa appar.

12. extian

extian Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min x10 har legat på laddning sedan kl 22 igår kväll och batteriet visar bara 91%
    ska de vara så tro
    OBS telefonen är på

13. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

För mig räcker batteriet dryga 24 timmar med sms:ande, media scapeande, lite surf, lite nedladdning och spelande.

Över förväntan för mig med tanke på hur litet batteriet är jämfört med skärm osv.

14. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Själv har jag varit lite sådär småledsen över batteritiden. Jobbigt om man skall åka på festival eller något sådant i flera dagar. Dock har jag börjat med att stänga av sync och mobilt nätverk när jag inte använder telefonen på ett tag. Sitter ju inte hela dagarna och leker med den. Då varar batteriet bra mycket längre. (har inte testat hur länge)

15. vosjjn

vosjjn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mobilens viloläge

Men vad menas med "batteri som förbrukats av radion" då?
    Det står för hälften av min förbrukning.

Inställningar-->om telefonen-->bateriförbrukning-->mobilens viloläge

P.s 8h anv.och 65% kvar av batteriet

Last edited: 7 apr 2010
  16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det drar batteri att hålla kontakten med mobilmasterna så att du kan ta emot samtal, sms och sånt. Det är ju trots allt en telefon. :)

17. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Tar du med en sån telefon på festival? :eek:
    Kölhalning på dig :P Det är ju då man drar fram sin gamla Nokia 3310 eller Ericsson T28 eller dylikt! ;)

18. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hehe! Jag har ju bara en simpel tattoo :) Inte så farlig att supa bort.
    När jag skaffat en desire, så stannar den hemma. Så har jag min gamla se k800i som kan användas. Men har raderat alla kontakter från sim, då tattoon la dem konstigt.. Kör alla kontakter från gmail nu.

19. Johankp

Johankp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är ganska nöjd med batteriet. Tog ur laddaren igår kl 09. Nu 35h senare har jag 28% kvar. Men visst ska inte påstå att jag bott i telefonen under dessa 2 dagar men det var ändå varit några samtal, en hel del surf, nerladdningar från market och sms. Men leker man med den under hela dagen så är det laddning varje kväll som gäller.

20. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Batteriet är riktigt bra tycker jag, pratar, sms,r och har mig väldigt mycket och det överlever en dag på vift, ingen modern telefon med allt lull lull håller mer än 24h om man använder den aktivt. Så är det bara