Batteritiden äts upp

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Nian, 4 augusti 2011.

1. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nyligen köpt en x10 mini och installera lite olika appar och spel i den.
    Använder den normalt under dagen och surfar lite lätt skickar ett par sms och spelar lite grann.

Trots detta räcker bara batteriet en dag och jag får ladda varje kväll.
    Finns det något program man kan använda för att se vad det är som drar så in i helskotta med batteri?

Finns det någon annat man kan göra?

Har ett par stora appar installerade och ett par små, slår bara på mobildata och wifi när jag använder det dom står alltså inte på hela tiden.

Tacksam för svar.

2. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Grattis till en behändig smartphone!
    Och där har du anledningen till att som du säger telen drar en massa batteri under dagen, det är normalt att ladda en android varje natt!
    Det är inte en telefon du har längre, utan en microdator som man faktiskt kan ringa med... ;-) och använder man den till det den är så bra till så räcker inte batteriet längre än max ett dygn.
    Tragiskt men sant..

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Kolla på Inställningar -> Om -> Batteri användning och se om någon app sticker ut efter en dag.

Annars är det som Zkeeter66 säger, använder man telefonen normalt under en dag så går det åt batteri. Framförallt skärmen drar en hel del.

4. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra skrivet om det där med att telen numer är en microdator. Har avinstallerat ett par appar och det har blivit bättre så någon måste ju ha legat och dragit men vilken det var förtäljer inte historien.

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

ja, en del appar installerar tjänster som kan ligga och kör i bakgrunden och beroende på hur pass väl de är skrivna. Installera CPU Spy och kolla hur mycket den ligger i Deep Sleep. Min ligger på över 90% när jag inte använder den så mycket.

6. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Det är inte normalt att ladda en android varje natt då det är beroende på telefon och användning.. Folk med mini / pro som jag hört om har haft den i 3 dygn utan att ladda den, självklart vid minimal / låg användning..

7. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Ja, min X10 mini laddar jag typ var 3:dje dag med typ 30 min samtal. På min är 3G+data påslaget (för väder widget + viber) samt all sync avstängd.

Last edited: 5 augusti 2011
  8. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Installerade CPY Spy och deep sleep ligger på 61% hur ska man tolka det då? Bra/dåligt?

9. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Låtar ok. Du kan testa i olika situationer. När du vet att du inte skall använda telefonen i t ex 3 timer, så går du in i CPU Spy och gör en Reset. Under de 3 timmer så kollar du och då skall Deep Sleep gärna ligga på +90 %.

10. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Beror lite på hur mycket du hade på skärmen eller lyssnade på musik under tiden. :)

11. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fortfarande problem med detta och batteriet räcker knappt en dydn numer.

Hittade denna tråden https://swedroid.se/forum/post291112-14/ och testade att göra som det stod och fick fram följande,

Kör: 100%
    Skärm: 1.2%
    Telefon: 0.5%

Testade att kolla vad apparna drog och fick fram att alla mina installerade appar drar i stort sett ingenting, däremot visade det att androidsystem drar max, hela baren var fylld.

Min sambo har också en X10 mini och testade att göra samma på hennes och hennes siffror såg ut enligt följande,

Kör: 3.8%
    Skärm 1.2%
    Telefon: 0%

När man kollar vad dom olika apparna drar så var det just ingen som drog något knappt android system.

Så var fan är felet och hur fixar man det?

Tack på förhand.

12. Hallberg84

Hallberg84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har du all synk avstängt ??
    Data avaktiverat när du inte använder de ?

Auto synk med alla program/widgets som kan ingå slukar ju allt batteri. Gmail synkar väl var 10-15 minut typ

Edit: har för mig synk ligger under androidsystem

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Last edited: 22 augusti 2011
  13. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp allt är avstängt.

14. Hallberg84

Hallberg84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Då använder du telefonen flitigt :)

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

15. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju det jag inte gör, det måste ju vara något fel när systemet står på 100% hela tiden och alla appar drar nästan ingenting. Telefonen verkar ju inte sova heller, under natten ca 6 timmar när den bara ligger försvinner ju typ 30-40% av batteriet.

16. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Prova göra en factory reset och om inte det hjälper, installera om programvaran via SEUS eller PPC.

17. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Stänga av sync, data eller liknande hjälper ju inte om det är något som läcker partial wake locks. Kan ju tom vara något som försöker synka om och om igen eftersom data är avstängt.

Men enklast är väl en fabriksåterställning och se om problemet uppstår utan några appar installerade.

18. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns detta fabriksåterställlning bland menyerna?
    Hur gör man med sms och telefonboken?

19. besa

besa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag råder dig till att synca dina kontakter med gmail. då finns det alltid kvar. Tror du kan använda MyPhonExplorer för att synka det mesta med annars, sms och sånt, men det har jag ingen erfarenhet av.
    --

Ett tipps är att slå av 3G, jag har min telefon alltid på GSM om jag inte ska surfa mycket. Sync och GPS har jag alltid igång. Vad jag fattar det som så är pgs alltid avstängt så länge det inte det är något program som vill ha tillgång till det. Jag tror faktiskt att det är samma sak med sync, för så fort jag slår på datatrafiken så kommer symbolen för sync upp ganska omgående. Jag märker ingen skillnad på mitt batteri om sync är avstängt så länge datan är avstängd.

Datatrafiken försöker jag att slå av när jag inte anväder den. Försöker även ha skärmen på lägsta nivån när jag bara ska ringa och skicka sms,

Normalt klarar jag min telefon 2 dagar. Men använder man den aktivt så kan jag lätt dra slut telefonen på en dag.

jag brukar använda min telefon när jag tränar. Jag kör då runkeeper med GPS och spotify, då går halva batteriet på ett par timmar. Så det är verkligen skildnad på hur man använder dom

Men som sagt, vid normal användning så har jag märkt att den bästa batterispararen är att slå av 3g och datatrafik.

Last edited: 22 augusti 2011
  20. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste man ta backup om telefonnummren finns på sim kortet?