Batteritiden återigen.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av damagee, 18 aug 2010.

1. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag vet att det förekommer många trådar om batteritiden till desiren och vill inte bara skapa en ny här. Dock så undrar jag om någon kan hjälpa mig att tyda kommandot: *#*#4636#*#*
    Vart i detta kan man se vad som drar batteri? Mycket oklart för en newbie som mig. Full-laddat batteri i morse vid 5 tiden, prata 2 gånger i telefon, skickat nåt sms och lite surf, max en timme sammanlagt och nu nere på 31%. Inte ok med mig men jag kan inte klura ut vad som drar mitt batteri.
    Stod att tid som tillbringats utan vilotid - 1 timme 13 minuter nyss när jag kollade och då hade jag stängt ner telefonen i viloläge till exempel. Men det står inte vad som gör att den inte går ner i viloläge... samma sak stod det om att skärmen varit aktiverad 1 timme 20 minuter fast den varit i viloläge men återigen inte vad som hållit den igång...
    Nån som kan hjälpa mig för jag är rädd att använda telefonen för mycket på jobbet då den kanske lägger av när man minst anar det...jag har även gjort alla andra åtgärder som svart bakgrund, inget trådlöst igång och andra saker...

Last edited: 18 aug 2010
  2. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

På min dra surfing enormt mkt batteri! Typ två timmar surf dra kanske 70%. JAG har heller inte greppat vad det är som dra så mkt?!

3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    1 timma surf. Det suger musten ur ditt batteri.

4. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Så det är normalt att surfing drar väldigt mkt batteri?

5. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Den måste ju ladda hem materialet, sen måste processorn fixa så sidan ser bra ut på mobilen och speciellt nu med froyo med flash. Då flera hemsidor verkligen har massa reklam som är i flash.

6. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Helt normalt. Vet inte om WiFi drar mindre, det finns lite teorier om det här på forumet. Själv tror jag det handlar om hur mycket jag tankar och hur snabb min uppkoppling är.

7. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Personligen tror JAG att WiFi dra mkt mindre. Om det nu är normalt att Internet dra mkt, så har jag nog bra batteritid i övrigt. Detta är min första smartphone, och för egen del så har man ju bara sin gamla tråkiga mobil man haft innan att jämföra med. :-) Då var ju inte det nåt man tänkte på.

8. frenil941

frenil941 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Asså jag anser att batteri tiden helt klart beror på hur länge man använt mobilen sen man köpte den. Jag hade rent usel batteritid den första veckan. Laddade 2 ggr per dag.men efter ett tag blev det.mycket bättre batteri tid. Delvis beror det på att batterier kommit igång och att användandet har lugnat ner sig en aning. Nu klarar sig den 24-30 timmar av normalt användande. Dvs rätt mycket surfa, en del spelande, ringande och smsande. Kan rekommendera att sätta mobilen på laddning under natten i avstängd läge. Tycker att jag får bättre batteri tid av att ladda den längre än grön lampa.

Hade gott

9. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Alltså allt snack om att det är en smartphone och liknande, javisst är det det... en fet processor som drar massor och stor skärm men nog f*n ska väl en telefon kunna prestera mer än 10-12 timmar av knappt obefintligt användande... vi ska inte jämföra dagens nallar med SE och Nokia absolut inte men kan vi inte ha högre krav, som sagt jag är inte så insatt men jag tycker det är rimliga funderingar... Att ha allting avstängt på en nallen som klarar så mycket är inte riktigt idén med en så funktionabel nalle... nåt samtal, lite sms, surfa lite ska väl inte dra ur hela batteriet på 10-12 timmar...

10. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag håller med dig helt och hållet. Men vad ska man göra då? Tror jag provat alla knep som "ska" öka batteritiden! Men inget jag provat har hjälpt.

Är väl bara att gilla läget förmodar jag. :teeth:

11. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    The bad comes with the good. Stå ut, eller byt lur. Men jag håller med att batteritiden är klen. Fast jag får ut ungefär 40 timmar på min lur vid normalt användande. Men då surfar jag inte så mycket, sammanlagt kanske en halvtimma utspritt lite då och då.

12. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag kan säga att min reella standbytid på Desire är cirka 4 dagar. Med det så menar jag att jag använder telefonen minimalt, men fortfarande har igång standardgrejerna.

Jag tar emot enstaka korta samtal (säg totalt 10-15 minuter per dag), svarar på ett par SMS, kollar spårvagn-/bussavgångar, sync på väder var 3:e timme, synkar e-post var 15:e minut, läser ett tiotal mejl varje dag, kollar lite foruminlägg på väg till/från jobbet, har Widgets med kalender, klocka, väder och ToDo-list. Wifi är påslaget dygnet runt och ansluten när jag är hemma. Telefonen är också "tvingad" till 3G-nät, alltså inget energisnålt GSM.

Jag kör inga task-killers, och jag har inte telefonen i flygplansläge under natten. Det enda "batteriknep" jag använt mig av var tipset att ta bort alla widgets och sedan sätta tillbaka dem efter uppdateringen till FroYo.

Om man å andra sidan tar emot långa samtal så går batteriet åt mycket fortare. Likaså om man surfar mycket, använder GPS frekvent, eller bara leker med telefonen.
    Jag skulle uppskatta att cirka 1,5-2 timmars (ytterligare) taltid kostar mig en dags reell standbytid.

Får man inte ut mer än 10-12 timmar utan att ha besudlat telefonen med suspekta appar så skulle jag överväga en total återställning av telefonen (om man nu testat alla batteriknep). Alternativt undersöka om man kanske har fått ett defekt batteri.

Last edited: 19 aug 2010
  13. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

@ Dockland och @ Etienne...
    Ni har rimliga tider kontra erat användande tycker jag och mer än så kanske man inte kan kräva men som sagt max 12h är inte ok.
    Lutar åt att det är batteriet som ä kasst och precis beställt nytt så får vi se om det hjälper... byta lur är inte heller ett val tycker jag då jag annars är helnöjd med med desiren i sig...
    Provade i morse det där nya från HTC med att ladda 8 timmar, stänga av och på etc. etc... få se ikväll om jag kan säga bu eller bä...

14. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag köpte min telefon och började med att uppdatera till FroYo innan jag installerade några appar.

Jag har haft luren i 2 veckor nu och jag kör följande:

Ständiga uppdateringar mot Exchange + Gmail/Talk. Läser även mycket mail.
    Växeln på jobbet kopplad till mobilen, vilket innebär 1,5-2 timmar tal/arbetsdag
    Mycket uppdaterande appar igång, kör en del FB och sådant på telefonen
    Åker lång sträcka varje dag i bil (24 mil, tycker det verkar dra en del batteri vid förflyttning när telefonen behöver söka efter master)
    Kör alla animeringar och live wallpaper och liknande.

Jag har 30-40% över när jag ställer den i laddaren på kvällen. En "dålig" dag när den bara laddat till 92% på natten (konstigt fel) så har jag i värsta fall 15%. Använder jag telefonen mindre aktivt får jag ut 2 hela arbetsdagar på en laddning, det är mycket bättre än min gamla Hero...

/ Jens

15. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jo, det har jag också upplevt. När jag exempelvis är på ett ställe med absolut minimal täckning, alltså så dåligt att den kopplar ner, sedan återansluter, kopplar ner igen, osv, med några minuters mellanrum så försvunner batteriet skitfort.

Jag hade bara några ynka procentenheter kvar på batteriet en morgon då jag inte hadde laddaren inkopplad under natten (var bortrest).

16. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon: