Batteritiden efter uppdateringen

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Mr_East, 15 aug 2011.

1. Mr_East

Mr_East Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känns som den blivit väldigt mycket sämre efter uppdateringen.
    I lördags filmade o fotade jag en hel del och hade en strömlös telefon efter några timmar typ kl 14 tog den ur laddare typ kl 9.
    Har ofta stoppat i laddare på eftermiddagen för att det varit lite ström kvar.
    Upplevde inget av detta innan uppdateringen utan då räckte det gott och väl att ladda över natten.

Nån fler som upplever detta och vad har ni gjort för att spara lite ström?
    Ska göra batteritricket idag när jag kommer ner på 50% och se om det hjälper nåt, har även sänkt ljusstyrkan på skärmen till ca 50%.

2. j0nkan

j0nkan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Höjde själv på ögonbrynen för ett par dagar sedan. Fulladdat batteri sedan 2-3 timmar på morgonen, då gjorde jag ett 45min långt telefonsamtal, efter detta var det inte mycket batteri kvar o_O

Vad är "batteritricket"?

3. Mr_East

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Batteritricket har det skrivits om i lite olika trådar men när man har ca 50% kvar av batteriet stänger man av telefonen, tar ur batteriet, sätter i o startar telefonen igen och då sak tydligen batteriet kalibreras så det fungerar bättre.

Tror jag även läst att man ska låta telefonen va igång tills den dör och sedan ladda den fullt.

4. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Vilka korkskallar som gör en mobil "bättre" med uppdateringar,och sen gör batteriet sämre i samma veva,tala om att gå bakåt i utvecklingen! :eek:

Blir ingen uppdatering för min del förrän batteriet åtminstone inte blir sämre!

5. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Upplever desamma själv, tog ur den ur laddaren 9 imorse och har inte använt den mycket. 10% varnade den just för...

6. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Den slukar energi undrar om det hjälper att återställa till fabriksläge. orkar jag göra om allt!?

7. pbiddy

pbiddy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem här!
    Hittills har jag trott att det har varit den riktigt dåliga täckningen på jobbet som gör att mobilen hela tiden ligger och "letar" men nu har jag varit ledig i en vecka och det är samma fortfarande. Har även tagit bort Winamp-widgeten ifall att den skulle dra överdrivit mycket utan nån förbättring.

Får bli att göra "batteritricket" så fort den har minskat från nuvarande 70 till 50%, dvs om nån timma.. Nu är det ju såpass illa att jag hela tiden får gå runt med en USB-kabel ifall att jag skulle vilja använda mobilen.

8. Lidodido

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

För min del har E-Posten börjat dra ovanligt mycket. Funderar på att rensa data och se om det ger sig, Nåt för er förutom skärm som ligger ovanligt högt i batteriförbrukningslistan?

9. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

jag har inte märkt någon större förändring av batteritiden, men har sett att "wakelock" har tagit plats i batteriförbrukningen. Ligger på ca 5 % och den har aldrig varit där innan??

10. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Min batteritid har lugnat sig och skärmen återgått till samma procent som före och viloläget har också återgått. Det som sög massor var någon sorts medieapp som kom med uppdateringen. Jag gjorde en del av- och ominstalleringar av appar.

11. Lidodido

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Tips, tanka ner CPU Spy och kolla vad processorn går i för hastighet. Den ska större delen av tiden ligga i Deep Sleep eller åtminstone 112MHz, men för mig går den konstant i 245 eller högre. Inte konstigt den drar ström då. Vet brorsans Arc gjorde likadant innan 2.3.3-uppdateringen, får hoppas det fixas.

Vipan gillar detta.
  12. Mr_East

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hittade en lösning på batteriproblemet i Arc forumet och det har att göra med att telefonen ständigt söker efter nät fast den redan har ett.
    Ställer man detta på manuellt istället för auto så har det löst problemet för flera Arc ägare håller själv på att testa detta nu.
    [Solved] Battery Drain problem with 4.x firmware - xda-developers
    Hoppas den buggen är åtgärdad av SE till nästa uppdatering.

andush gillar detta.
  13. chuck norris

chuck norris Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Helt sanslöst, vid surfande med Opera lägger sig min neo på 1024mhz blir varm och drainar ström. En kvarts surfande = ~25%. Om detta beror på uppdateringen eller ej kan jag inte svara på eftersom jag uppdaterade denna neo direkt.

Vad tror ni? Något allvarligare fel? o_O

Kan dock tillägga att det är typ andra laddningscykeln, med föregående programversion och en annan neo så behövde ju batteriet en "inkörning". Hoppas det kan vara en förklaring.

14. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Tack för tipset. Detser numera helt ok ut.

15. Lidodido

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Nät-fixen har då inte funkat för mig. Har provat avaktivera positionering via trådlösa nätverk då Google Maps verkar ta en del av batteriet för mig. Ska även prova inaktivera xLOUD om det är det som på nåt vis ligger och bearbetar ljud som inte finns. Långsökt men allt som de har varit och pillat med kan vara en bov.

Upplevde att e-post-klienten slutade dra ström när jag stängde av den där förhandsgranskningen.

16. Mr_East

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tycker inte heller nätfixen gjorde nån skillnad, litegrann kanske men kan lika gärna va en placebo effekt.

Testar att stänga av förhandsgranskningen i mail klienten jag oxå se om det hjälper nåt.

17. andush

andush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som referens med version 3.0.1.A.0.145 kan jag meddela att min CPU-användning de sista 36 timmarna vid för mig normal användning fördelat sig:
    1024 MHz: 5 %
    768 MHz: 0 %
    368 MHz: 0%
    245 MHz: 50%
    Deep Sleep: 43%

18. andush

andush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Håller nu på uppdatera till nyare firmware, återkommer med nya CPU-siffror sen jag använt den något dygn.

19. Lidodido

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

För mig med 4.x är Deep Sleep som mest 5-10 minuter på en arbetsdag.

Har provat flygplansläge, stänga av positionering, automatiska uppdateringar, Wifi osv men inget har gjort skillnad. Dödat alla program, ingen skillnad. Fast nät, ingen skillnad. Starta om telefonen, ingen skillnad.

20. andush

andush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Sjukt konstigt.. jag har deepsleep 4,5 timmar sen typ kl 11.30 idag (6,5 timmar sedan). Har inte gjort några speciella inställningar sen jag uppdaterade.

Kan väl nämna att jag både före och efter uppdateringen använder LauncherPro som launcher, TouchPal Dialer som dialer och Boatbrowser Mini som browser i stället för SE-programvaran.

Last edited: 31 aug 2011