Tips: Batteritiden Testad av GSMArena

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Soccom83, 8 mar 2013.

1. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

2. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    För mig är Web browser tiden det viktigaste då det är ca 80% av mitt användande. Där presterar ju XZ bra och över min förväntan.

3. vizay

vizay Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tycker över lag det känns som att den faktiskt presterar rätt bra givet sina specifikationer.
    Ska bli intressant att få känna efter själv när den trillar ner i brevlådan.

Man måste verkligen komma ihåg att många telefoner den jämförs med inte ens kör på halva upplösningen, lägg där till att den kör quad-core också.

Är det på riktigt någon som köper en XZ och förväntar sig 2 dagar batteritid vid normalt användande? :P

4. Emptiness

Emptiness Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Tycker man att det är kort batteritid? Enkelt:
    Ladda på jobbet och/eller köp en batteribank. :)

5. tizian

tizian Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tyvärr framgår inte om testerna för skärmtid är gjorda på WiFi eller 2G/3G.. varför ska det vara så svårt och göra en ordentligt test av skärmen av sådana sidor? användare här har gjort det på efterfrågan utan problem, så väsentligt men inga stora sidor klarar av en sådan enkel grej.

7. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Finns en länk, typ sist i texten, till en sida där dom beskriver hur testet är gjort.

Last edited: 8 mar 2013
  8. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Längst ner hänvisar de till sidan nedan som beskriver hur testerna utförs.

http://www.gsmarena.com/gsmarena_lab_tests-review-751p6.php

9. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tackar!!

Gick igenom den och måste säga att den är inkomplett. Skärmtid i airplane mode? please. Luren ska ha 2G/3G och skärmtiden testas, gärna om man är på språng då täckningen varierar.. det är på detta sätt de flesta använder sina lurar, sen kan man testa skärmtid med WiFi och luren på tex 2G.

Chompiz gjorde en bra test, önskar att alla dessa sajt kunde göra bättre än att testa skärmtid på airplane mode döööh.o_O

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varje testmoment måste vara någorlunda enkelt och praktiskt att återskapa. Om testaren skulle behöva fara runt i 6-7h enligt en förbestämd rutt för varje enhet som testas skulle det bli oerhört krävande och kosta stora summor pengar. De som arbetar med det här regelbundet gör det ju sällan som volontärer och har ofta en deadline att förhålla sig till.

Jag håller dock med dig om att det vore intressant att slå på Wi-Fi och 3G även om det, i varje fall utifrån våra egna erfarenheter, knappt inverkar på batteritiden om man nu loopar en video eller inladdning av webbsidor med skärmen konstant aktiv. Batteriet är slut efter redan ~6-7h och under den korta tiden blir effekten av Wi-Fi eller 3G aktivt i princip obefintlig - i varje fall om det endast nyttjas för synk av ett Google-konto.

Vad GSMArena däremot kunnat göra bättre och som i betydligt högre grad påverkar utgången är att man inte ställer in ljusstyrkan i förhållande till en referensenhet. Vi använder exempelvis Galaxy Nexus som referens när vi ställer in ljusintensiteten för de enheter som skall testas.

11. Kherberos

Kherberos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Nu när jag sitter på DS Batterysaver drar telefonen inget batteri alls i deep sleep, och min standbytid med Stamina + DS är 4 dagar och 21 timmar.

12. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Absolut..det förstår jag att det blir svårt och ormständigt om man vill ha en vetenskaplig jämförelse mellan alla lurar som testas. Dock att slå över till airplane mode och testa skärmtid ger mig som användare ingen ro då jag inte har en aning vad som dras när allt är igång, speciellt radion när man har en operatör som Tele2.

Bakgrunden är att Jag får:
    ~2h skärmtid max på en 14-16h´s dag på 2G/3G (jobb/språng)
    ~3,5-4h skärmtid max på en 14-16h´s dag på WiFi och endast 2G (hemma)

Mina tester visar att radio´n drar rätt mycket kräm och i följd android-system när man har 2G/3G och har varierande täckning.

Hoppas att ni kan införa en ny test där ni har 2G/3G igång under skärmtid/batteritid.

Edit: Kan detta vara nåt ni kan införa? https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=89257

13. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Känner du till något sätt att stänga av 2G/3G/LTE när skärmen är avstängd via Stamina mode, utan att använda andra appar då? Kör själv med DS Battery saver som stänger av min datatrafik när luren är i Deep sleep, men vill uppnå detsamma utan appen.

14. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

kör du med Pro versionen eller gratisversionen? min förväntade batteritid förändras ingenting :S

Last edited: 9 mar 2013
  15. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Gratisversionen. Alltså, så vitt jag vet stänger den för min del bara av datatrafiken i bakgrunden, men det hjälper imo enormt. Laddade mobilen igår runt 8 och har fortfarande inte laddat den, har nu 10%, runt 2 timmar i skärmtid samt har haft igång den utan att ladda den i ca 23 timmar, och har fortfarande 8h kvar enligt herr Stamina mode.
    Så vitt jag vet/hört/läst kommer batteriet optimeras ännu mer och man kommer då se en förbättring av batteriet under de två kommande veckorna, men jag är redan nöjd med mitt batteri som det är nu.

Jag förväntar mig så sätt inte att batteriet på min Z är bättre än på min S3a då det trots allt är en HD skärm och en processor som drar mer juice, men ändå överträffar min Zs batteritid min gamla S3as. Sen kommer jag heller aldrig gå med luren i 23h utan att ladda den.

Ska hur som helst avaktivera DS-appen och se om skillnaden är så avsevärt mycket större. Tycker ikonen som sitter i drapperiet är ganska ful och skippar den helst ;P