Fråga: Batteritidsberäkning / graf?

Discussion in 'Xperia Z5 - Allmänt' started by Jocce81, Oct 10, 2015.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Går man in och kikar på kvarstående batteritid så blir jag lite förundrad...

Se bifogad fil:
    Detta är i morse efter jag har Surfat, messat och Facebookat en stund...
    Överst står det ca 2 dagar 5 timmar kvar.
    Men på grafen ser man tydligt att strax efter 15.00 så kommer den vara nere på noll...

Utgår beräkningen i texten från att det är standby resten av dagen eller hur räknar den?

Med resten av dagens användning så var grafen närmare verkligheten än det skrivna iallafall...

/Jocce

2. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Skulle den ligga i standby skulle den nog räcka längre än 2 dagar till..
    Men grafen grundar sig förmodligen på användandet så här långt, sedan laddaren togs bort.

Dock kvarstår ju frågan, hur beräknar den. :)

3. Mr-F

Mr-F Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Förmodligen efter ditt användningsmönster.

4. Jocce81

MINA ENHETER

Nu efter ytterligare någon dag verkar texten stämma bättre överens med grafen! :)

Verkar som den stämmer hyffsat bra med mitt användande so far.

Ska bli spännande att gå in i en normal arbetsvecka nu och se hur den klarar sig...eller om jag behöver göra som med min LG G3, ha på laddning så fort jag är vid skrivbordet... (om så är fallet kommer jag sakna Qi-laddningen...)

/Jocce

5. bjoma

bjoma Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma grej på min ca 1 vecka gamla Z5C. 26% kvar på batteriet. Grafen visar att batteriet beräknas räcka till kl 21.00 ikväll. Dvs 7.5 timmar till. Men texten säger "ca 1 dag, 4 timmar kvar". Hur kan grafen och texten visa så olika?

Det är ju snarare total batteritid som beräknas bli 1 dag och 4 timmar (nåja). Är det helt enkelt felskrivet och att ordet "kvar" ska bytas till "totalt"?

Har haft samma beteende sen mobilen va ny. Jocce81, hur lång tid tog det för din att lära sig att inte ljuga?

Last edited: Oct 14, 2015
  6. Jocce81

MINA ENHETER

Bara efter någon dag så blev det korrekta siffror...som dessutom verkar stämma ganska bra :)

/Jocce

bernard likes this.
  7. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag tolkar det som att använder du inte telefonen mer så räcker batteriet 1 dag och 4 timmar (standby), Fortsätter du använda telefonen och med samma användandemönster så räcker batteriet uppskattningsvis 7,5h till. Men det är bara vad jag gissar mig till, det ser ju väldigt märkligt ut.

bernard likes this.
  8. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Beräkningarna sker baserat på tidigare användande, om telefonen inte varit använ
    d kommer kalkyleringarna att vara helt off men ju mer du använder den ju bättre blir den på att räkna ut hur mycket tid du faktiskt har kvar. Grafen visar tidigare användning samt hur det kommer va om du använder den exakt likadant som du gör just då tills den dör.
    Min z5 compact ger även tiden telefonen skulle klara att ligga helt i standby

[​IMG] [​IMG]

Nu är den inte super än inom att telefonen bara är ett par dagar men den blir bättre och bättre på att gissa med tiden och sedan speciellt när initiala *kolla/leka/pilla med ny mobil* tiden är över.

Edit:
    Kort sammafattning,
    du får alltså tre olika uppgifter
    1. Tid kvar till batteriet dör baserat på hur du "just nu" nyttjar telefonen. (grafen)
    2. Tid kvar till batteriet dör baserat på ditt normala användningsmönster i relation till batteriets laddning. (Timmar kvar)
    3. Tid kvar till batteriet dör om telefonen inte aktivt används något mer. (i standby läge)
    Tycker det är ganska smidigt, ger dig även möjlighet att planera ditt användande. Ska du snart hem, inga problem. Behöver du ha batteri kvar men kan inte ladda förrän imorgon osv. kanske lägg ifrån dig luren :P

kalleboston likes this.