Batteritråden - Apple Watch Ultra 2

Diskussion i 'Apple Watch Series 9 & Watch Ultra 2' startad av Swedroid, 22 sept 2023.

1. Swedroid

Swedroid Adult Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    805
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Vad får du för batteritid med din Apple Watch Ultra 2? Rapportera din batteritid i den här tråden.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 876
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Värdet inom parantes är med ungefär 30% borträknat eftersom Watch Ultra 2 har högre batterikapacitet än Watch6 Classic.

Apple Watch Ultra 2 564 mAh:

• AoD, GPS aktiv/träning/pulsmätning, musikströmning via LTE 100->0%: ~14h (~10,5h)

Galaxy Watch6 Classic 47mm 425 mAh:
    • AoD, GPS aktiv/träningpulsmätning, musikströmning via LTE 100->0%: ~2,5h

Last edited: 25 sept 2023
    Puttesson, kissidor och msandstedt gillar detta.
  3. bernard

Mottagna gillanden:
    46 876
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är smått tokigt hur mycket mer energieffektiv Watch Ultra är när speciellt LTE-modemet jobbar jämfört med Watch6 Classic. Även om man räknar bort skillnaden i batterikapacitet, så får man ut över fyra gånger batteritiden när man jämför musikströmning över LTE, AoD aktiverad samtidigt som man loggar ett träningspass med GPS aktiv. Klockan blir heller inte ens ljummen under dessa förutsättningar, vilket jag upplevde att Galaxy Watch6 blev.

Last edited: 25 sept 2023
    art0101 och msandstedt gillar detta.
  4. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Det är ju verkligen Apples hemmaplan med energieffektivitet. Men jag tycker nog att Garmin är snäppet vassare. Men det går kanske inte att jämföra eftersom Garmin inte har samma funktionalitet.

Jag undrar dock hur mycket mer energisnål AWU2 är jämfört med AWU1 som jag har. Den klart mer ljusstarka displayen tror jag tar mer än vad utökningen av batterikapaciteten bidrar. Visst kan den nya processorn vara mer strömsnål men jag tycker verkligen att AWU2 är för de som inte har AWU1.

5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 876
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore intressant att jämföra. Jag undrar om den även drar upp till 3000 nits om man satt ljusstyrkan på lägsta intensiteten samtidigt som auto är aktivt (man har ju tre nivåer). Jag tycker egentligen att skärmen fortfarande är rätt lättläst om man stänger av automatisk ljustyrka och låser den på ett betydligt lägre värde än vad auto sätter. Hade varit trevligt med lite mer kontroll.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 876
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har varit ute och rest med klockan, brukar nämligen vara då man pillar på den som mest medan man försöker få tiden att gå, så passar på att lämna en batterirapport:

Tog klockan från laddning under natten till torsdagen och använda den sedan frekvent på tåget för att läsa notiser osv medan jag såg någon film och spelade lite på surfplattan. Använde den även som fjärr för att styra musikuppspelningen då telefonen låg i ryggsäcken. Hade SJ-appen uppe större delen av tiden också så jag kunde se ankomsttid och enkelt visa QR-koden/biljetten.

I stället för att använda telefonen för att navigera till ett par olika adresser användes klockan, fungerade prima. Tror Apples kartapp fungerar lite bättre för ändamålet än Google Maps, kändes lättare navigera. Displayen är ju mycket tydlig och iom att den är plan minskar reflektionerna, så det var inga problem att se trots att det var soligt.

Nu 36h senare så har jag fortfarande 55% kvar. LTE var aktiverat/aktivt. AoD var också aktivt och ljusintensiteten är inställd på mittenläget av de tre lägena som erbjuds.

Det här den första smartklockan jag ägt där jag inte har någon "battery angst". Oavsett hur mycket man använder klockan under en dag så vet man i princip att batteriet inte är ett problem. Enda sättet att få slut på den inom en dag är i princip att aktivera musikströmning över LTE och sedan strömma non-stop större delen av dagen, men det är ju enkelt att undvika genom att bara köra smarta nadladdningar för Music och Podcasts.

Är helt klart befriande att inte känna sig begränsad över hur mycket man använder klockan under dagen, eller behöva stänga av funktioner som always on display eller köra lägre ljusstyrka än vad man egentligen önskat och så vidare. Detta har varit ett ständigt problem med alla mina tidigare smartklockor.

watch.PNG

Last edited: 6 okt 2023
    Jojjenz, Pettapan, sneakysteve och 5 andra gillar detta.
  7. hakanv

hakanv Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Tack för info om batteriet. Känner att jag gjorde rätt när jag beställde en också :)

bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 876
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har sprungit en hel del nu med klockan exponerad i ned till -10C, inga som helst problem med batteriet. Märker knappt av någon ökad batteriförbrukning öht. Milsvid skillnad från min AW7 som kunde slå av så fort det blev -5C eller så, eller där batteritiden sjönk betydligt fortare än vanligt.

Har ej heller haft problem med touchen i dessa låga temperaturer, har fungerat fint. Kör sådana där löphandskar med touchstöd.

hakanv gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 876
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testade springa i -10C idag med LTE aktiverat+musikströmning via Apple Music med AoD aktiverat. Gick åt ungefär 15% på en timme, förvånande bra. Jag hade ärmen på tröjan uppdragen en aning, så jag kunde se på klockan till och från, så den var fullt exponerad för kylan. Touchskärmen påverkades öht inte heller, utan fungerade väldigt fint under hela rundan.

Min tidigare Apple Watch Series 7 började bara efter något år att stänga ned helt när det blev så kallt, i alla fall om man inte hade den under tröjan, men även batteritiden påverkades i större utsträckning negativt av kyla. Ultra verkar vara betydligt mer robust på den här punkten, i alla fall från vad jag har att jämföra med.

sneakysteve, Ramboline och TroyMcCoy gillar detta.
  10. Becs9310

Becs9310 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Apple Watch Ultra 2
    Platta:
    MacBook Air 13"(M1)
    Platta 2:
    iPad Pro 11"(2nd)
    Helt klart nöjd. Hade en AW S10(utan LTE) innan som jag hade från lansering och sålde för någon månad sedan. Fick sedan tvångstanken att jag måste ha en AWU2. Sagt och gjort.

Är hittills riktigt nöjd både med utseende och formfaktor. Jag har en del G-Shock för er som vet vad det är, så stilen går i samma stuk med AWU2.

Batteriet på S10 var också bra men Ultra 2 är en riktig uppgradering på den fronten.

Laddade fullt i Onsdags kväll. Sovit med den och endast tagit av för dusch och bandbyte, annars har den varit på handleden hela dagarna. Två gympass med aktiv spårning(StrengthLog) på totalt 80-90 minuter.

IMG_2723.jpeg incoming-7C9CF9FD-E214-4126-9676-434876EE6423.png