Battery drain gingerbread new version

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Alvin, 7 maj 2011.

1. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    583

MINA ENHETER

Efter uppdateringen igår och halvt batteri kvar vaknade jag imorse till en avstängd mobil. Wifi var avstängd och all automatisk synkning var också av. Anyone else?

2. nobodysdiary

nobodysdiary Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma problem för mig, hade 41% när jag gick och la mig och 7 timmar senare var batteriet dött utan synkning och utan wifi!

3. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

dåligt synkat batteri? ladda ur den ett par gånger(det verkar ni inte ha problem med höhö) och ladda upp den och se om det fixar sig?
    jag gjorde det och då blev det mkt bättre.

det gäller iofsig den "gamla" gingerbread

nobodysdiary gillar detta.
  4. Megalo

Megalo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Inga problem la mig igår 50% kvar, nu 42%. Kan säga att det vart snarare bättre med nya uppdateringen.

5. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, detta är ett jätteproblem med Gingerbread och verkar drabba i princip alla förr eller senare. Android OS kan få tokspel av olika orsaker. En ökänd process är SNS som kan hamna i omstartsläge. Många har även nämnt Maps, som en stor förbrukare emellanåt. Finns massor av trådar angående detta. De som inte sett några problem så här långt kommer med all sannolikhet få det förr eller senare. Jag hade jättebra batteritid, som sen blev tokdålig. Följde några råd på nått forum vilket gjorde den bra igen... i två dagar. Nu suger telefonen ur batteriet under loppet av 6 timmar, utan att jag ens använder telefonen och all synkning och wifi är avstängt.

Last edited: 25 maj 2011
  6. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu laddar jag visserligen i vanliga fall mobilen varje natt, men har testat att låta den vara utan laddning under natten (började från fulladdad) tre gånger. Det kommer antagligen bli fler försök eftersom jag behöver hålla mobilen igång i fyra dagar i sommar, måttlig användning, med en solcellsladdare som hjälp.

Kör senaste Gingerbread (JVH) från Kies, inte rootat eller liknande.

Första gången så drog mobilen 40% på 7 timmar, vilket uppenbarligen är mycket mer än den borde.

Andra försöket drog den ca 16% på 7 timmar, alltså betydligt bättre men inte bra nog för mig. Hade då stängt av autosynk samt rensat RAM.

Tredje försöket drog telefonen 7% på 7 timmar, vilket jag tycker är en mer rimlig gräns. Jag hade då stängt av både autosynk och mobildata, sett till att Grooveshark var avstängt, och även då rensat RAM och sett till att inga extra program låg igång i bakgrunden. Tror även jag körde "Juice Defender", men inte helt säker.

Åtminstone försök två och tre hade jag varken WLAN, Bluetooth eller GPS igång.

De tipsen jag kan ge för att försöka få bättre batteritid är:
    * Gå in under batterianvändning (Inställningar - Program) och se vad som drar batteri.
    * En del program har tjänster som kör i bakgrunden, överväg om de programmen verkligen behövs.
    * Stäng av saker som inte används (Wifi, Bluetooth, GPS, Autosynk) och inte kommer användas på ett tag.

Om batteriet drar slut på 6 timmar utan användning, synkning och wifi så är något uppenbarligen fel, finns ingen förklaring under "batterianvändning" så kan en fabriksåterställning vara ett alternativ att överväga (efter backup).

Kan tillägga att jag gjorde en batterikalibrering för inte alltför många dagar sedan, genom att ladda ur batteriet fullt (tills telefonen stängde av sig), startade den igen så den fick stänga av sig, och sedan laddade den fullt. Lättja gjorde däremot att jag hade telefonen igång när jag laddade den fullt, men hittills verkar inte det ha varit något problem.

7. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Jag har fått batteribuggen ett par gånger med min SGS, men det löser sig med en omstart.

Bugg, man ser ganska tydligt när den började och när jag startade om luren och det blev normal igen:

Som det brukar se ut:

8. hlundquist

hlundquist Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej kära vänner!

Tänkte bara informera och länka till en tråd på XDA angående Android OS battery draing bugen. Tydligen så hamnar vissa apps man kör (ofta spel tydligen) i ett "suspended mode" så de drar kontinuerligt batteri. Det verkar bero på olika apps för olika telefoner. Vissa har haft tur att hitta "tjuven" och avinstallerat för att få bukt på problemet. Medans andra helt enkelt får vara uppmärksamma på när telefonen börjar dra för mycket. Den tillfälliga fixen är alltså att helt enkelt starta om telefonen en till två gånger.

Lite drygt, jag vet, men förhoppningsvis kommer samsung med en fix inom snarast (håller inte andan). Har skickat ett mail till dem och frågat. Men som sagt, håller inte andan :).

Rekommenderar att läsa tråden på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1039696

Tack och bock!

9. Kent

Kent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 122
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Platta:
    Ipad air M1
    Platta 2:
    Ipad 10.5 pro
    Du kommer säkert få ett fyllestgörande svar ifrån Sandra :(

10. Fry

Fry Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade precis samma problem precis efter att jag hade uppdaterat till 2.3.3, att batteriet ladda ur jätte snabbt ibland. Men jag såg ett tips i någon annan tråd här på forumet om att rensa cachen för Programuppdateirng kunde hjälpa. Så det gjorde jag och har märkt av problemet sen dess (peppar, peppar).

Såhär gjorde jag:
    Inställningar -> Program -> Hantera program -> Alla
    Leta rätt på Programmuppdatering i listan och tryck på knappen "Rensa data".

11. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Senaste 4 dagarna har jag inte haft några problem med att Android OS suger ur batteriet.

När jag först upptäckte att Android OS slukade batteri var det SNS som drog ur batteriet. SNS tjänsten fastnade i nån slags omstartsloop. För att lösa detta var tricket att skapa ett Social Network konto i telefonen. Dvs skriv in ditt Facebook eller Twitter konto. SNS service vet då vad det ska göra och behöver inte hamna i omstart. Jag har satt uppdatering till aldrig för mitt facebookkonto och har sen dess aldrig haft några problem. Dom flesta har ju sitt facebookkonto inskrivet i mobilen och märker därför aldrig av just detta.

Batteriet blev jättebra i några dagar. Men sen började Android OS spöka igen. Denna gång visade det sig vara Suspend-tjänsten som var boven. För fyra dagar sen gjorde jag det som Fry beskriver ovan, dvs rensade data i Software update (Programuppdatering på svenska). Sen dess har jag inte haft några problem. Batteritiden är bättre än någonsin (kan lätt köra tre dagar i standby, och mer än en dag vid måttlig användning. Batteriet är snart ett år gammalt, så jag är supernöjd med prestandan).

Suspend-buggen kan dock triggas av allt möjligt, tex Wifi, eller olika spel. Ifall det inträffar, så kan man ju använda System Panel, eller Watchdog, för att klura ut vilket program som triggar Suspend-buggen.

Själv spelar jag inte så mycket, men det jag hittills lyckats verifiera är följande:
    Program/Spel som triggar suspendbuggen:
    Asphalt 5 (som följde med SGS till och med Froyo)

Program/Spel som verkar vara okej:
    Raging Thunder 2

Last edited: 28 maj 2011
  12. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag hade precis tänkt skriva en rapport om detta!
    När/om du upptäcker att Android OS börjar dra mer batteri än det bör, gå in på Inställningar > Program > Tjänster som körs och kolla ifall SNSService står som "Startar om ..."

Om detta är fallet har jag upptäckt att det lätt går att åtgärda genom att starta appen "Social Hub" som följer med som standard. Du behöver inte ha något konto eller göra något mer; starta bara appen och backa ur direkt så ska SNSService ha startat om sig ordentligt.

13. Jappse

Jappse Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Tydligen hade min Google maps dragit 36% av batteriet. Avinstallerar och nu ska vi se hur det blir. Android system ligger på 13%

14. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Låter konstigt. Jag använder min social hub, men hade ändå SNS-omstartarproblemet.

Efter uppdateringen av GB har den dock inte startat om.

Men jag märker att batteriet töms väldigt olika och svårtolkat.

Ena gången:
    Jag surfar 30 minuter, batteriet minskar med 10 %. Jag lägger ifrån mig luren, så fortsätter att dra hälften så mycket som under surfandet, i någon timme, innan den återgår till att dra lika lite som vanligt vid vila.

Andra gången:
    Samma surfande, samma 10 %. När jag lägger ifrån mig luren, återhämtar sig batteriet med hälften av det som dragits.

Jag har inga kraftiga dränage längre, utan sådana här retsamma småsaker som man önskar att man förstod sig på.

Google-tjänster drar ca 2-5 %, fast det enda som synkas av googles grejer, är kalendern (och den ska väl fungera med push? Men drar push mycket även om man skriver in endast någon tid varannan dag?).

När telefonen fortsätter på en hög batteriförbrukning efter aktivitet, så syns det inget i statistiken eller i några appar som kan mäta (där syns ej history om man inte betalar, och då vet jag inte vilken som uppfyller mina krav, så jag har inte köpt). Det är alltid batteriviloläge som dragit mest, sedan inaktiv telefon (display är iofs i topp, eller nästan, beroende på hur jag använt telefonen, men den glömmer vi, display är ju det den är, och den är inte konstig på min vad jag vet).

När jag surfade igår (30 minuter), drog Miren 5 % av all ström som gått åt under 30 timmar. Är inte det lite mycket? Eller är det normalt att webbläsaren drar mycket?

Känns som att man kanske inte borde ha batteristatistik, eftersom man nog inte hade grävt ned sig i små konstigheter om man bara hade haft en batterimätare. ;)

Ta nu inte detta som att jag menar att jag har en massa konstiga problem. Det är bara det att jag undrar varför det är som jag beskriver ovan. Det kanske är helt normalt, bara att jag har ett behov av att veta varför.

Jag upplever dock att telefonen drar hälften så mycket ström (i vila) om jag går in i hantera program och där stänger allt jag öppnat. Och det verkar inte stämma med att "i Android ligger programmet bara i minnet och drar inget". Det går inte att stänga programmen med ngn appkiller. Har testat det, men de är igång ändå enligt "hantera program/alla". Och det är ju också något jag undrar över. Stängs programmen på olika sätt??? Eller varför blir det så där? Ibland är det samma om jag stänger via "körs" under program. Går man till "alla" så ser man att de inte alls alltid stängts (gäller facebook och Miren bl.a. men inte SNS- och DRM-tjänster).

15. skagerak

skagerak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En möjlig lösning utan ROOT

Jag har också stött på samma problem, batteriet laddas ur mycket snabbt, dött på 8 timmar
    med mycket lite användning och Android System / OS på 40-50%. Även displayen blir svart ibland och jag måste
    starta om efter att batteriet har tagits ur. Även volymen på högtalaren är på högsta nivå när de ringer
    fastän den är satt på lägsta nivå.

Gör man en uppgradering via Kies utan återställa telefonen kommer man tydligen att lämna en massa gammalt
    skräp kvar på telefonen, t.ex. gamla filer, och dessa blir del i det nya OS:et och förstör.

Jag lyckades få denna suveräna telefon i perfekt skick igen genom att göra följande (INGET ROOT eller andra verktyg !!!).

- Ladda telefonen fullt
    - Gör extern backup på det du vill ha kvar
    - Formatera internt SD-kort via Android (avmontera först)
    - Fabriksåterställ via menyn
    - Töm cache (via omstart: VolUp + Home + Power, sedan kommer en meny)
    - Gör restart via samma meny
    - Ange alla dina inställningar och ställ in telefonen igen
    - Ladda telefonen fullt

Hoppas detta fungerar även för någon annan, lämna gärna feedback här så att andra kan få hjälp!

16. Henri

Henri Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tyvärr så hjälper detta inte. Jag gjorde på ett ungefär samma sätt fast i samband med att jag flashade in 2.3.3 via kies och jag får samma fel. Svårt att avgöra vad som är mest störande: att skärmen förblir svart (och inga kappar fungerar) när väckningen går på på morgonen eller batteribuggen... Men förhoppningsvis blir dessa lösta i 2.3.4.

imorse hänge "sns"-processen igen och bakgrundssyncen av picasa webalbum, provade nu att stänga av syncen albumet...

Kan dock intyga att rensningsrutinen är att rekommendera om man provat olika rommar etc. Innan rensning upplevde jag telefonen som väldigt seg.

Last edited: 10 jun 2011
  17. drdazed

drdazed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Android OS tog sjukt mycket på mitt batteri med men efter några dagar så blev den vanlig igen! :)

Meeeen.. Nu har den börjat jävlas igen! Men misstänker att det kan ha att göra med att jag installera Custom Launcher Icons + Folder Organizer..

Så var min också ett tag. Sen stängde jag av GPSen i rulllisten så försvann problemet :)

18. drdazed

drdazed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Startade om telefonen så blev den "normal" igen :P