Battery Upgrade?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av malajo, 5 jan 2012.

1. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

När jag satt och lekte med mobilen precis fick ju nått meddelande om att batteriet behövde uppgraderas med nån app o_O
    Batteriet drenerades för fort och appen skulle hjälpa.
    Innan jag hinner fundera vidare på det så öppnas något som liknar market med nerladdningslänk som jag tror öppnades av sig själv.

Men installationen måste bekräftas där man får se vad appen vill ha tillgång till.Och där står listat typ allt tror jag...har aldrig sett en sån lång lista innan men bla personliga uppgifter, tjänster som kostar pengar, skicka sms, dina meddelanden osv osv

Vad fan var detta?
    Har jag fått virus eller vad har hänt?
    Nån annan som sett detta?

Hittade snabbt en sida när jag googlade.
    http://www.pcworld.com/article/2419...ices_push_bogus_battery_upgrade_warnings.html
    Hoppas det e ok med länkar?

I alla fall så enligt sidan e det nån reklam som öppnat skiten om jag fattar det rätt.

Vad hette appen som man fick bort reklamen i appar med?
    Har en rootad Galaxy nexus

Last edited: 5 jan 2012
  2. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Ladda inte ner appen. Den innehåller till 99% något virus. Telefonen skickar inte sådana meddelanden utan det är någon app.

3. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Nä, givetvis tog jag cancel när jag såg vad den ville ha tillgång till.
    Men vill ju gärna veta vad som startade skiten.
    Satt och spelade Angry birds när det drog igång men klickade inte på nån reklam

Kanske var jag som klickade ändå, lite osäker nu.
    Testade percis dra igång Angry Birds igen, season 2012, wreck the halls, första banan.
    Där får jag upp den i ena hörnet när jag skickar iväg 3:e fågeln

Last edited: 5 jan 2012
  4. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Angry birds har en sån reklam banner...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Oki
    Inte så mycket att göra åt det då.
    Bara skita i att trycka helt enkelt.

Fanns det inte en app som blockade reklamen i appar?
    För mig att jag hade nått sånt på min N1 men hittar inte den nu.
    Vill minnas att den krävde root

6. Paranormal

Paranormal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Adfree är det du söker

7. aalx

aalx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Vad kan de va för fel hos mig då? Jag får meddelande (en stjärna i medelandefältet) antingen bara sisådär eller när jag startar mobilen angående denna app...

Ibland om jag bara drar ner meddelandefältet så kommer jag in på hemsidan direkt (www.batteryoptimizer.net) och där är appen "Battery Upgrade".

Finns de nån bra app på market som kan söka igen mobilen efter "android-virus" eller liknande?

8. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Samma sak här, spelade Wordfeud och sen fick jag upp reklam som jag skulle trycka bort men kom in på hemsida direkt men jag stoppade direkt och stängde ner webbläsaren och nu när jag slår på telefonen får jag upp exakt samma meddelande i notification bar. Drog hem norton anti virus och scannade efter spyware utan att hitta något..

9. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
  10. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Min farsa fick upp den där på sin Defy, med den skillnaden att han klickade på Ok istället för Cancel eftersom han är rätt godtrogen. Appen installerar sig och hävdar att den skall dubbla batteritiden (som om inte tillverkarna redan gjort det om det gick) och går igång då och då och tycker att han skall "boosta batteriet" med en knapptryckning vilket naturligtvis inte funkar.

Det tråkiga är dock inte själva appen utan att den skickar iväg ett SMS (behörighet att skicka SMS, ni vet) till 72304 med texten "Start tech" vilket gör att mina-sms-tips.com (jävla parasiter) börjar skicka SMS med meningslösa tips om Android till din lur till det facila priset av femton spänn per meddelande.

Ett mer kompetent alternativ är Addons Detector som listar lite mer saker - Utmärkt för att hitta vilka appar som smyginstallerat Airpush (som alltså är skiten som dyker upp med en stjärna i notifikationsfältet).

Jag har fått Airpush på min lur två gånger, men jag minns bara den ena - Zombie's Fury 2.

11. serch826

serch826 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ang. SMS från 72304

Idag fick jag 2 SMS från 72304, ett parasit företag som vill tjäna pengar på att skicka värdelösa SMS i samarbetet med den jävla appen "Battery up..." som ej framstår på appen, så jag blev förbanad och ringde till min operator "3" och skällde ut de, hur kan man tillåta att debitera ett abonnemang utan att kolla med kunden om man godkänner tjänsten?
    Sen ringde jag till själva företaget och klagade över detta och meddelade att om jag inte får tillbaka det de debiterade, så kommer jag att anmäla detta och gav de 5 dagar på att rätta till.
    Min förvåning, kontaktade de mig via mail och ville återbetala allt till mig, så bad de mig om jag hade Paypal så skulle detta gå snabbare, till sist fick jag tillbaka allt efter bara några minuter på min Paypal konto.
    Med detta vill jag varna er och att inte låta bli och reklamera detta.

12. Fredag

Fredag Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag fick pengarna tillbaka av Tele2. Ansåg inte att jag ska betala för sms jag inte skickat. Eftersom företaget samarbetar med dem, så lyssnar de på ord som "bestridas till tingsrätten" och "polisanmälan".

Betala inte. Du har blivit lurad. Känn dig inte dum eller lättlurad, det är inte ditt fel att någon utövat ett bedrägligt och lagvidrigt beteende mot dig. Stå på dig. Operatörerna ska lära sig att inte samarbeta med brottslingar.

13. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Min mamma har råkat ut för detta, men vi kan inte hitta någon app som startat det hela? Plötsligt fick som sagt min morsa samma värdelösa tjänst på sitt abonnemang? Ärligt talat tycker jag operatörerna borde säga stopp till det företag som tillhandahåller dessa betaltnummer tills de börja kontrollera vad för företag de har som kunder. Detta är ju rent av vidrigt av företaget att bara aktivera något, utan någon som helst varning.