BBKs rapport - vilken operatör är snabbast?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 30 aug 2014.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bredbandskollen har nu presenterat en rapport från året, där man går igenom hur det ser ut för de olika operatörerna. Generellt sett så är det Tre och Telia som presterar bäst, skulle jag säga. Tre på ställen i södra delar av landet och Telia i de norra delarna.

Här är några utdrag:

Medelhastigheter i länen för att ta emot data i 4G-modeller fördelat på operatör
    Den genomsnittliga hastigheten för att ta emot data med 4G-modeller var högst i Stockholms län med 19 Mbit/s och lägst i Blekinge län med 10 Mbit/s. Inom länen var variationen mellan de olika operatörerna stor. Operatören Tre hade högst genomsnitt i 10 av landets 21 län, Tele2 i 8 län, Telia i två län och Telenor i ett län.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Genomsnittshastighet för olika operatörer i stora städer
    Stockholm var den stad där medelhastigheten av alla mätningar för att ta emot data var högst med 17,9 Mbit/s.
    Den operatör som hade högst genomsnitt för att ta emot data i städerna var Tre som hade 21,1 Mbit/s i Kalmar.

Genomsnittshastigheter för ett urval av turistorter
    Av de orterna var det Smögen, med 22,2 Mbit/s som hade det högsta genomsnittet beräknat på alla operatörers värde. Medan Piteå och Rättvik hade det högsta medelvärdet för en operatör, vilket för båda orterna var Telenor med omkring 37 Mbit/s.
    Lägst medelhastighet för att ta emot data av de listade turistorterna hade Malung med ett genomsnitt på 6,2 Mbit/s. Där var Tele2 den snabbaste operatören med sina 11,2 Mbit/s.

Genomsnittshastigheter för orter för de olika operatörerna 2014
    Den genomsnittliga hastigheten har beräknats för ett urval av Sveriges tätorter och småorter där det gjorts mer än 100 mätningar under tiden 1 januari till 15 maj 2014.
    Beräkningar av genomsnittshastigheter i detta avsnitt baseras på samtliga mobilmodeller och har för varje ort beräknats dels totalt för orten men även per operatör och med angivande av vilken operatör som hade högst värde för varje ort.
    Av samtliga drygt 600 orter i listan hade Telenor högst värde för att ta emot data på 69 orter, Tele2 på 132 orter, Tre på 177 orter och Telia på 227 orter.

Utveckling årsvis för de fyra största operatörerna i Sverige
    Utvecklingen av genomsnittlig hastighet för att ta emot data har varit likartad för de fyra största operatörerna. Medelhastigheten mer än fördubblades för samtliga operatörer mellan 2012 och 2013. Operatören Tre var den operatör som hade högst årlig genomsnittlig hastighet för att ta emot data under hela perioden.

Hela rapporten finns här: http://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_mobil_surfhastighet_2014.pdf

-WR-, indika och bernard gillar detta.
  2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Intressant helt klart. Man ser att Telia börjar komma igång med 4G på allvar. För ett år sedan hade de aldrig hamnat så bra till. Man ser också att Tre har mycket gammal skärputrustning kvar uppe i norr. I Norrbotten och Västerbotten är de usla. Säkerligen massor av stationer med enbart 3,6 Mbit HSDPA eller rent av helt utan HSPA.

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Ja, precis. Telias 4G-satsning ger ju mycket - men problemet för dem är ju 3G-nätet som drar ner en hel del. För 3 är det största problemet att man inte kunnat bygga ut nätet i norr tidigare - tänker på att man inte haft tillgång till att bygga 3G på 900-bandet speciellt länge. Att bygga 2100-täckning i norr hade inte varit ekonomiskt försvarbart skulle jag tro.

Men nu börjar satsningen att nå uppåt i landet också - under början av hösten kommer man börja i Falun/Borlänge-regionen. Det är början för Dalarna, sedan kommer man att bygga mycket ny täckning i området (alltså bygga ut nätet på ställen där man inte har täckning i dagsläget) - då med 3G 900 och LTE.

Tråkigt att det inte går bättre för N4M-operatörerna. De hade stora möjligheter att bli överlägset bäst på 4G - men de verkar ju ha sumpat det lite. Nu har de bara störst 4G-nät, men tyvärr inte snabbast.

6150 gillar detta.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tar alltid rapporter av såna här typer med en skopa salt då dom inte stämmer så bra överens med verkligheten, iallafall inte för mig. N4M är snabbt tycker jag och jag har inga problem med 4G nätet. Fungerar snabbt, bra och har bra täckning

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

En rapport från BBK stämmer ju väldigt bra med verkligheten, eftersom den baseras på mätning som du, jag och andra har gjort. Inget med rapporten säger ju att Tele2 har sämre täckning än de andra operatörerna. Det som visas i rapporten är ju att den generella genomsnittliga datahastigheten för Telia och Tre är högre än den man får hos Tele2 och Telenor.

För vanliga mobilanvändare märks knappt någon skillnad på 10 eller 80Mbit/s. Då är det ju mer eller mindre sak samma, det är ju främst vid nedladdning av större filer man märker skillnad och i mobilen hämtar man sällan så pass stora skillnader.

6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Hur stor ambitioner har man? Ska det bli som Net4Mobility har idag i norr, eller tänker man gå ännu längre?

Frågan är väl hur mycket Tre har att hämta norr om Östersund. Mobiltelefontäckningen är så dålig däruppe ändå, att de som bor där aldrig kan tänka sig något annat än det bästa(minst dåliga). Det lär förbli Telia. Ska man ändra på det så måste man bygga bättre täckning än vad Telia har och det är knappast ekonomiskt försvarbart.

Det jag kan tänka mig kan vara lönsamt är dock att ha snabbt datanät i tätorterna. Många däruppe har inte tillgång till ADSL och då är mobilt bredband ett bra val i hemmet. Att det inte funkar utanför tätorten spelar då inte så stor roll.

Har Tre några kunder alls däruppe eller är det bara besökare som använder nätet?

7. HydraGel

HydraGel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Off topic men finns inte kartan att kolla på i "vanliga webben" som man kan i deras mobilapp? Jag hittar den inte.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon: