BDB Uploadr - Ladda upp bilder till Bilddagboken.se [Släppt på Android Market 04-13]

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Berglund, 6 apr 2010.

1. Berglund

Berglund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

BDB Uploadr​

Det här är mitt projekt för den senaste tiden, BDB Uploadr. Det är en app för Android som laddar upp bilder till Bilddagboken.se.

Användargränssnittet har jag försökt hålla så enkelt som möjligt så att det inte ska bli några svårigheter att förstå.

All kritik, negativ som positiv, är bra kritik, så skriv allting ni skulle ha ändrat eller gillar. Självklart också om ni hittar några buggar!

De buggar jag vet om för tillfället:

Buggar åtgärdade i nästa version än så länge:

Idéer för framtiden:
    • Välja att ladda upp bilden på datumet den blev tagen. (EXIF-info)
    • Ladda upp flera bilder samtidigt.
    • Välja mellan flera konton vid upladdning.
    • Använda location på något vis (förutom BDBs egna)? Ge gärna förslag!
    Andra requests:

LADDA NER

BDB Uploadr ligger nu på market - sök på "BDB Uploadr"!

QR-Code för Market:

Screenshots:

[​IMG][​IMG]

[​IMG][​IMG]

http://bdbuploadr.bilddagboken.se/
    Appen kräver att du har ett konto på http://bilddagboken.se/ för att fungera.

Last edited: 13 apr 2010
  2. VelcroMan

VelcroMan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut. :) Jag gillar det enkla gränssnittet, och det verkar fungera kanon. Jag har dock en liten synpunkt.. Bilddagboken är på svenska, så det känns lite avigt med en app på engelska.

Jag ska testa lite, och se om jag hittar någon bugg.

3. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Underbart, testare behövs!

Ja, jag har inte tänkt så mycket på det egentligen - det bara blev engelska. Ska ta och se om man kan ta reda på vilket språk telefonen arbetar med, och baserat på det välja språk i appen. Bra synpunkt!

4. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något att prova, då jag (tyvärr) är något av en BDBfanatiker och har laddat upp ca 2500bilder to date :P

Något jag varit avundsjuk på iPhone dessutom ;)

Buggar/fel/noteringar jag hittat:

- Ett litet "grafisktfel" jag hitta:
    Har man telefonen i landscape-mode så ser man inte upload knappen. :P

-Som du redan skrivigt blir bilderna väldigt små(HTC Hero v.1,5). Så när man trycker "visa i HD"(BDBHD) är den absolut inte 5MPix som kameran faktiskt tar.

Last edited: 7 apr 2010
  5. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för respons!
    Du som har BDBHD - kan du kolla om det fungerar som det ska om du tar bilden med hjälp av orginal-kamera-appen, och sedan laddar upp den från galleriet med BDB Uploadr? Blir det ordentlig upplösning då?

6. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut, Provar direkt och återkommer med svar :)

När jag använder den separata kamera applikationen blir det som det ska, rätt upplösning och allt :)
    Så måste vara att kameran i BDB appen inte tar kortet i full upplösning som busar lite? :P

-En annan sak jag märkte var att det krävdes 3 försök för att få upp bilden. Det stog image uploaded de 2 första gångerna med, men ingen bild kom upp.. Hmm..

-Man bör även kunna välja att "ladda upp bild eftar datum" så den automatiskt lägger upp bilden det datumet den är tagen, sådan info sparas ju också i bilden :)

7. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Underbart. Då är det 1.5-buggen som visar sig för dig med. Den kan jag (vad jag vet) inte göra så mycket åt för tillfället. Möjligen om jag skriver en helt egen kamera-del. Det är mycket arbete, men tål att övervägas om det dröjer med 2.1-uppdateringen till Hero.

Angående de tre försöken så tjuvkikade jag på förstasidan efter bilder uppladdade via API på bilddagboken - jag fångade två bilder tagna på en skärm med text på. Lyckades du med två försök? Annars kanske BDB är lite seg på att uppdatera där.

Första bildens kommentar var "testis", den andra "Försöker igen", eller något liknande.

Men jag har upplevt samma sak en gång. Ska gräva djupare.

Tror det har något med timeouts att göra. Får den att ladda upp varannan bild. På andra bilden får jag responsen -1. Det har något med förra uppladdningen att göra. Det är något som inte släpper riktigt helt. Det är varannan uppladdning som fungerar.

Smart idé med att ta datumet från bilden! Lägger till det i listan i första posten.

8. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Anledningen till att det kom upp 2 bilder vid API uppladdningd-visaren(och även på min BDB) var för att jag laddade upp 2 olika bilder. En i Landscape-mode och en i portrait-mode. Detta för att se om bilderna skulle lägga sig på rätt håll. (har för mig att med iPhone så måste man vända bilerna i förväg om man ska lägga upp i portrait-mode för dom sparas i landscape. Om jag minns rätt.)

Så dom som inte kom upp, kom inte upp alls.
    Men det är nog så att det är varannan som kommer upp.

Försökte först med landscape-bilden som inte kom upp, sen försökte jag med portrait-bilden som kom upp. sen landscape-bilden igen som inte kom upp och på nästa försök kom den upp.

I helhet måste jag säga att det är en helt underbar applikation, bara man löser buggarna :D

9. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Och portrait respektive landscape-bilden blev båda roterade åt rätt håll?

Förövrigt löste jag buggen med att varannan uppladdning misslyckas. Keep-alive var problemet. Detta är åtgärdat i nästa version.

Och tack, trevligt att du gillar den! :D

10. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes, dom hamnade åt rätt håll, båda två :)

Underbart att du löst det problemet med :D

11. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ser jäkligt bra ut. Fråga bilddagboken ifall du får använda deras logga istället

12. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Perfekt. Har idag provat med BDBHD jag med, och det fungerar prima för mig med. Alla andra buggar jag hittat och ni rapporterat är fixade i versionen jag strax uppdaterar förstaposten med; 0.7.
    Detta förutom 1.5-kameraproblemet, vilket jag inte funnit någon lösning till ännu.

Det är en idé som tål att tänkas på. Kollar närmare på saken.
    Kanske ha favicon:en som ikon, och bilddagbokens logo; http://www.google.se/intl/sv/doodle4google/images/bdb-logo.png som bild i appen.

13. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Helt underbart med en sådan här applikation! Har väntat på det sedan iPhone fick en. Bra jobbat!

Som sagt skulle det passa mer om applikationen var på svenska. Om inte annat kunna skifta språk. Skulle även passa bättre om applikationen hade vit bakgrund istället med tanke på designen på BDB:s hemsida.

14. Raum

Raum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

så snart jag får min Desire ska jag ta och testa denna app. Har en gammal tele utan kamera för tillfället! :P
    Tänkte ta och börja med BDB då man faktist har en fungerande kamera i telefonen sen.
    Dock så har jag sett på BDB:s facebook sida att dom håller på med en app.
    Kanske dom menar denna?

15. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ska se om jag kan få den att skifta språk baserat på mobilens språk. Annars skriver jag nog över den till svenska i nästa version. Och tack! :D

Det vet jag faktiskt ingenting om, jag har inte blivit tillfrågad att göra den "officiella" android-appen i alla fall. Det här är mitt eget projekt. som jag hållit privat fram tills för några dagar sedan.

16. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej, nej. Snälla basera den inte på mobilens språk. Bättre om du gör så att man kan trycka på "meny"-knappen på mobilen och sen välja typ "inställningar" och där välja språk istället.

17. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Varför inte det? Låter som en bra idé tycker jag.

Har varken bdb eller android telefon än men fint jobb med appen :) Hoppas att BDBs officiella app dröjer bara. /DVK Marcus

18. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

För att jag vill ha operativsystemet på engelska men programmet på svenska.

Vill inte ha det som på Playstation 3. Där om man har systemspråket på svenska så får man extremt löjliga ljuddialoger på svenska. För att ändra på det måste man ha systemspråket på engelska. Hellre att kunna ändra språket mer specifikt.

19. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Underbart med ny release :D

20. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kanske borde göra som STHLM Traveling då? Defaulta till operativsystemets språk men även ha möjlighet att ändra

Kul app för övrigt, använder Bilddagboken ytterst sällan numera men det här kanske vore ett gyllene tillfälle att börja igen? ;)