Beg SGS, eller något annat?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av widL, 23 nov 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. widL

widL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Jag står inför ett viktigt val. :)

Min Blade har något hårdvarufel, den startar om sig hela tiden. Jag är så vansinnigt trött på den, så jag tänkte köpa en ny telefon, och sen skicka in min Blade och få den reparerad på garantin, så slipper jag vara utan smartphone i flera veckor. Bladen ska sedan säljas snarast möjligt.

Mina tankar går ungefär så här:

Jag har en tendens att på ett eller annat sätt förstöra mina telefoner inom ett eller ett par år. Därför vill jag inte lägga jättemycket pengar på en ny telefon. Å andra sidan vill jag ha en kvalitetstelefon. Jag behöver inget monster, men har några önskemål/krav:

• Rapp och snabb när man navigerar runt i OS:et.
    • Starta appar snabbt.
    • God touch-respons/bra digitizer(?).
    • Bra ljudkvalitet hur hörlursutgången.
    • Någorlunda högupplöst skärm.
    • Gärna hyffsad byggkvalitet.
    • Inte större än SGS.
    Telefonen måste dessutom ha väl utvecklade custom ROM:s, vara enkel att modda/roota osv. Det är ett krav, eftersom jag vet att man kan få en riktigt snabb telefon för hyffsat lite pengar med rätt mjukvara (lärdom från min Blade), och jag drar mig inte för att leka lite med mjukvaran.

Mina användningsområden är inte så avancerade. Jag ringer, SMS:ar, antecknar, skriver och läser kalender, surfar (mest mobilsidor) kollar Twitter, Facebook, använder Google Maps osv. Inga spel alls, bara vardagsgrejer helt enkelt, men jag vill att allt ska flyta!

Det som lockar mig mest just nu är att försöka hitta en begagnad Samsung Galaxy S till hyffsat pris begagnad. Galaxy S verkar ju ha oerhört bra stöd för custom ROM:s, t ex CM och MIUI? Farsan har en SGS, och jag gillar hur den känns, även om han kör stock-romen.

Finns det några andra telefoner jag bör kolla på som klarar mina kriterier?

Är det ö h t vettigt att köpa en så gammal telefon som SGS? Finns det några nya telefoner för max 3000 kr som klarar mina kriterier bättre?

Vad är ett rimligt pris för en beggad SGS i gott skick? 1500 kr?

Skrev detta på rasten, så det kan hända att jag glömt någon detalj, då är det bara att fråga på!

2. cdresor

cdresor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SGS

Hej!

Jag har en SGS och är grymt nöjd, ser egentligen ingen anledning att uppgradera den förutom att jag är en prylgalning.
    Har rootat och har ROM via Romkitchen (fn XXJVTm speedmod k15).
    Enda "nackdelen" är inte sämre än ngn annan telefon, men förstås batteritiden. Har därför ett 3500 mAh-batteri som ger en betydligt tjockare telefon men som jag egentligen tycker passar bättre i handen än en supertunn.

Så jag tycker inte du behöver titta längre än på en begagnad SGS. Pris....who knows. När jag säljer mina begtel får jag alltid för lite :P

3. Mulven

Mulven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tycker också en sgs räcker gott och väl för dina behov. Nu är ju ICS på väg (lägger in alpha6 precis nu) och då ser jag ingen anledning att köpa ny på ett tag.

4. widL

widL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 6
    På SweClockers finns jag tips om att titta på Google Nexus S också. Den hade jag faktiskt glömt bort, men den bör väl också vara ett bra alternativ begagnad? Ungefär likvärdig hårdvarumässigt, men lättare att "modda"? Verkar ligga på ungefär samma pris som SGS. En spontan nackdel är ju dock att den inte har SD-kortsplats.

Tack för ditt svar! Batteritiden är jag medveten om, men jag brukar sällan tycka att det är något större problem då jag laddar telefonen varje dag/natt.

Det är lite så jag tänker också. ICS verkar ju vara ett hyffsat stort steg, och så länge den klarar ICS tillfredsställande så lär jag bli nöjd! :) Tack även för ditt svar!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.