Beginning Android 2 av Mark Murphy

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Kaj, 16 aug 2010.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hej,

Detta är en minirecension av "Beginning Android 2 av Mark Murphy".

Bakgrund. För lite drygt ett år sedan började jag programmera i Android, och jag gjorde det utan att läsa en endaste bok om Android. Tittade bara på lite exempel, och googlade en del. Så här i efterhand började jag misstänka, och i vissa fall även få bekräftat, att jag implementerat vissa saker som det redan fanns standardlösningar för.

När jag började utveckla på Android var jag redan hemtam på Java. Har programmerat professionellt i Java sedan 1996, och har programmerat i en del andra språk före det.

Nu till boken.
    Boken är skriven på engelska och är förhållandevis tunn, bara 400 sidor. Trots titeln utgår boken från att man kan Java, och det är en stor fördel om man även vet hur man använder Eclipse, eller bygger med Ant. Man bör även kunna installera Android SDK. Om man inte kan de delarna blir det betydligt svårare att köra de kodexempel som tillhör boken, och som går att ladda ned. Boken är anpassad för Android 2.

Beginning Android 2 är indelad i 39 kapitel, där kapitlen är fristående, och avhandlar olika områden som t.ex hur olika grafiska element fungerar, hur man arbetar med filer, skriver tjänster osv. Tyngden tycker jag ligger lite mot det förstnämnda, grafiska element, och hur man jobbar med xml-filer.

Boken är lättläst, mycket luft, många bilder, och kodexempel. En sak som dock störde mig mycket var rubriknamnen på underkapitlen. T.ex hette stycket som anvhandlar flikar ”Put It on My Tab”, stycket om application drawer hette ”Getting in Someone's Drawer”.

När jag läser en programmeringsbok vill ja ha ett enkelt och ”torrt” språk. Dåliga ordvitsar är bara jobbiga i längden, och det gör det svårare att hitta något i efterhand.

Alltid svårt att säga vilka boken riktar sig till, men min uppfattning är att målgruppen är personer som redan kan Java till en viss del, som har installerat Android SDK, och som har datorvana. Personer som är helt nya inför programmering kommer nog känna sig besvikna.

Hade jag efter 1 års utveckling i Android någon nytta av boken? Ja, det var nyttigt att skummläsa den från pärm till pärm. Om jag läst den för ett år sedan hade den t.om räddat mig från att skriva en del onödig kod. Med googling kommer man långt, men om man inte vet vad som finns är det svårt att googla fram det :)

När jag beställde Beginning Android 2 beställde jag även Professional Android 2, Application Development av Reto Meier, Pro Android 2 av Sayed Hashimi et al samt Android Programming Tutorials, 2nd Edition av Mark Murphy. Vad tiden lider kommer det nog recensioner av de böckerna också, såvida ingen annan hinner före.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Missade helt den här tråden. Mycket intressant, även om en den kanske inte är ämnad för en total novis som undertecknad.

3. wikke

wikke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4. jc_denton

jc_denton Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för tipset! :)

Last edited: 27 aug 2010
  5. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Riktigt tråkigt att jag har noll programmeringskunskaper för jag är jävligt sugen och den här boken låter som ett fynd.

6. janne

janne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

bre recension....
    edit: bra recension

7. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bra recension sånt vill vi ha mer av!

Håller med om att det är bättre med ett ”torrt” språk, har man läst en "for dummies" bok förstår man hur irriterande det är med ordvitsar och töntiga liknelser.

Har programmerat en hel del C++ i visual studio och förstår java koden, men har ingen aning om hur jag ska bygga upp ett nytt projekt i Eclipse. Provade Eclipse och fattade inte mycket, maken till rörigt och ologiskt program får man leta efter, säkert bra för proffs.

Tyvärr är det få böcker som beskriver det svåraste dvs hur man skall skapar nya projekt och hur man använder kompilatorerna.

Last edited: 27 aug 2010
  8. vespaman

vespaman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har "Sams Teach Yourself Android Application Development in 24 Hours" liggandes på bordet, och den är ganska bra på att ta allt från början, dvs även installera och grunder i eclipse osv.

Detta är dock inte en bok som man läser från pärm till pärm, utan mer upplagd för att man skall 'hänga med' på datorn.
    Har dock inte kommit igenom hela ännu, så jag kan inte göra en fullständig recension, men 'so far, so good'.

(Jag är C utvecklare, och har inte någon större koll på Java, och har bara haft en androidtelefon i några veckor)

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag använde den här guiden för att få igång eclipse
    http://www.vogella.de/articles/Android/article.html#installation_androidsdk

10. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Kaj.

Är detta en bok du rekommenderar för totala nybörjare som inte har Java-erfarenhet men ändå har kodat i andra språk?

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hmm, kan bero lite på vilka språk de är, men troligen är boken inte bra för dig såvida du inte också köper en bok om grundläggande java, eller åtminstone ögnar igenom en bok om Java. Finns gratis sådana på nätet. De funkar bra, även om de är lite gamla. T.ex använder många denna:
    http://www.mindview.net/Books/TIJ/

Det kan även vara lite klurigt att förstå sig på hur Eclipse funkar, men det finns tutorials på nätet för det också. Ev. även snuttar på youtube som visar hur Eclipse funkar.

Boken gör nog störst nytta om man har lite kunskaper i Java samt Eclipse.