Begränsa applikations rättigheter?

Diskussion i 'Applikationer' startad av m1chael, 7 mar 2011.

1. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej Androidvänner!

Finns det något sätt att begränsa rättigheter som en applikation får?

Exempel:

Jag installerar en app men ser efteråt att den har rätt att tex. "ringa betalnr och skicka SMS" fast den egentligen bara ska göra nåt annat :mad:

Jag läste någonstans att man kan packa upp själva .apk filen (en vanligt zip arkiv) och ev. editera AndroidManifest.xml men upptäckte att det är en binär fil.

Några tips?

Tack på förhand,

Michael

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det räcker nog inte med det som du får när du packar upp apk-filen, du behöver hela källkoden till appen.

När du editerat AndroidManifest.xml som är en del av applikationens källkod kommer källkoden inte längre kompilera om den försöker göra anrop till de saker som du tagit bort ur manifest-filen. Därför måste du sannolikt editera någon eller några java-filer också.

m v h Henrik

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    För att korrekt kunna editera apps utan dess källkod behöver du dekompilera dem med apktool. Glöm inte att du behöver signera apk-filen den skapar när du kompilerar dina ändringar tillbaka till en apk. Detta kan göra med exempelvis jarsigner som ingår i Java JDKn.

Jag vet dock inte om apktool märker att inkorrekta rättigheter är definierade vid kompileringen. Det är värt att testa i alla fall.