Fråga: Begränsa hastighet för anslutningar till telefonens hotspot funktion

Diskussion i 'Allmänt' startad av Andi04, 11 jun 2020.

1. Andi04

Andi04 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska iväg med ungarna i sommar och det som det ser ut nu så blir det att använda min mobil som Wifi Hotspot till ungarnas iPads. INga problem med att starta hotspoten eller få iPadsen att ansluta, men hur kan jag smidigast begränsa hastigheten som de är anslutna med. Kör man via simkortet så är min erfarenhet att apparna väljer automatiskt lite sämre kvalité för att spara data, men när iPadsen är anslutna till Wifi (via hotspoten) så tror den att det är fritt blås och då blir det högsta kvalité med en högre data förbrukning. Skulle vilja begränsa hastigheten om det är möjligt men hittar inget som finns inbyggt och appar jag tittat på har inte fungerat.

Några tips?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 114
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte det går i telefonen. Vet inte hur det är på iPads, men i Android och på Windows kan man säga att Wi-Fi anslutningen är en anslutning med datagränser

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 326
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det går att ställa in i inställningarna för respektive nätverk. Men frågan är hur mycket det hjälper. Att välja ”låg dataförbrukning” och sedan leta i respektive apps inställningar är nog det bästa.

Last edited: 28 jun 2020
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

"Treat as metered network" heter det. Svensk översättning av termen går väl att gissa på ett ungefär. Finns alltså i android som standard.

Tips till TS är väl att leta bland Internetinställningarna på Ipadsen efter något liknande. Om det går så är det kring ett visst wifi-nätverk (din hotspot närmare bestämt) som det går att ange på Ipadsen att det inte är ett nätverk med fri data. (Och ska därför behandlas som att det vore mobildata, av samtliga appar som särskiljer på wifi och mobildata, så fungerar det på android).
    På din telefon kan du nog inte göra så mycket, utan måste göras från omvända hållet, dvs Ipadsen. På din telefon kan du annars sätta en datagräns och/eller en datavarning, om det är till någon hjälp.

Ett annat alternativ kan ju vara att tvinga din telefon ner på 3G vid vissa tillfällen. Kan ju dämpa hastigheten en del. Så kanske hastigheten får vissa appar att begränsa sin användning.