Behålla 11T eller ej?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DubbelPlus, 21 jun 2022.

1. DubbelPlus

DubbelPlus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9a
    Det var en gång...

Nej men först köpte jag en Galaxy a52s på Elgigantens natt-rea för några veckor sedan. Telefonen var ok, men framförallt störde jag mig på den vedervärdiga vibrationsmotorn i telefonen samt att telefonen kändes som ett nerköp jämförelsevis med min gamla Galaxy s10 men det hade jag nog kunnat leva med om det inte vore för vibrationsmotorn tror jag.
    Så jag sålde den för 2500 kr och köpte en Xiaomi 11T som jag nu använt i några dagar. Telefonen har fin kvalitetskänsla i hårdvaran, den laddar snabbt och har trevlig vibrationsmotor. MEN jag tycker verkligen inte om MIUI, vilken bugg-fest det är! Små grejer som stör mig, som att varje gång batterisparläget stängs av (antar jag) så försvinner blurret i bakgrunden av notisfältet, så att jag behöver göra en omstart, eller featuren (?) att notiserna försvinner efter att man låst upp telefonen, eller att AOD inte fungerar under batterisparläget trots att jag valt det i inställningarna, eller att jag valt att vissa notiser inte ska visas på låsskärmen - men de syns där i alla fall. Eller att man inte kan få permanenta notiser att visas minimerade eller diskreta likt OneUi (och öven stock?) The list goes on... Och detta efter bara några dagar.

Nu är min fråga, kan jag hitta en telefon som har ungefär samma hårdvarumässiga kvalitetskänsla som 11T, men med ett bättre OS med färre buggar för ungefär samma peng. Jag kan gå upp 500 kr typ, men inte så mycket mer.
    Telefonen behöver inte vara lika rapp som 11T då jag inte spelar eller sånt. Sedan såg jag att 11T får 3 års OS-uppdateringar så något sådant vore bra.

Jag förstår att mina krav kanske är svåra att uppnå då jag köpt telefonen till, vad jag förstår, ett vrakpris.

Tack!

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 871
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Realme GT Neo 2 är nog den som är mest jämbördig. Tyvärr inte lika billig som tidigare. NoN sålde den för 2790 kr under en period.

Realme GT Neo 2 5G Dual SIM 8GB RAM 128GB - Hitta bästa pris på Prisjakt

3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Motorola har en del modeller i G serien som man skulle kunna kolla på:
    Motorola presenterar Moto G62 5G

De har inte så mycket pålägg på sina Android versioner.

4. DubbelPlus

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9a
    Tack för tipsen!

Hur står sig Realme GT Master Edition i jämförelse med 11T?

5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 871
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det blir en nedgradering i prestanda men inte sådär jättemycket då SD778 är rätt bra. Kan nog vara ett helt okej alternativ. Den där Motorolan ovan har ett riktigt dåligt systemchipp så den bör du verkligen undvika om du vill en telefon som är jämförbar med 11T. Då är Modo Edge 20 mer likvärdig. Dock betydligt sämre byggkvalitet och vibrationsmotor jämfört med 11T.

Kristy gillar detta.
  6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 871
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Motorola har förresten dåliga vibrationsmotorer även på deras flaggskepp. Realme hade det tidigare på sina midrangelurar men har blivit bättre nu. Dock har jag inte testat GT Master men tyckte GT Neo 2 hade en skönare haptisk återkoppling än 11T.

Kristy gillar detta.
  7. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    705
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g
    Telefon 2:
    Oneplus Nord 2
    Platta:
    Shield K1
    Oneplus nord 2 borde funka bra, jag gick till en sådan från samsung s10+, helnöjd än sålänge och du kan nog hitta den under 4000kr idag.. svårslaget.

förstår att miui inte tilltalar alla så vill du ha en lite renare android så är oneplus/realme svårslaget eller om du väljer en pixel typ.

Kristy och flipp gillar detta.
  8. DubbelPlus

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9a
    Det var det jag tänkte, att det kanske blir en nedgradering i prestanda men att den kanske ändå fyller mina krav. Synd bara att Realme inte har lika bra uppdateringspolicy som Xiaomi, jag antar att GT Master Edition får Android 13 som sista uppdatering? Men jag antar att jag kommer behöva kompromissa någonstans.

Jag hade en Oneplus 3 för några år sedan som jag gillade skarpt! Så detta är inte alls ett dumt alternativ, det svåra blir kanske att hitta den för 3000 kr. Hur är det med custom roms på OnePlus Nord 2? Kanske skulle 8T vara ett alternativ för mig också?

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 871
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    OnePlus Nord 2 har riktigt bra och kraftfull haptik. Bättre än 8T i mitt tycke. Dock låter vibrationerna en del. Om du ska gå custom-rom vägen har du även Poco F3 som alternativ. Det finns massa custom roms till den och den motsvarar ungefär 11T i känsla och haptik.

Kristy gillar detta.
  10. Mushmushi

Mushmushi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317

MINA ENHETER

Dåligt med roms till 11t? Annars har man ju svaret där om man gillar hårdvaran men inte resten. Byter gärna min GT master rätt av mot en 11T annars, den duger, men har redan tröttnat då jag slog till på en rea utan månader av research som i vanliga fall.. ;)

11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 871
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    ja 11T har ju ett MTK-chipp vilket gör romstödet värdelöst.

Kristy gillar detta.
  12. Mushmushi

Mushmushi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317

MINA ENHETER

Ah, då förstår jag. Det va länge sen det va prat om roms hit och dit och länge sen man själv höll på. Min Galaxy SII levde många år efter bäst före datum sen brydde jag mig aldrig om det efter det.