Fråga: Behålla eller byta till lte?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av mrdrutt, 31 mar 2013.

1. mrdrutt

mrdrutt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Blev idag pådyvlad en note 2 i en galleria med telenor .Planen är att sambon får ta min s3a,som jag varit väldigt nöjd med. Vill dock ha notens större skärm. Batteritiden lär ju vara ok också. Försäljaren sa när han gav mig kartongen att visst...det är 4g varianten,lte. När jag hemma kollar närmare är det vanliga 3g note. Åkte tillbaka och fick byta men lte fanns inte i lager.Fick behålla 3g versionen tills bytet vilket var rätt bussigt Ska levereras till mig nästa vecka. Frågan är...är det värt med lte? bor i sthlm och känner väl lite att när jag inte orkar vänta på note 3 eller s4 så vore det kul med 4g på en mobil jag nog har 1-2 år. Vad tycker ni vanare användare? Dröjer uppdateringarna mycket längre till lte modellen?
    mvh
    Mrdrutt

2. hattori hanzo

hattori hanzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Kan ångra lite att jag inte tog lte varianten, funderar därför att ta S4:an. Mkt pga den lite mindre skärmen och storlek (ja noten kan vara lite stor ibland). Men e i valet o kvalet. Kommer nog till insikt runt slutet av april ;)

3. trifix

trifix Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113

MINA ENHETER

Jag använder nätet relativt ofta utanför hemmet (där Wifi används) och visst märker man skillnad ibland. Det är framför allt den där första accessen som blir lite seg men generellt är det inget som stör. Jag pratar nu om vanliga 3G-versionen. Själv tycker jag hetsen över 4G är lite överdriven för helt ärligt, när behöver man mer än någon Mbit i nerladdningshastighet? Jag känner mig nästan aldrig begränsad av 3G-nätet och tycker det fungerar bra.

I ärlighetens namn så tänker jag inte ens på det ibland när jag kommer hem och har glömt att sätta på Wifi som jag stänger av ibland i skolan eftersom telefonen söker hela tiden. Jag kör 100mbit hemma förövrigt.

Min slutsats är att ska man använda telefonen till surf, sociala medier, lite youtube, spotify och ladda ner appar så fungerar 3G alldeles utmärkt. Ungefär det de flesta använder telefonen till.

4. hattori hanzo

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Håller med trifix, MEN, kan man ha det så vill man ju klart hehe. men egentligen klara man sig bra på 3G, hastigheten är ganska hög ändå.

5. trifix

trifix Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113

MINA ENHETER

Det är väl egentligen inte hastigheten som är problemet då någon/några Mbit alltid räcker utan svarstiden som är så mycket bättre på 4G. Efter lite forskning på Bredbandskollen så har man ett genomsnitt på ungefär 30-50ms i svarstid på 4G och minst det dubbla på 3G, ofta högre. Alltså inga jättestora skillnader egentligen men just den där första accessen kan ibland vara dryg på 3G.

Det är denna skillnaden som gör att 3G kan kännas segt ibland, inte själva hastigheten. Har man dessutom lite halvdålig täckning så blir det både segt och långa svarstider.

Jag har inomhus i centrala Strängnäs (en stad utan 4G-täckning), 13Mbit ner och 2.5Mbit upp via Tre. Svarstid på 67ms. Sen när är 13Mbit en dålig hastighet?

6. hattori hanzo

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Nä. 67ms svarstid e bra. Och din upload o download e najs. Men 3 e ganska bra, har tele2 o skall vara glad om man har 120 i ms o kommer inte upp i dina upload el download siffror...... men klarar mig bra ändå :) får se om man byter i den närmaste framtiden.....

7. penne

penne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker väl lte kan vara värt det om man har ett företagsabb med fri surf etc