Behålla GPS fix när man växlar program?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av GTT, 5 aug 2010.

1. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man på något sätt få en android att behålla GPS fix även när man växlar bort från t ex google maps? Grymt irriterande att växla bort för att kolla ett annat program, och sedan behöva vänta på fix igen när man växlar tillbaka.

Har "råkat" få det här att funka en gång (bugg?) men jag har inte hittat något sätt att sätta på funktionen.

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Tror inte det går tyvärr.

Det är fruktansvärt irriterande när man är ute och geocachar och får SMS man vill svara på... Hur var det nu med multitasking i Android?

(Ok, det kan vara så att problemet är att apparna är dåligt skrivna, men jag tycker det är så med de flesta appar.)

3. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Borde finnas som menyval isf, för man vill ju vanligtvis att gps fortsätter dra ström när man gör något helt annat och inte är intresserad av sin gps-position igen.

4. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

På SGS så trycker jag på hemknappen så ligger gps programmet kvar i bakgrunden med satellitfix så det kanske finns nån liknande knapp för er?

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tar det lång tid att få fix igen när ni växlar tillbaka till vilket program det nu är som använder gps? Om jag använder gmaps, läser ett sms och sen växlar tillbaka till gmaps så tar det oftast inte många sekunder innan jag har fått gps fix igen.

6. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det tar från 2 sekunder till uppemot en minut. Det stora problemet är att positionen under den tiden "hoppar" en massa fram och tillbaka.

Men problemet är ju inte bara GPS. Om jag sitter och spelar Parallel Kingdom och får ett SMS så loggas jag ut ur spelet och det startar om helt när jag går tillbaka. Så jag anser att det är en "brist" i multitaskingen. Vanliga appar kan inte multitaska, bara widgets och services. Om en app ska ligga kvar i bakgrunden när man gör annat måste den starta en service. (OruxMaps gör t.ex. det om man slår på spårloggning, då behåller den GPS-fixen hela tiden, men då hamnar den ju också som en notification så det syns att den är igång.)

Men det är väl medvetet de har gjort så, för att man inte av misstag ska råka ha en massa grejer igång i bakgrunden.

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det beror på att den som gjort Parallel Kingdom valt att det ska bete sig så. Android program har alla möjligheter att komma ihåg sitt tillstånd så att man som användare kan komma tillbaka till exakt där man var utan att programmet behöver ligga som en aktiv service i bakgrunden. Det är alltså ingen brist i multitaskingen, det är bara det att vissa utvecklare gjort valet att inte spara tillståndet när Android talar om för den att den inte längre är det aktiva programmet.

http://developer.android.com/guide/practices/design/seamlessness.html#drop

I fallet med OruxMaps så behöver den ju vara en aktiv service eftersom den behöver spara gps-positions data kontinuerligt.

Last edited: 8 aug 2010
  8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men det gäller ju i princip alla appar. Visst, de kommer ihåg sitt "state", men det de kommer ihåg som state är sällan exakt så som det såg ut när man lämnade.

När det gäller PK är det ju ett online-spel, då förstår man ju att man blir utloggad när programmet hamnar i bakgrunden. Men det är ju likadant med t.ex. kalkylatorn. När man geocachar och ska lösa en så kallad "multi" så behöver man oftast räkna lite för att få fram siffror till nästa position, då vore det smidigt att kunna hoppa mellan kalkylator och nåt GPS-program. Men om jag går till kalkylatorn och räknar ut sifforna för latitud, går till GPS-appen och klistrar in, och sen tillbaka till kalkylatorn för att räkna fram longitid så "tappar" GPS-appen latituden som man skrev in eftersom det var en dialog som var öppen. Jag har inte sett nån app som "kommer ihåg" en halvifylld dialogruta när man går ifrån den.