Fråga: Behöver hjälp / basic-frågor från en blivande GSIII-ägare

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av osvanberg, 13 maj 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej,

Tänkt köpa mig en GSIII och ta klivet in i Smartfone-världen. Sitter med en old school SonyEricsson i dagsläget :o. Har läst och tittat mycket på Android sista halvåret och speciellt på GSII och nu GSIII. Så det mesta man behöver veta för vardagligt bruk vet jag nog vid det här laget.

Men jag behöver hjälp med några småfrågor som jag inte riktigt fått kläm på. Är mycket tacksam för tydliga svar på nedan:

1. Ang WiFI inställningar. Jag tänker mig vilja ha WiFi inställt så att jag är uppkopplat hela tiden så fort jag är hemma. Hur fungerar detta i praktiken? Måste man då manuell avaktivera WiFi när man lämnar lägehnehten för att telefonen inte ska fortsätta söka efter WiFi nätet (lär ju dra massa batteri i onödan)? och sen manueullt aktivera det igen när man kommer hem? Eller sköter en GSIII med ICS detta själv på nåt vis? Eller jobbar man då med typ Tasker eller Llama för detta endamål?

2. Vet att man kan ställa WiFi så att den är "på hela tiden" (vilket jag antar mig vilja ha). Men vet ochså att det finns en inställning som är: "på, bara när skärmen är aktiv". Kan någon upplysa mig omnackdelarna med denna inställning? Alltså varför har man inte detta istället för "alltid på"? På ett sätt låter det ju logiskt att bara vara på WiFi-nätet när man nyttjar nallen. Men det kanske då tar lite tid innna man är uppe på WiFi:n varje gång man väcker nallen och ska surfa etc? Eller?

3. Ang appar på Google Play. I specen på appar står det ju ex: "KRÄVER ANDRIOD 1.x ELLER SENARE". Innebär detta att denna specifika app oxå är certifierad för ICS ? Eller är ICS för nytt för att täckas in i apparnas beskrivning av "....eller senare"?

4. Har kikat lite på minneskort till GSIII. Jag förstår det som att denna lur stödjer typerna: microSD/TransFlash, microSDHC. Är detta 1, 2 eller 3 olika typer av minneskort? Eller är det samma kortyp med tre olika namn?

5. Vilken class rekomenderas på minneskort om man ska köpa ett till denna mobil? Vill ju ha ett som är snabbt nog? är Class 10 bra nog? eller finns ännu bättre? Ska man då oxå kolla så det är "Class 10 hastighet" på både skrivning och läsning, eller är det någon av parametrarna som är viktigare?

6. I Stock Androind ICS finns det olika profiler att tillgå? Ni vet som vanliga mobiler har för olika ljud- och vibrationssetting för "ute", "möte", "inne" etc. Eller är det profilappar man nyttjar för detta? Eller är det kanske även här bättre att jobba med Tasker eller Llama?

7. Är GSIII internminne FAT eller NTSF? Tänker på hur/om man kan se/flytta MKV filer större än 4GB till den? Eller hur gör man om det är FAT, delar man filmen då? Tips på nåt bra verktyg för detta?

Jag tror det var det hela! Jag är mycket tacksam för om Ni som har svar på ovan kan hjälpa mig få rätsida på dessa funderingar. STORT tack!
    //Ola

Last edited: 13 maj 2012
  2. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

1: wifi är bara att sätta på och glömma så kopplar den upp när du kommer hem. Den kanske söker hela tiden men det hör till. Du får inte upp en massa meddelanden om nya nätverk när du är ute och gå i stan.
    2: Inget jag testat.
    3: Har du en S3 så fungerar troligen alla appar i Google Play.
    4: Det skall vara samma. http://sv.wikipedia.org/wiki/MicroSD
    5:Jag köpte ett 32bg Class 10 kort till min S2 och jag mätte det kortet mot ett gammalt 8gb kort class 2och båda räcker gott och väll för filmning 1080P.
    mätresultatet finns här. https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=609226#post609226
    6: Använder det som finns med i S2.

osvanberg gillar detta.
  3. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Först och främst väldigt genomförligt, lättförstått och bra skrivet tycker jag.
    Säkert fler som kan ha nytta av att denna tråd skapades.
    Jag kan bara svara på en del av frågorna, men hoppas att det hjälper till en början.
    Om jag har fel i något får ni gärna rätta mig!
    1. Att ha WIFI igång hela tiden är inte speciellt batterislukande. Om man ofta är inom ett WIFI-område så sparar man till och med batteri jämfört med att vara uppkopplad mot 3G. I och med det tror jag att den lilla extra förbrukningen när du inte är inom ett WIFI-nätverk är försumbar.

2. Se föregående svar. På hela tiden.

3. Nej. De flesta appar funkar på ICS och är uppdaterade för att funka. Dock ej sagt att alla funkar felfritt tyvärr. Man får prova sig fram lite, och läsa i kommentarerna. Där kan man få mycket matnyttig info! :)

4. Det är typ samma standard på de olika minneskorten... Men, SD är en äldre variant, SDHC är lite nyare och det finns en ännu nyare som heter SDXC. Brukar fungera så att har apparaten/mobilen stöd för en viss sort så är den bakåtkompatibel.
    Skulle dock rekommendera lägst SDHC (SGS3 har stöd för den nyaste SDXC-standarden).

5. Skulle nog rekommendera att du letar efter ett bra Class 10. Änvänder för tillfället det här till min SGS2 och kommer definitivt föra över det till SGS3. Klockrent och prisvärt kort. Väldigt snabbt också.

6. Inget bra svar på denna. Vet att det finns appar som sköter det dock.

7. Vet bara att det inte går på SGS2, vet inte om de fixat detta i SGS3. Tycker ju att de borde ha gjort det då telefonen är något av ett media-center i miniforrmat.

edit: lite sen var jag allt! :)

osvanberg gillar detta.
  4. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

2. Som du skriver så har det ju nackdelen med att det tar ett litet tag innan nallen kopplat upp sig varje gång du aktiverar telefonen.
    Ibland vill, iaf jag, använda wifi även fast den är släckt, tex vid sync av spellistor i spotify, eller pushfunktioner från olika appar som facebook etc.

Det finns appar som låter dig sätta wifi inställningen till aktiv, då skärm är aktiv (tex juice defender) just för att spara på batteriet. För det är just batterisparandet jag spontant bara kan se som en fördel, samtidigt som jag anser att nackdelarna väger över för att inte strypa wifi då skärmen är avstängd.

osvanberg gillar detta.
  5. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Tack till er alla :)
    Härligt med lite bra hjälp!!

6. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

osvanberg gillar detta.
  7. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Juice Defender
    En stark favorit hos mig...

Vill man göra det enkelt för sig så skulle jag rekommendera juice defenders basic funktioner (som är gratis) där den stänger av 3G när skärmen är släckt och synkar data var 15e eller 30e minut. För mig har det fungerat ypperligt.

Köper man appen kan man även låta den starta och stänga av wifi då den lär sig vilka nätverk du använder och har sparade och går förmodligen utifrån vilka mobilmaster du är kopplad till där för att starta wifi.

Juice defender funkade kanon på min SII LTE och gav ca 4 extra timmar, men då ska man komma ihåg att 4G är väldigt batterislukande. Med en så pass snabb mobil så hinner du inte märka något lagg innan mobildata går igång när du startat skärmen t.ex. till skillnad från min SGS där det tog kanske en halv sekund. Så för mig stör det inte.

Det här är alltså bara sånt som behövs om man har problem med batteritiden och använder telefonen mycket. Jag skulle prova att ha allt aktiverat till en början.

Tasker
    Jättekul och praktiskt program men det kan ta lite tid att sätta sig in i...

Alla JDs funktioner kan du göra via Tasker, ett program som borde finnas i varje nörds mobil. Med tasker kan du göra nästan allt automatiserat. Det finns färdiga instruktioner för många av dessa funktioner. Enligt mig så är tasker grymt för att t.ex sätta telefonen på ljudlös varje kväll och se till att det blir lagom volym då jag kopplar in headsetet. Samt att jag ställde in så att den läste upp vem ett eventuellt sms kom ifrån så jag slapp plocka upp mobilen när jag lyssnade på musik. Wifi inställning gav jag mig aldrig in på då jag sällan använder det (4G är snabbare) och i sådana fall aktiverar det manuellt.

osvanberg gillar detta.
  8. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

FAT32.

osvanberg gillar detta.
  9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

SGS 3 stöder exFAT, inga problem med filer större än 4GB på minneskortet i allafall

Tråget och osvanberg gillar detta.
  10. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    ehh men hur funkar det då? Måsea man då ha ett MicroSDXC för att det ska funka? Eller kan man ha SDHC-kort i GSIII och ändå ha exFAT på det?

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Bara att formatera ditt sd-kort med exFAT.
    Win 7: Sätt in ditt kort i en kortläsare, välj formatera och sen väljer du exFAT

Tråget gillar detta.
  12. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    så genialt :) tack för svaret!

13. Lermontov

Lermontov Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag tar ett kliv ut i smartphone-världen genom mitt köp av en SGS 3. Jag har också några nybörjarfrågor som jag skulle vilja få svar på.

1. Är fodral/skal behövligt? Min gamla Sony Ericsson behövde sannerligen inget löjligt fodral som tar en massa plats i fickan. Är SGS 3 lika öm och känslig som en iPhone?

2. Jag ska få min SGS 3 genom ett Tele 2-studentabonnemang. Jag kommer väll ha internet hela tiden på den då väll? Vart jag än går?

3. Batteritiden är viktig mig och det här är nog en fråga som jag egentligen redan vet svaret på. Är det ganska bra batteritid på SGS 3 jämfört med andra smartphones?

14. lllilja

lllilja Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

1. Min Galaxy SII har i alla fall klarat sig utan skal, men skärm skydd är att rekommendera.(har dock inte hållit i SIII så kan inte uttala mig om den)

2. Om internet ingår så ja, det kan dock finnas begränsningar i abonnemanget som begränsat med data överföring etc.

3. Den ligger i toppen när det gäller det mesta (Amoleden drar dock mycket mer batteri när det är vita bilder därför presterar den bara okej på internet testet)
    http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s-iii-battery-test-is-ready-does-very-well/#more-32497

Lermontov gillar detta.
  15. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Välkommen till klubben :)

1. Jag kommer varken köra med skal eller skärmskydd då jag vill njuta till fullo av designen och känslan i skärmen. Kommer dock köpa nåt typ av tunnt slip-in fodral som man kan ha den när den ligger olämpligt. I fickan tror jag nog jag kommer ha den "naturell".

2. Vet inte vad som gäller för ditt abb.

3. Inget vet väl förrän den börjat säljas vad som den kommer gå för/leverera i praktiken. Men jag har läst mycket om denna mobil och ett 10-andra konkurrenter de sista 6 månaderna. Och det ser mycket lovande ut. Se: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s-iii-battery-test-is-ready-does-very-well/
    &
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=72711

Lermontov gillar detta.
  16. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

1 Skal är onödigt.

2. Ja men jag tror tele2 har en gräns på 10 GB innan de cappar bandbredden

3. Sgs3 verkar ha den bästa batteri tiden förutom Motorolas razr maxx.

För att få bättre batteri tid så synca färre program, kör inte med Facebook och prova greenpower som kan bla dra ner telen i 2g läge när skärmen är av.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Lermontov gillar detta.
  17. Lermontov

Lermontov Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren! Ska googla Greenpower, aldrig hört om det. Men de skapade tre nya frågor:

1. 10 GB räcker väll ganska långt? Om man inte typ tittar på Svt Play hela dagarna?

2. Kan man ha koll på hur mycket bandbredd man har använt?

3. Vad menar du med att inte "köra" Facebook?

18. Wallandroid

Wallandroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    SIII:an har ju även NFC som kan slå på/av saker. Praktiskt att ha en tag i hallen hemma t.ex.

osvanberg gillar detta.
  19. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    just fanken, det hade jag inte tänkt på :)

20. Wallandroid

Wallandroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    NFC är gött! :) Jag har just nu en tag i hallen som stänger av/på när man lämnar/äntrar hemmet. En tag på cykeln som slår på cardiotrainer etc. En sista tag på festivallådan/musiklådan som öppnar Dr Bombays legendariska låt Calcutta (bra att ha om/när folk börjar spela Winterdäck eller annat skräp). :cool:

bulldog_3 gillar detta.