Hej,
Tänkt köpa mig en GSIII och ta klivet in i Smartfone-världen. Sitter med en old school SonyEricsson i dagsläget

. Har läst och tittat mycket på Android sista halvåret och speciellt på GSII och nu GSIII. Så det mesta man behöver veta för vardagligt bruk vet jag nog vid det här laget.
Men jag behöver hjälp med några småfrågor som jag inte riktigt fått kläm på. Är
mycket tacksam för tydliga svar på nedan:
1. Ang WiFI inställningar. Jag tänker mig vilja ha WiFi inställt så att jag är uppkopplat
hela tiden så fort jag är hemma. Hur fungerar detta i praktiken? Måste man då manuell avaktivera WiFi när man lämnar lägehnehten för att telefonen inte ska fortsätta söka efter WiFi nätet (lär ju dra massa batteri i onödan)? och sen manueullt aktivera det igen när man kommer hem? Eller sköter en GSIII med ICS detta själv på nåt vis? Eller jobbar man då med typ Tasker eller Llama för detta endamål?
2. Vet att man kan ställa WiFi så att den är "på hela tiden" (vilket jag antar mig vilja ha). Men vet ochså att det finns en inställning som är: "på, bara när skärmen är aktiv". Kan någon upplysa mig om
nackdelarna med denna inställning? Alltså varför har man inte detta istället för "alltid på"? På ett sätt låter det ju logiskt att bara vara på WiFi-nätet när man nyttjar nallen. Men det kanske då tar lite tid innna man är uppe på WiFi:n varje gång man väcker nallen och ska surfa etc? Eller?
3. Ang appar på Google Play. I specen på appar står det ju ex: "KRÄVER ANDRIOD 1.x ELLER SENARE". Innebär detta att denna specifika app oxå är certifierad för ICS ? Eller är ICS för nytt för att täckas in i apparnas beskrivning av "....eller senare"?
4. Har kikat lite på minneskort till GSIII. Jag förstår det som att denna lur stödjer typerna: microSD/TransFlash, microSDHC. Är detta 1, 2 eller 3 olika typer av minneskort? Eller är det samma kortyp med tre olika namn?
5. Vilken class rekomenderas på minneskort om man ska köpa ett till denna mobil? Vill ju ha ett som är snabbt nog? är Class 10 bra nog? eller finns ännu bättre? Ska man då oxå kolla så det är "Class 10 hastighet" på både skrivning och läsning, eller är det någon av parametrarna som är viktigare?
6. I Stock Androind ICS finns det olika profiler att tillgå? Ni vet som vanliga mobiler har för olika ljud- och vibrationssetting för "ute", "möte", "inne" etc. Eller är det profilappar man nyttjar för detta? Eller är det kanske även här bättre att jobba med Tasker eller Llama?
7. Har GSIII internminne FAT eller NTSF? Tänker på
hur/om man kan se/flytta MKV filer större än 4GB till den? Eller hur gör man om det är FAT, delar man filmen då? Tips på nåt bra verktyg för detta?
Jag tror det var det hela! Jag är mycket tacksam för om Ni som har svar på ovan kan hjälpa mig få rätsida på dessa funderingar. STORT tack!
//Ola
Click to expand...