Behöver hjälp i fråga kring häva köp av telefon!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Andreithegiant, 20 nov 2013.

1. Andreithegiant

Andreithegiant Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå där kära androidanvändare! Jag är ny här på forumet men har lite funderingar som jag gärna vill ha andras åsikter om så svar uppskattas :)

För snart två veckor sedan lämnade jag motvilligt in min fem månader gamla(nya haha) samsung s4 på reparation via elgigantens service, jag fick ingen lånetelefon fastän jag bad om en, skulle kunnat få en gammal knapptelefon men sa att jag kunde hitta någon bättre att låna från någon bekant då jag använder telefonen i yrket dagligen särskilt GPSen.
    Iaf så var felet på telefonen att den startade om sig vid minsta lilla "stöt", det räckte med att jag la ifrån mig telefonen på bordet, eller ibland i jeansfickan så nästa gång jag skulle ta upp den och kolla så hade den startat om sig och jag var tvungen att knappa in PIN-koden, vilket efter bara en dag blev väldigt drygt (därav bestämde jag mig trots allt att ta tag i problemet). Jag systemåterställde telefonen och givetvis så var samma problem kvar, så jag började ana att det hade med hårdvaran i telefonen att göra, trots att problemet uppstod en helgmorgon utan att jag tappat telefonen i golvet eller dylikt. Så jag köpte själv ett nytt batteri till telefonen för att se om det var batteriet som kunde ligga bakom problemet, men så var inte fallet, samma problem med nya batteriet.
    Så dagen därpå lämnar jag in telefonen på reparation, och har nu i efterhand blivit grymt "handikappad" på jobbet och i vardagen utan telefon. Så jag har börjat söka på internet kring detta och hittade in på konsumentverkets hemsida om konsumentköplagen.
    I och med att telefonen är såpass ny (fem månader) och kostade 5990:- vid inköp så tyckte jag det var konstigt att den ska behöva repareras.
    Hur som helst så verkar det som att jag har rätt att häva köpet enligt konsumentköplagen eller alternativt kräva omleverans vilket innebär att jag får en ny likvärdig vara som min samsung s4a!

Enligt konsumentköplagen finns också någon som kallas sexmånadersregeln som innebär följande:
    Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan.

Kan meddela att det inte fanns någon repa eller synlig skada på min mobil samt att jag tog bilder på den innan jag lämnade ifrån mig den.

Jag skulle iaf helst vilja få en ny annan telefon från denna Elgiganten butik som jag har telefonen motvilligt ivägskickad på reparation i skrivande stund.
    Så min fråga till er som jag undrar är ifall ni vet eller tycker att jag har rätt till detta OCH om jag kan göra detta under tiden telefonen ändå är ivägskickad?
    Jag kommer hur som helst kräva detta när jag får tillbaka den, oavsett om den är lagad eller inte..

Tacksam för alla seriösa svar :)

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 238

MINA ENHETER

Enligt Konsumentverket så har du rätt att begära en ny telefon men det övertrumfas av "Säljaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.". När du nu har lämnat ifrån dig telefonen så har du godkänt att reparationsförsök görs.

Det du kan göra är att när du sedan ska hämta telefonen så provar du den så mycket du kan medans du står kvar i butiken. Kan du då visa att felet kvarstår så är det bara lämna in den igen och vänligt försöka övertala dem till att vore nog bättre att ge dig en ny än att försöka reparera igen.

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Som tidigare skribent så är det ju så att säljaren har rätt att välja bland åtgärderna så att få annan modell direkt är inte sannolikt.
    Om samma fel uppstår igen får de prova laga den igen. Men om felet uppstår en tredje gång så kan man be om reklamation. Då får man lämna in den för att de ska bekräfta att det är samma fel som uppstått.
    Det är viktigt att du sparar inlämningskvitton så du kan visa vad den varit inlämnad för, det gäller om samma fel uppstår. Vid olika problem kan de få fler försök på sig.