Behöver hjälp med att tyda en licens

Diskussion i 'Allmänt' startad av NervsOfSteel, 20 dec 2011.

1. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Jag behöver använda en bild över android arkitekturen som finns på android developers. Eftersom man behöver tillstånd att använda andras bilder behöver jag veta om jag får använda bilden eller inte. Bilden ska användas i en artikel om android forensics jag och en medarbetare skrivit.

Jag har suttit och läst igenom android developers content license, men jag förstår den inte. Finns det någon här som är jävlig på det här med licenser och kan hjälpa till med att tyda den??? klicka på ---->" Content License | Android Developers " för att komma till licensbeskrivningen.
    Jag har inga problem med engelska, men fan att licenser ska vara så svåra att förstå o_O

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Den där sidan är ju lite lurig...

Å ena sidan skriver de att all dokumentation har apache 2.0-licens och hänvisar till http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0

Å andra sidan skriver de att "all other content on this site" har creative commons licens och hänvisar till Creative Commons — Attribution 2.5 Generic — CC BY 2.5

Oftast brukar creative commons användas för dokumentation och apache licenser brukar oftast användas för mjukvara.

Jag är inte jurist, men jag tror att om du ger "attribution" enligt CC-licensen och för övrigt till fullo uppfyller apache-licensen så borde du ha både hängslen och livrem.

Ibland kan man hitta licens eller copyright i den meta-text som finns i bilder. Jag kikade på bilden som du vill använda:

De enda som där hävdar någon copyright är Apple :eek:, fast det är nog bara färgprofilen som den copyrighten omfattar :)

m v h Henrik

3. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för hjälpen :)