Behöver hjälp med min reverse engineerings-process, något tycks gå fel =/

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av RazerBlader, 7 okt 2011.

1. RazerBlader

RazerBlader Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

OBS: Detta var till en början en fråga rörandes APKTool, men nu så har problematiken gått så långt att jag behöver hjälp med vad jag gör fel i min reverse engineerings-process, mer om det kan ni läsa om i post #15, tack på förhand, och tack för alla som vill hjälpa en envis människa :)
    Hejsan, jag har sökt kring en bra och innehållsrik guide kring vad jag bör ha installerat och så vidare när jag använder APKTool, till en början hade jag inte Java, så APKTool gav felmeddelanden, sedan installerade jag det, och nu har jag kommit så långt att jag har packat upp de XML-filer jag ville åt, och jag har översatt dem ifrån engelska till svenska, och jag har försökt och försökt att få materialet till en .APK-fil som det en gång var men jag får högvis med felmeddelanden, och jag undrar härmed om det finns någon guide som bättre förklarar hur jag ska gå till väga än t ex följande guide som jag följt till punkt och pricka: Use APKTool to Decompile, Edit, Translate and Recompile an APK » MIUI-Au for HTC Desire
    Men det har inte hjälpt :ehm: Jag hoppas iaf att någon antingen kan skicka en betydligt bättre guide eller om någon har lust att skriva vad som missas i den guide som jag har följt, för något mera steg måste det vara, eventuellt något annat kommando i cmd.exe/kommandoprompten? (Kör Windows) :P
    All hjälp uppskattas, och ligger detta i fel del av forumet och om någon moderator tycker det platsar bättre någon annanstans så är det bara att flytta tråden :)

Last edited: 9 okt 2011
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

3. RazerBlader

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har varit in och kollat även där, men där står det ännu mindre om kommandona som ska användas och ingen guide heller, och så gott som allt material tycks jag redan ha då jag kommer så pass långt att jag kan extrahera filerna ur APKn, men jag har testat att ladda hem Android SDKet under morgonen så det blir la att testa det efter jag har varit i skolan.

Annars vet jag inte hur jag ska göra, annars får någon gärna skriva om något annat sätt hur jag kan komma åt .APK-filer, 7-zip lät mig komma in i .APKn och kunde läsa av den precis som den var och lät mig redigera i den även, och jag vill testa via den vägen, och det har jag även redan gjort, men jag kommer in i en startloop, och jag behöver signera .APK-filen på nytt, men jag hittar inte på något riktigt enkelt sätt för att göra det, och jag har sökt men t o m de som folk nämner som enkla sätt verkar vara svåra, men jag får försöka med nöd och näppe när jag kommer hem :ehm:
    Tack för hjälpen så här längt :D

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Tråkigt,
    Har du tagit en titt på: Signing Your Applications | Android Developers
    Antar det är steg 3 som du vill göra: 3. Sign your application with your private key
    Ska du bara signera apk:n igen är det väl "bara" att köra:

Kod:
    $ jarsigner -verbose -keystore my-release-key.keystore 
    my_application.apk alias_name

5. ozp

ozp Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

jarsigner är en del av JDK (Java Developer Kit)
    Så det behöver du ladda ner.

Du behöver även Android SDK för att skapa en keystore

6. RazerBlader

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Åh, tackar tackar, den ska jag utan tvekan ta en titt på, och jag berättar hur det gått när jag väl testat :D

JDKet laddade jag ner redan igår, däremot så tog jag hem Androids SDK först idag, så jag skriver som till föregående, jag återkommer med resultatet :P :D

7. RazerBlader

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nepp, jag lyckas inte skapa en keystore-fil och inte heller att signera APK-filen i fråga :ehm:
    Och det enda felmeddelandet jag får är följande:
    Kod:
    $ är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
    Och då har jag både JDKet installerat (installerade senast igår, så det kan inte vara en utdaterad version), Android SDKet(Laddade hem i morse), och jag har även använt Eclipse och ADT-pluginet, men ingenting verkar fungera, och jag börjar tvivla starkt på vad jag ska göra :/ För övrigt, gör det någonting om t ex JDKet är 64-bits istället för 32-bits? :ehm:

Tack för att ni fortfarande kommer med idéer och svar även om så gott som allting redan är testat =/ jag uppskattar det verkligen iaf ska ni veta :)

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Det "$" som du ser i RazerBladers inlägg är hans prompt. Kommandot som du skall skriva vid din prompt är alltså jarsigner. Om du kör Windows kanske din prompt ser ut något i stil med "C:\>", "$" är en vanlig prompt för dem som kör skalet bash i Linux.

m v h Henrik

9. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

APK formatet är undermåligt beskrivet av Google och den Ant build.xml som genereras när man skapar ett nytt projekt är hårdkodad på många sätt, så att det är svårt att skapa variant byggen.

I samband med att jag skulle publicera min app före midsommar, så var jag tvungen att detaljstudera varje steg i byggprocessen för Android. Senare skrev jag en blog post, som dels beskriver byggprocessen, men också steg för steg skapar ett GAnt skript för att skapa flera app versioner baserade samma källkod. Jag generar både en demo och en skarp app version. Något som är omöjligt med Google's Ant script. Här är länken

Android multi-version build | RiboComments

Det är möjligt att detta svar är något off-topic, men förhoppningen är att du möjligen kan få lite nytt ljus på det problem du står inför, genom att kika igenom blogg-posten.

Om jag förstått dig rätt vill du packa upp och byta ut några klasser/resurser i en APK. Du måste sen skapa en ny APK, enligt konstens alla regler. En viktigt del i detta är att du gör en kryptografisk signering av APK filen, vilket kräver att du har tillgång till en den privata nyckeln av APK certifikatet.

10. RazerBlader

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack för all hjälp ifrån er alla såhär långt, och speciellt din hjälp foobar17 :D
    I och med att du upptäckt att Android inte stödjer version 7 av JDKet men däremot version 6 så kan det nog kanske hjälpa mig, jag ska nog i alla fall testa att installera version 6 av JDKet istället, och dessutom så körde jag in all kodning jag gjort i Eclipse igår, och det gav ofantligt många felmeddelanden, allting var relaterat till mitt/min encoding/charset UTF-8, så jag ska testa ändra tillbaka till original-encoding/charset för att sedan koa om å ä och ö så att den uppfattar symbolerna som den då läser in det som.
    Tack återigen för hjälpen återigen, förmodligen så ska jag ha löst problemen, för jag hittade även en riktigt bra guide till Eclipse som hjälpt mig grymt mycket igår :D

11. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Använd Zipsigner, sök bara efter Zipsigner på Android market. Appen behöver inte root och den är busenkel att använda:D

Sent from my awesome X8 using Tapatalk

RazerBlader gillar detta.
  12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Även jag gav mig en gång på att försöka reverse-engineera bygg-processen för Android. I mitt fall var målet att få till en Makefile som skulle kunna bygga .apk-filen utan några beroenden av ant. Av en händelse hade jag också upptäckt att jag råkat få med några stora .xcf-filer i mina publicerade .apk-filer. .xcf är det okomprimerade filformat som gimp använder, dessa hade jag checkat in i källkodsträdet i samma katalog som .png-filerna som min .apk-fil använder. Med lite kontroll av och förståelse för byggprocessen kunde jag bli av med dessa ur .apk-filen utan att behöva flytta dem i källkodens katalogstruktur.

Min Makefile finns till allmän beskådan på SourceForge.net Repository - [telenorkontant] Contents of /TelenorKontant/Makefile , den går även att tanka hem tillsammans med källkoden till TelenorKontant från Telenor kontant

Om man är van att läsa GNU Makefile ser man där hur jarsigner används för att signera .apk-filen, men det har redan beskrivits mycket tydligare av zooklubba.

m v h Henrik

13. RazerBlader

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack, den hjälpte verkligen, slapp jag problem med signeringen av filen :D

14. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Glöm inte Tack knappen:)

Sent from my awesome X8 using Tapatalk

15. RazerBlader

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har några djävulska problem med det som jag vill genomföra, kan ingen kika på det, för det verkar inte vara möjligt att göra det jag vill göra :/
    Här är problemet:
    Jag ville översätta Svenskan i MiUI Rom 1.9.9-multiang-packet och det gjorde jag, laddade ner följande: MIUI v1.9.9 multilanguages by ssaandur.zip

Körde lite reverse engineering på det, fick ut APKn som jag sökte, och extraherade den via APKTool, jag kom åt XML-filerna och översatte dem.

Därefter så körde jag tillbaka dem till APKn och sedan så skapade jag .zip-filen med den mappstrukturen den hade sedan tidigare innan jag packade upp den, sen så signerade jag den med hjälp av Zipsigner 2, och flashade in den via Xrecovery>install custom Zip.

Dock så hamnar jag i någon form av omstartsloop och jag har låtit den ligga ett tag, men ingenting vill hända utöver det, kan någon mera kunnig ta en titt på det och försöka få in min förbättrade översättning?(var asiatiska tecken innan på många ställen samt engelska på en del ställen, därav ville jag översätta på nytt), här är de översatta filerna jag åstadkommit: values-sv-rSE.rar