Behöver hjälp med mobilinköp

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_0037, 3 nov 2018.

1. inact_0037

inact_0037 Guest

Hej!

Jag ska köpa ny mobil och är vilse. Har läst massa recensioner men blir bara förvirrad. Så vore tacksam för er hjälp!

Jag söker en lite mindre mobil i storlek med typ Sony Xperia XZ1 för max 3000 med bra kamera (jag fotar mycket men använder mestadels en vanlig systemkamera då). Jag har inget emot om mobilen har nåt år på nacken och är absolut inte ute efter den nyaste värstingmobilen. Viktigast är att den kan hålla ett par år (förutsett att jag tar hand om mobilen). Jag vill ha bra batteritid, hyfsat med utrymme, att den är någorlunda tålig och klarar dagens bank-id och swish.

Jag kan köpa till ett bra skydd, typ Lifeproof, men då kostar det ytterligare några hundralappar. Men är säkert värt det och då kan nog en iPhone också klara sig hyfsat? Jag får väl vara lite försiktig med mobilen även om jag ibland kan vara klumpig. Jag är ute men del i skog och mark så det kanske är en inverkande faktor. Jag bryr mig inte om design, spelar inga spel och använder inte Snapchat. Jag brukar inte använda så många appar (bara bank-id, bankapp, Swish, Instagram, Spotify och kanske en, två appar till) så tror jag klarar mig på 32 GB. Jag vet att ex en iPhone inte går att utöka lagringsutrymmet på.

Jag väljer mellan följande (men tips på andra modeller är så klart också välkomna).
    iPhone SE (pga storleken och kameran), Sony Xperia XZ1 Compact, Motorola Moto X4 Dual, Motorola Moto X4, Motorola Moto Z2 Play Dual, Lenovo Moto G5, Samsung Galaxy Xcover 4. En Cat är ju jättetålig och med bra batteritid, men den har inte så bra kamera och sägs vara rätt långsam. Jag vill inte ha en värstingmobil men det är bra om mobilen är någorlunda snabb. Vet att Huawei har bra telefoner men de är så stora. Samsung har jag kört med innan men de har förinstallerade program som jag inte kan ta bort och som tar upp minne och fyller upp menyn med ikoner för appar jag aldrig använder vilket är jätteirriterande. Kanske de nyare modellerna inte berörs av det problemet. Men less is more och jag gillar renodlat.

Ja, som ni märker är det många alternativ och tankar här. Så tacksam om ni kan hjälpa mig!

Last edited by a moderator: 3 nov 2018
  2. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 910

MINA ENHETER

Kan du gå upp lite i storlek på telefonen skulle jag personligen rekommendera Google Pixel som har absolut den bästa kameran av de telefoner du nämner :). Kostar lite under 3000kr

Kristy gillar detta.
  3. inact_0037

inact_0037 Guest

Hur mycket större är den mobilen jämfört med exempelvis Sony Xperia XZ1?

4. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 910

MINA ENHETER

inact_0037 gillar detta.
  5. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 436
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Screenshot_20181103-121436_Chrome.jpg

inact_0037 gillar detta.
  6. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 436
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Screenshot_20181103-121531_Chrome.jpg

7. inact_0037

inact_0037 Guest

Låter ju jättebra! Men hur är det med stryktåligheten?