Behöver hjälp!

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Linus.hed, Jun 15, 2011.

1. Linus.hed

Linus.hed Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har problem med alldeles för långsam hastighet när jag surfar på 3g, får max 0.7mbit på nedladdning och oftast ungefär samma på uppladdning, vilket är lustigt...
    Nån som vet vad felet kan vara?
    Kör Gingervillain 2.4, har senaste radion och har Telia som operatör.
    Tacksam för all hjälp jag kan få!

Last edited: Jun 16, 2011
  2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Den hastighet du kan få beror dels på vad du har för avtal med din operatör men tekniken sätter också begränsningar.

HTC Desire kan max ge 7,2 Mbps vid nedladdning och 2 Mbps uppåt. Detta kräver dock ett antal förutsättningar:

HSDPA GER HÖGSTA HASTIGHET

Tror inte detta är utbyggd över hela landet. Dessutom krävs ganska hög signalstyrka, se nedan.

3G

Om HSDPA inte finns där du är får du 3G. Vill minnas att det finns olika varianter av detta.

DU KAN SE VAD DU HAR

Slå ”telefonnumret” *#*#4636#*#* och välj sedan ”Telefoninformation”. Vid ”Nätverkstyp” kan du sedan se vad du har för överföringsformat.

SIGNALSTYRKA OCH ANDRA I NÄTET

Kommer inte ihåg vad man max kan få med 3G men både för detta och för HSDPA krävs att man är nästan enda användaren av nätet och att man har mycket hög signalstyrka för att få hög hastighet. Är det fler som använder nätet går hastigheten ner om de kör en dataström samtidigt som du, man delar på den kapacitet som finns. Om du inte har hög signalstyrka går också hastigheten ner.

Vill du prova vad du kan få skall du kolla om du har HSDPA, det kan du ju se enligt ovan. Du skall även kolla vad du har för signalstyrka, kan du också se om du slår koden ovan. Minns inte vad som krävs i form av signalstyrka för att få högsta hastighet med HSDPA men generellt bör du ha alla staplarna i markeringen av signalstyrkan. Tror att staplar börjar försvinna när det blir sämre än 100 dBm. Har du för låg signalstyrka växlar telefonen ner till 3G även om nätet som sådant har HSDPA.

Vill du prova vad du kan du kan få så prova ca 03:30 på morgonen, då bör det inte vara många andra som är igång. Man måste också hålla telefonen helt still för att få högsta hastighet, inte heller mäta i ett fordon som rör sig.

De siffror man anger i specen är inga praktiska siffror, tror ingen får dem vid praktisk användning av HSDPA.

3. Linus.hed

MINA ENHETER

Där jag mätte häromdagen var det HSDPA o bra signalstyrka, men jag fick strax under 1 mbit, både upp och ner. Medans en annan, med Desire S visserligen, fick 3.7mbit med Halebop. Så nånting är ju galet. Hon kör då vanliga Sense.
    Vad är felet?

4. spunken

spunken Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du betalar väl inte för mer.. Du har väl bara Telia mobilsurf bas...? :teeth:

5. Linus.hed

MINA ENHETER

Det är det jag inte har, utan vanlig Mobilsurf, då är det 6 mbit som mest.