Fråga: Behöver tips inför rootning.

Discussion in 'Sensation - ROM-filer och utveckling' started by Poteta, Feb 28, 2012.

1. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, nu har jag bestämt mig för att roota igen, egentligen behövs det inte men samtidigt är det kul att testa nya grejer. :P
    Det jag stör mig på idag är bl. a. de fula gröna "smajlisarna" som är original, sist jag rootade fick jag bättre vanliga gula varianter. Dessutom vill jag kunna köra vissa appar som bara funkar på rootade telefoner.

Hoppas jag kan få hjälp med lite frågor:

1. Kan jag på någon sätt behålla mina sms? Finns det någon app som kan ta backup (måste ju vara en för icke rootade telefoner)?

2. Kan jag få tips på en bra version av Sense 3.5 som använder båda kärnorna i 1.5 GHz? Så stabil som möjligt, jag vill helst inte hålla på och mecka med kernel och allt vad det nu heter, det begriper jag mig nog inte på. :P

Eller tänker jag bakvänt ang. sms:en nu? Kan jag roota utan att ändra mjukvaran? I så fall kan jag roota först, ta hem Titanium Backup och köra backup på sms och hela klabbet. Det hade ju varit klart enklast. :)

2. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    1. Jag rekommenderar My Backup. Förutom backup på sms, samtalslistor osv så kan den ta backup även på appar och deras inställningar. Med pro-varianten har du fler möjligheter och dessuotm kan du lagra något online, väl värt pengarna, tycker jag. Om du lägger in en rom måste du köra en total wipe, så backup är nödvändigt. Appar kan du ju ladda hem igen från market, beroende på vilken rom du väljer så måste du göra detta själv eller så sker det automatiskt, det är lite olika.

2. Det finns många sense 3.5-rommar, men jag tror inte att någon har båda kärnaorna aktiva från start, men det är ju lätt att fixa mha tex system tuner. Det du ska fundera över är om du vill köra GB eller ICS. ICS-rommar kräver att uppdaterar firmware.

Poteta likes this.
  3. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Poteta likes this.
  4. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är bara min okunskap som säger Sense 3.5, jag menar att jag inte vill ha 4.0. Visste inte att det fanns 3.6 ute. :P
    Får läsa på lite men ärligt talat så är det en sagolik djungel av trådar här.... Tyckte det var enklare att fråga. ;)
    Tack båda för hjälpen.

5. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Poteta likes this.
  6. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sådär, nu rullar Sense 3.6 och Revolution HD 6.3.0 XE på för fullt. :cool:
    Än så länge är jag nöjd men jag misstänker att Spotify fortfarande inte funkar med Sense 3.6? Lite synd men inte hela världen.
    Jag sparkade igång båda kärnorna också men kan inte ändra till 1.5 MHz. Kan man ordna det på något sätt? Jag behöver det säkert inte eftersom jag inte fattar vad som ska rulla bättre men det hade varit en go känsla att veta att det går. :P

7. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo Spotify ska funka alldeles utmärkt. (iaf med de 3.6 romar jag kört)

Sen är det viktigt att luren "satt sig" ett tag innan man börjar fibbla runt inkl att alla appar i marknaden återställts.

Efter det laddar man ner SENASTE kärnan från SEBs tråd.

Wipar cache samt dalvik-cache och flashar sedan nya kärnan, klart !

8. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, jag ska testa. Om jag blir för jobbig med mina frågor får du skjuta mig, jag har full förståelse för det. Fast det kan ju kanske hjälp andra också så här kommer några till... ;)

Jag misstänker att du menar den här sidan. Första posten verkar uppdaterad så om jag väljer t. ex. "v1.11 1728 MHz" så får jag den senaste versionen?
    Ska jag lägga zip-filen på minneskortet, starta Recovery, wipa och sedan flasha in filen?
    Kommer jag att ha kvar appar och sånt eller blir telefonen "nollad" som när man installerar ny ROM?

9. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo ett gott råd....

Man läser första posten, sen ska ban banne mig även läsa sista sidan/sidorna.

Jag kan INTE förstå varför folk är så lata... :P

Sen de med överlevnadsinstikt gör dito även hos XDA...

Hursomhelst så enades flera om att 1.62 GHz kärnan verkar bra och det kanske då är klokt att följa efter.. ?? Men i Sverige ska man ju hela tiden gå sina egna Jantelagskringelikrokar....:P:teeth: (eller beror det på ren lathet ?)

10. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo alltså... Jag har läst de första och sista sidorna men har vaken tid eller lust att läsa 130 sidor.
    Dessutom tror jag inte att jag kan hitta svar på mina frågor i den tråden, har du ens läst dem? I mitt fall kan man kanske skylla på lathet, eller kanske bekvämlighet. Man skulle ju iof kunna låsa hela forumet och hänvisa till XDA för där finns nog alla frågor besvarade. Jag tyckte det var enklare att fråga, vill du inte svara så behöver du inte.

/edit
    Hittade svaren på några av mina frågor i detta forumet. 35 minuter som jag kunde lagt på annat... ;) Meeen jag förstår piken. <3

Last edited: Mar 1, 2012
  11. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo... ska man hålla på med rootning7flashning så måste man läsa på. Man kan egentligen bara lita på sig själv och sitt eget omdöme.

Av vår egen tråd så tycker jag det framgår helt klart att flera är nöjda med just 1.62 Ghz..... (och då kanske det är klokt att ta just den ? )

Det är för din egen skull jag är "grinig".... inte för att vara taskig !!;)

Poteta likes this.
  12. vulfgar

Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Det är precis den tråden och det är bara att välja vilken hastighet man vill ha på kärnan. Då ska man tänka på att vissa får problem med bootloop med dom snabbaste kärnorna och dessutom drar dom mer batteri. Själv har jag valt 1,62 GHz och den är rejält snabb och har inte gett något som helst problem med låsningar, loopar eller batteridränage.

Om allt försvinner eller inte beror på hur du wipar. När du flashar en ny kärna ska du inte wipa allt, utan bara cache och dalvik. Det enklaste är att installera 4ext recovery, då kan du ange precis vad du vill ha gjort när du flashar och luren startar om och allt fixas automatiskt.

Poteta likes this.
  13. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Äh, editerade mitt inlägg samtidigt som ni svarade. :)

14. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tackar och bockar.
    Det är jävligt mycket att hålla ordning på i början, ändå brukar jag kalla mig själv ganska teknisk... Jag har inte full koll på skillnader mellan ROMs, kärnor, kernel och allt vad det heter men man lär sig mer och mer. Kan säga att hjärnan börjar bli svampig efter 40-årsåldern, hehe...
    plun, jag är själv rejält grinig idag efter nattarbete i tisdags och övertid ons-tors... Därför min något vassa replik. Sorry!
    vulfgar, jag kör redan 4ext recovery. Lyckades dessutom ordna till det så båda kärnorna jobbar på högfart!

15. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Ok....jo jag själv lyckades få en transformer-ägare intresserad av friheten med en Android och det slutade med en "tegelsten-brick".....:cry:

Förbannar mig själv att jag inte var mer "grinig" även mot honom.:ehm:

Have Fun !! :teeth:

16. vulfgar

Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Då ska du se hur det blir efter 50... :P

Skönt att du fick fart på cpuerna!

4ext är väldigt behändigt när man ska flasha, man kan köra på med flera zippar efter varandra, wipa så mycket man behöver, fabriksåterställa, man kan kolla md5sum mm. Man behöver ju egentligen aldrig själv joxa i recoveryläget. Helt underbar app! :)

17. bosseh

bosseh Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För att inte tala om hur det är efter 65! :o
    I övrigt kan jag bara hålla med vulfgar.:P

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk