Behöver vi swapfil om vi kör Hero Rom ?

Diskussion i 'Magic' startad av TheNano, 10 jul 2009.

1. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Behöver vi swapfil om vi kör Hero Rom på Nordisk Magic?

Jag tror att jag hade skapat en tråd om swap men den är borta eller jag har drömt det!

När jag övervakade min RAM ansåg jag att bara lite var kvar om man kör Rosie ... Jag har nu fortfarande hero men lämnat Rosie och använder den orginala UI . Trots det var inte så mycket ram kvar .
    Vad jag kom fram till är att Swapp behövs inte men är bra att ha dock jag väljer det bara som reserv minne .
    Genom att ge den Swappiness 1 så får den prio -1 faktiskt alltså ligger under RAM och bara när man måste används den vilket resulterar att ingen svår belastning läggs på minneskortet.
    Detta läste jag i Ferdora forums
    sant !
    Men jag vill ändå ha en swapfil i fall! eller bara för att!
    om ni har rootade Android gör resten annars Roota först och sedan :
    dra ner den bifogade filen (annars sök i android ) för att installera Swapper och Terminal emulator.
    sedan är det dessa steg som behövs :
    Kod:
    adb remount 
    adb shell ln -s /system/xbin/bb/busybox /system/bin/busybox
    adb install Swapper 0.1.1.apk
    adb install Better Terminal Emulator (Cupcake) 1.2.apk
    nu kan ni köra swapper och bestämma vad den ska göra ändra gärna swappiness till 1 eller annat om ni önska så det ska gå bra .
    Storlek jag valde var 64 men 32 bör räcka .

nu kan ni Swap ON och testa det genom att i terminalen skriva
    Kod:
    cat /proc/swaps
    eller bara 
    free

då får ni lite info om det

Edit : Jag kör utan swap då den inte blir något bättre på HTC Magic (tre) med mer ram än de andra .

Bifogade filer:

Last edited: 26 jul 2009
  2. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nyss testat en fin grej och tänkte släppa det som ROM men insåg att detta är ju lättare om man ska uppgradera till 1.5 mm

Jag tog bort alla widgeten och Rosie från /data/app_s och nu funkar en REN! hero utan Rosie och de andra som tar minne och kraft, jag vet man kund välja vanlig Home utan att tag bort saker men jag tyckte att många saker finns laddade och ev.körs i backgrunden i onödan och därför fick de gå.
    Nu har vi en ROM som har svensk ordlista , multitouch , funkar med skiddade apps och Facebook med alla andra Hero finneser , det är bara UI (Rosie och dess widget som har fått gå )
    Hur gör man då :
    börja med en Nandroid backup om du inte har någott nytt (kolla wikin)

Tag gärna bort alla widget från Rosie , sedan gå till settings-applications-manage applications ...Touchflo.... clear defaults

och nu kan du köra följande via adb eller terminal i mobilen
    Kod:
    adb remount (kanske behövs inte ) 
    adb shell
    su
    cd /data/app_s/
    rm HtcAddProgramWidget.apk  HtcAddProgramWidget.odex htcbookmarkwidget.apk  htcbookmarkwidget.odex htccalendarwidgets.apk  htccalendarwidgets.odex HtcClockWidget.apk  HtcClockWidget.odex htccontactwidgets.apk  htccontactwidgets.odex HtcFootprintsWidget.apk HtcFootprintsWidget.odex htcmailwidgets.apk htcmailwidgets.odex htcmsgwidgets.apk htcmsgwidgets.odex HtcPhotoWidget.apk HtcPhotoWidget.odex htcsearchwidgets.apk htcsearchwidgets.odex htcsettingwidgets.apk htcsettingwidgets.odex com.htc.MusicWidget.apk com.htc.MusicWidget.odex com.htc.StockWidget.apk com.htc.StockWidget.odex com.htc.TwitterWidget.apk com.htc.TwitterWidget.odex com.htc.WeatherWidget.apk com.htc.WeatherWidget.odex Rosie.apk Rosie.odex

reboot
    nu kanske Widgeten kan inte laddas , släng de i skräpkorgen och lägg till de igen så funkar allt fint .