Behövs custom roms när Android blir bättre för varje version?

Diskussion i 'Allmänt' startad av opazo, 10 sept 2012.

1. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Hej!

Tänkte på det här med root och olika ROMar. Jag har alltid gillat det och nya funktioner i OSet är riktigt häftigt.

Men så fick jag hem min Nexus 7 med Jelly Bean. Jag är så nöjd med JB att jag hittar ingen anledning att ändra på något. Jag tycker det är perfekt som det är! Även root tycks jag lätt klara mig utan.

Jag har iofs inte kollat in senaste roms från exempelvis Cyanogen; men hittar mycket mer kan man lägga till?

Kommer säkert vara annorlunda om jag köper en ny telefon. Men i dagsläget är jag inte sugen på att ändra på något!

Känner ni likadant?

Skickat från min i9210

2. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Stora poängen med Custom ROMs för mig är att man kan köra ROM:s som inte är släppta/kommer att släppas till en telefon. Jag har ex. en Sony Ericsson X10 mini, där senaste mjukvaran från SE är 2.1... men med hjälp av killarna på XDA kan jag köra 2.3, 4.0 eller t.o.m. 4.1 :) (varav 2.3 är den vettigaste på den begränsade hårdvaran....)

3. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Precis det jag menade. Körde många custom roms förr när telefonen aldrig blev uppdaterad och CM förändrade allt :-)

Men nu när jag kör senaste JB så finns det inget nyare och att köras in en custom rom känns överflödigt!

Skickat från min i9210

4. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Behövs appar när Android blir bättre för varje version?
    Jag menar, om tio år kanske funktionen finns i Android...

5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det beror ju på. Jag håller med om att behovet utav custom rom blir mindre och mindre ju mer komplett Android blir med tiden.

Sen så kommer det ju alltid att finnas custom roms med extra funktionalitet som inte finns i stock eller aldrig kommer att komma heller förmodligen.

Som den romen jag kör nu på min Nexus som har hybrid mode. Vilket innebär att jag kan köra luren i "tablet mode" samt köra tablet mode på de appar som stödjer det. Plus att jag kan ställa in DPI enskilt för varje app. Så visst behövs custom roms beroende på vad man vill göra med sin lur. Utan custom roms hade jag inte kunnat köra tablet mode på min lur.

6. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Så länge custom-roms har bättre funktionalitet (det vill säga alltid) finns det en mening med att köra dem.

Root eller inte är heller ingen fråga om vad som läggs till funktionsmässigt, eftersom vissa saker inte tillåts på appnivå utan root.

7. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Har inte känt det behovet med min S3 heller, allt funkar klanderfritt out of the box. Kan vara trevligt med root-access men annars funkar luren fint som den är :).

En enorm skillnad mot min gamla Galaxy S där det behövdes lagfixar för bättre flyt och ändringar i framework för att visa kvarvarande batteriet i procent samt custom roms för uppdatering till gingerbread, ICS osv.

8. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Håller faktiskt med. Med min gamla Desire fick det inte att leva utan modellera om hela mobilen för att få den att fungera som den borde gjort från början. Det var även en nödvändighet för att få de senaste Android-versionerna på modeller som blivit lämnade åt sitt öde. Samma sak med min tab 10.1, som körde den hopplöst sega HC, som gjorde plattan till en väldigt oangenäm upplevelse. Då var custom rom ovärderligt.

När jag köpte min Hox så tänkte jag root från start, men faktum är att jag ännu är på stock, och är ganska nöjd (till viss del handlar det om HTC och deras bootloader policy), och saknar efter senaste uppdateringen inte speciellt mycket.

Det kommer alltid att finnas behov för custom rom, men behovet kommer möjligtvis att minska en aning..

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

9. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tja, själv längtar jag efter den dagen utvecklingen av android och andra linuxdistar kommit så långt att man kan gå in och köpa en telefon utan något os installerat.
    Sedan bara välja och installera os fritt i mobilen.

10. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Fast Google kommer knappast låta tillverkare sälja sina Androider utan just Android förinstallerat...

Och vad spelar det för roll om det redan finns nåt där när du ska installera nåt annat OS?

Last edited: 12 sept 2012
  11. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Man kan väl få drömma:)
    Och nej, spelar inte så stor roll om man installerar ett nytt OS över ett förinstallerat..
    Men som tekniker vill jag gärna börja från scratch.
    Hade tyckt det var trevligt ifall det vore liknande utveckling i mobilvärlden som i pc världen.
    Tänk att tom kunna beställa en mobil där du själv väljer processor, ram osv.. sweet :D