Behövs extra skärmskydd?

Diskussion i 'Xperia neo' startad av JonathanW, 3 juli 2011.

1. JonathanW

JonathanW Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan

Är på väg att köpa en Neo vilket också blir min första Android-telefon. Skärmen ska ju vara av mineralglas och därmed också svår att repa. För säkerhets skulle undrar jag ändå om det följer det med något skärmskydd eller behöver man köpa till ett extra? Ni som har använt Neo ett tag, har ni klarat er från repor?

Mvh Jonathan

2. kungensbror

kungensbror Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har extra skärmskydd på, stör inte och skyddar skärmen mot elakheter! :)

JonathanW gillar detta.
  3. JonathanW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för det kungensbror. Följde det med ett extra eller har du köpt ett separat och isf vilket?

4. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Följer med ett simpelt skydd som gör sitt. Bra friktion på det till skillnad på t.ex Invisible Shield som fingrarna vill greppa lite på...

JonathanW gillar detta.
  5. JonathanW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Likodido. Då vet jag vad som gäller när jag kommer till butiken. Har hänt både en och två gånger att man får rådet att man bör köpa extra tillbehör och sen upptäckt hemma att det nog inte behövdes.

6. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Jo tjena, det där känner man igen. Köpte ett Invisible Shield på inrådan och jag orkade ha på det i ett dygn. Sedan var det dags att köpa ett Copter för alla skrev ju så goda ord om detta men det var ju för fanken samma skit. Av med det också och 360 bagis åt h-e.

Båda dessa anser jag är fullständigt hopplösa att ha på eftersom det känns som glidet försvinner och att man drar fingret på en nymålad oljefärg som inte torkat riktigt. Det man eventuellt kan säga till Copters fördel är att man slipper det äckliga "apelsinskalet" som blir på IS.

Jag hoppade i stället in på teknikproffset.se och köpte några billiga skärmskydd och dessa tar inte bort känslan. Lägg på lite bilvax oxå så flyger fingrarna fram. 19 kr kostade skyddet och jag håller mej till dom i fortsättningen :)

flurka och JonathanW gillar detta.
  7. kungensbror

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör också Invisible Shield, visst det är lite "greppigt" i början, men efter någon veckas användning så har greppigheten försvunnit. Bra val av mobil, förresten! :)

JonathanW gillar detta.
  8. JonathanW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför räckte det inte med det som följde med? Behöver man byta ut skärmskyddet med jämna mellanrum för att skärmen ska se bra ut?

9. bickle

bickle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det som följer med blir väldigt lätt repigt. Jag hade det i början men bytte förra veckan till Invisible Shield och jag tyckte bättre om det som följde med så kanske värt att köpa ett gäng sådana istället eller köra helt utan.

På min Hero jag hade tidigare hade jag ett Copter-skydd från första dan men tröttnade efter ett tag och körde sen helt utan och glaset är lika fint nu som när mobilen var ny.

Så om inte Neo har sämre glas än så bör man klara sig om man är lite försiktig och undviker at ha telefonen i samma ficka som nycklarna och liknande. Eller?

flurka och JonathanW gillar detta.
  10. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nja, det blir inte så lätt eftersom jag inte har en Neo. Däremot har frugan en Arc så jag hoppas därför att jag är kvalificerad att få skriva här ;)

Hur ofta man måste byta beror ju på hur man hanterar sin lur. På min gamla Galaxy S hade jag på samma skydd i ett halvår och det var inga problem. Nu sålde jag den nyligen men det var definitivt inte dags att byta skyddet :)

Det som kan vara en nackdel med den typen av skärmskydd som man köper på TP är att de är ganska svåra att få dit utan att det kommer något skit mellan filmen och skärmen. Jag brukar köpa några stycke åt gången för att vara säker.

PS: Att jag skrev i tråden beror på att jag alltid använt skärmskydd pga min paranoida inställning till att ha en telefon utan repor på skärmen.

Last edited: 4 juli 2011
    JonathanW gillar detta.
  11. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Inte för att vara oförskämd men jag tror snarare det är du som vant dej. Kompisen har en Desire Z med IS som suttit på i några månader och jag upplever fortfarande samma "gummikänsla" när jag pillar på hans lur. Eller så är det jag som har överkänsliga fingrar ;)

Last edited: 4 juli 2011
  12. JonathanW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara en (dum?) följdfråga. Det extraskyddet som ska följa med, ligger det löst i lådan eller menar du den där skyddsplasten som man väldigt lätt drar bort från skärmen? Såg något uppboxningsklipp på youtube men då aldrig något medföljande extraskydd.

13. kungensbror

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vet jag inte om jag håller med om... Har kompisen sin telefon i ett fodral, så det inte slits så mycket? För mitt skärmskydd är inte alls lika "klibbigt" som det var från början, det kan jag garantera! :)

14. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nä, han har inget fodral. Sist jag pillade på hans lur var i förra veckan och om man jämför med min egen så är känslan av trögt gummi fortfarande påtaglig.

Givetvis får man köpa vilket skärmskydd man vill och trivs man med det så är det helt ok. Huvudsaken att den som köper är nöjd. Sedan kan man ju inte ta i från Copter och IS att dom förmodligen är dom bästa skydden för telefonen om man ser enbart till skydd.

Jag reagerar däremot på att det tycks vara så att om man t.ex.köper en ny lur så ska försäljaren alltid försöka kränga med ett IS eller Copter oxå. Kanske är så att dom har bra provision på dom. Who knows.....

Last edited: 6 juli 2011
  15. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Snarare att de har ruggigt bra marginal på skydden. Kostar nog inte särskilt mycket att köpa in. Men ja de som skyddar bäst blir oftast lite mjukare och därmed mer gummerade, brorsan kör Copter och tyckte inte det var så farligt jämfört med polarens IS. Tänkte faktiskt inte på det första gången, blir ju ändå alltid lite friktion om tummen är lite "klibbig" så att säga :P

Tycker framförallt att man kan se regnbågseffekt över hela polarens skärm med IS. Såg inget sånt med brorsans Copterskydd. Men känns som att man knappast kommer ha nytta av nåt sånt där ändå, det som medföljer räcker ju för eventuella smårepor :)

16. boxleitner

boxleitner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick minsann inte med något skärmskydd av någe slag. Satt inget på Neo:n heller. Köpte mobilen för ett par veckor sen. tror jag skippar skärmskydd.

17. Houdinie

Houdinie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Konstigt... låg i locket på min låda.

18. kungensbror

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag fick inte heller något i kartongen...
    Men de skärmskydden de skickar med brukar ju inte hålla någon vidare kvalitet. :)

19. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Absolut inget fel på originalskyddet,ungefär 1 miljon gånger bättre än tex invisible shield.

Synd bara att jag klantade mig vid monteringen :ehm:

20. kungensbror

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har inte sett de som följer med Neo, det som följde med till min X10 Mini var totalt klappruttet! Det lossnade i hörnen efter bara några dagar, varpå det kom in smuts och damm och repade ytterändarna på skärmen...