Behovet av virusskydd?

Diskussion i 'Desire HD' startad av gcarlbark, 29 sept 2010.

1. gcarlbark

gcarlbark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kommer snart att skaffa en Desire HD och förmodligen surfa på ett helt annat sätt med mobilen än jag gjort hittills. Jag har läst om att man framförallt bör vara försiktig med vilka program man installerar på telefonen och att behovet av antivirusprogram är litet. Men hur förhåller det sig med vanliga malware och annat. När jag surfar med datorn brukar ju själva webbläsaren varna om jag är på väg att komma in på en "farlig" sida. Men hur fungerar det i webbläsaren på telefonen?

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Du kan inte jämföra PC och Android rätt av. De farliga sidorna som finns är en risk mot PC och inte mot Android om tänker på malware. Dessutom så är webbläsarn inte alls integrerat i systemet som tex internet explorer är i Windows. Så du kan inte riktigt jämföra på samma sätt. Så jag tycker det är onödigt att ha ett anti-malware skydd. Sunt förnuft kommer man längre på :)

3. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om man bara surfar på PC så bör det inte hända något. Inte ens om någon sida laddar ner något. För man måste installera eller i alla fall starta ett program för att det ska hända något med datorn.

Jag är inne på samma bana. Funderar på att köpa en Ace och då kommer jag surfa en heel del tror jag.

4. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Mja, inte helt sant. Det finns/har funnits script som utnyttjar svagheter i webbläsarna och då det räcker att du går in på fel sida. Dessa svagheter är ju helt klart överrepresenterade i Internet Explorer och denna webbläsare tycker jag därför man ska undvika.

5. Milky Way

Milky Way Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Det har även funnits säkerhetshål som drabbat mobila plattformars webläsare. T.ex. så fanns det en bug i tidiga versioner av iOS 4 som gjorde att det räckte att gå in på en websida för att bli exploitad. Det var visst en bug i PDF-läsaren som gjorde det.

6. gcarlbark

gcarlbark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Inte för att jag brukar vara särdeles riskseende men det är precis denna form av fara som jag har funderat på. Nog vore det märkligt om inte mobila plattformars webbläsare i större utsträckning kommer att bli attackerade när internettrafiken genom dessa ökar lavinartat?

7. Nfskillen

Nfskillen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Fast dom fixade det ganska snabbt :)
    Att få virus på mobilen kan vara möjligt men då endast om du installerar udda programvara och så.
    Men ha i tanken att det finns nog inte mycket virus till android specielt inte nyare versioner kanske till och med inte ett enda.

8. Orici

Orici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
  9. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Antivirus Pro finns en annan app som inte kostar många kronor (har gratis-varianten som är också bra). Sen rekommenderar jag Norton Security som är gratis och fortfarande i beta-stadiet. Hur bra som helst! Då är luren skyddat till max mot både trojaner å annat skit som kan leta sig in om man inte har det.