Bekymmer med hemma-wifi

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Massa, 7 apr 2011.

1. Massa

Massa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Nybliven androidare här som upplever lite problem när jag kopplar upp mig hemma.

När jag kör telefonen på mitt trådlösa nätverk så dyker nätet titt som tätt. Inte alls hela tiden, men när det händer så tappar både dator och telefon nätet. Jag har en D-link dir-615 som trådlös router, och den verkar glad och inga fel enligt loggen. Väntar jag ett tag (typ 10-15 minuter) så funkar det igen ett tag för att sedan bli samma visa igen.

Är det någon som har något förslag på var felet kan ligga? Oftast kör jag laddning med USB i datorn också, men det har väl knappast med något annat att göra...

Tacksam för hilfe här!

2. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Hade samma router och samma fel. Jag löste det med att köpa en ny router. Då d Link är roligt kassa. Har inte haft ett problem sedan bytet för 3 dagar sedan.

testade att ladda ner wifi analyser till arcen. Där kan du se om många nätverk ligger på samma kanal och isåfalll testa att byta.

Det är något med den och arcen som inte går ihop. Körde jag utan ark så hände det nästan aldrig.

Last edited: 8 apr 2011
  3. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Vad blev det för router istället?

4. Lajlaj

Lajlaj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ingen Dlink router och tror inte att problemet ligger där. Min Arc göra samma sak ibland, kan det vara en bugg i programvaran?

5. agent00soul

agent00soul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har en D-Link DIR-600 och den har funkat perfekt med min Arc och med min frus x10 mini. Vi använder WPA-kryptering.

6. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    En polare till mig har precis samma problem. Ska kolla med honom vad han har för router.

D-Link för övrigt har en sådan själv fast den vita utan display kommer inte ihåg modellbeteckning och den är den bästa router jag någonsin haft.

7. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Först vill jag säga, kul med alla nya ansikten som dyker upp här. :-)
    Välkomna!
    Har läst flera här under Arc-forummet som säger att de är nya i androidvärlden. Snart kommer ni att bli android-junkies ;-)

Nu till topic. Jag har också en Dir-615. Mitt råd är att du uppdaterar firmware i den. Det finns verktyg i själva routern för det.

Själv så upplever jag att min x10 kan ha lite svårt att återansluta ibland till mitt trådlösa nät när den har varit i standby. Då har jag fått gå in under wifi-inställningarna och ansluta. Dock upplever jag inget tapp när den är ansluten och jag surfar eller annat med mobilen.

8. Massa

Massa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tackar, och det är nog inte helt osannolikt ;)
    Minns jag rätt så kör jag firmware-version 2.27 (från 2010 någon gång) och HW-version B2. Tror inte jag hittat någon FW som är fräshare faktiskt, men får väl kolla runt lite mer...

9. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Tipset med WIFI analyser kan jag verkligen rekommendera.
    Kolla också så att ni inte sänder på en för hög kanal. Hade problem om routern sänder på kanal 13-14 om jag minns rätt. Då kom signalen utanför frekvens området som telefonen klarade av.

Så det kan jag råda till gör en sökning med wifi analyser och ställ in routern till en kanal där det inte verkar sända så många andra trådlösa nät. Det kan också vara annat som ligger och stör. Trådlösa nätverk är inte alltid helt stabila tyvärr.

10. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ni som har problem, vilken/vilka standarder kör era routrar?
    (N, B, G)

11. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Kör en netgear i n klass och här funkar då allt perfekt
    D-Link skulle jag anklaga då vi haft 2 d-Link genom åren och båda har sjunkigt fort vid belastning

12. Idealman

Idealman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har också problem. Tittar jag på Wi-Fi inställningarna ser jag att telefonen tappar kontakt och återansluter hela tiden. Upptäckte detta igår när jag testa ladda hem film med ttorrent (full version).

13. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

http://cdon.se/hemelektronik/asus_gigabit_dualband_wireless_router-13799915

Gillar att den lite speciella looken

Förövrigt ligger kommunikations problemen i Arcen. Andra telefoner(tidigare SE eller andra lurar) skapar inte de här problem. Så antingen är det "fel" på arcen eller något speciellt i hur den kommunicerar som d-linken inte gillade.

14. venuspassagen

venuspassagen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Kör själv en d-Link och har aldrig haft några som helst problem med den. Använder dir-655. Kör 2 datorer, 2 Nintendo ds, ett Wii, min legend samt min lilla boom trådlöst och allt flyter smärtfritt.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

15. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Kan ju vara många saker som spelar in här, men jag orkade inte felsöka mer än byte kanal och det hjälpte inte så då löser man det enklast med att köpa nytt ;)

16. CrazyDriver

CrazyDriver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Skulle också rekommendera att uppdatera din router. Brorsan hade exakt samma problem med sin DIR-615, men det försvann efter att jag uppdaterade firmwaren. Dock kan det ibland vara svårt att hitta senaste versionen. Har för mig att jag fick gå in på DLinks tyska hemsida för att hitta den senaste versionen.

17. Herman8

Herman8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Här kommer en riktig noob när det gäller sånt här!! Jag har samma problem att mitt wifi går ner hela tiden, så jag får avaktivera och sen aktivera för att kunna använda wifi en liten stund innan det går ner igen. Har en sån där thomson router man får från telia (smart) Testade wifi analyser och om jag fattat rätt kör den på kanal 3. Sonens mini funkar kanon och min iphone4 funkar också kanon, så är det nån som har nått tips? Har googlat runt lite och set att problemet är ganska vanligt!

18. Specke

Specke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hade problem med wifi mellan Arc och min dlink router, var tvungen att starta om router en gång om dygnet annars fick jag inte tillträde till router genom arc'en. Upptäckte att när jag gav arc'en en dynamisk ip-adress så ville routern förnya den vart 24:e timme. Löste det genom att ge arc'en en statisk ip-adress. sen dess funkar det bra.

19. Massa

Massa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

20. kosmoskatten

kosmoskatten Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På tal om WiFi och D-Link så kan jag tipsa om att D-Link routers med en USB-port (tex DIR635) har en funktion som heter Shareport. Denna funktion gör att Androidlurar drar MYCKET ström. Vi snackar tömt batteri på ett dygn bara man är uppkopplad mot routern. Funktionen går att slå av i routerns inställningar. Finns under USB-settings.