Diskussion: Beprövad elcykel året runt

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av mange76, 13 jul 2023.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Cyklar ca 4 mil ToR fem dagar i veckan och har alltid cyklat året runt, regn, snö och minusgrader har inte varit ett hinder, och det ska fortsättningsvis bli så tänker jag.

Behöver en pålitlig cykel som dels håller rent komponentmässigt, men även att batteri etc. håller måttet.

Så gissningsvis finns det flera här som har samma ändamål som mig och har kanske haft en elcykel i många år som faktiskt hållit måttet, dela gärna med er, länk till aktuell cykel vore grymt trevligt :)

Önskar att cykeln är relativt underhållsfri, helst inte utanpåliggande växlar, jag har det på min vanliga cykel och det blir alltid mer att fixa helt enkelt.

Har dålig koll på fabrikat idag, har mest ägt crescent/monark och ser att det finns en djungel av märken på elcyklar.

Budget är allt mellan 0-25k, betalar extra om det också innebär kvalite (tillförlitligt). Gärna en cykel med pakethållare, så ”mountainbike” är nog inte aktuellt. Det är enbart på asfalt cykeln kommer rulla.

2. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Frugan hade en crescent som gick året runt i flera år utan minsta problem.
    Annars skulle jag nog kolla på en med remdrift, mindre underhåll och tystare.

mange76 gillar detta.
  3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Remdrift skulle absolut vara ett alternativ, men vid en snabb sökning var dem lite utanför min budget.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Navväxel däremot bör vara inom budget. Det är mycket lättare rengöra/underhålla med navväxel och håller mycket längre innan du behöver byta något (både kedja och drev).

Shimano Alfine är bra navväxlar, men Shimano Nexus funkar för all del också. Alfine är bara lite Rolls Royce i jämförelse. Du behöver minst 8. Alfine finns upp till 11 tror jag.

Remdrift är sjukt trevligt då det är så tyst också, men dessvärre är det som du säger något man i princip bara hittar bland cyklar för 40-50k och uppåt fortfarande.

mange76 gillar detta.
  5. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Finns inte så mycket att välja på med de kriterier du sätter upp.
    För runt 20 000 Crescent Elwin eller typ Batavus Harlem E-Go för cirkus 25 000.

6. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur brukar du cykla? Mest turer på stan? Om du inte ofta åker längre raksträckor och vill ha bästa kontroll är damcykel eller trapeze-ram överlägset i min mening.

Det blir många stopp och av/på när manr är på stan, och om man särskilt lastar cykeln med lite väskor och påsar, så är det mycket mer praktiskt. Trapeze har fördelen att det är ett mellanting.

Åker man däremot lite längre och särskilt om man har speed hack, så är herram bättre. Bättre stabilitet och balans i högre hastigheter.

mange76 gillar detta.
  8. paycheck

paycheck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Jag har en Crescent Elder 2020 vilken jag generellt är nöjd med, bortsett från ett par designmissar. Jag skrev i en tidigare tråd att jag fick en errorkod och att motorn inte drev, men trots jag inte servat enligt intervall tog Crescent kostnaden för utbyte av något kretskort (kostnad ca 3000kr inkl arbete). Crescent Elis ligger inom din budget och är en snikvariant av Elder.
    Missarna som jag ser det är bland annat att displayen inte går att ta av vilket borde göra den mer stöldbegärlig. Till skillnad från Ecoride så finns det heller ingen nfc-tag att låsa upp cykeln med. Det finns heller inget separat batteri i displayen så det finns ingen klocka. Och så är batteriet dåligt utformat, det finns inget greppvänligt handtag, och på motsvarande (nedre) sida handtatet är det några plastflärpar som finns för att kunna placera batteriet rätt i cykeln. Det är bara en tidsfråga innan jag tappar greppet och flärparna går av.
    Däremot ska batteriet vara elektronisk låst till cykeln, så om cykeln blir stulen utan batteri så ska man i teorin inte kunna köpa ett nytt batteri och tro att man bara kan cykla iväg. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, och de som stjäl och säljer cyklar bryr sig nog antagligen inte om det.

mange76 gillar detta.
  9. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Okej hade ingen aning om att det var så dyrt.

mange76 gillar detta.
  10. Droid_301

Droid_301 Guest

Last edited by a moderator: 14 jul 2023
    mange76 gillar detta.
  11. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Tack för tipset :)

Syftet med tråden är att cyklarna ska vara ordentligt beprövade i ur och skur. Även så underhållsfritt som möjligt. Det ska vara enkelt, inte utanpåliggande växlar som kräver mer underhåll etc.

12. Droid_301

Droid_301 Guest

Trodde det var navväxel:cry:

13. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Men jag tror att det är navväxel på cyklarna du länkade till :)

Spanar in crescent elwin, enkel utan ”krussiduller”, hyfsat billig också.

14. Droid_301

Droid_301 Guest

Hade valt Bosch motor och mitt Motor

mange76 gillar detta.
  15. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Bosch känns som ett tryggt val. Däremot har jag dålig koll på fördelar med att ha motorn placerat bak, mitten eller fram.

16. Droid_301

Droid_301 Guest

Min första elcykel var motorn fram och den upplevde jag som att det var lätt att framhjulet släpper ner den driver, speciellt om det är våt väg ban a med löv på ,ramlade ett par gånger på grund av det,känns stabilare med mittmotor och så känner mittmotorn av hur mycket hjälp du ska ,fram motor känns som den är mer antingen av eller på,men detta är barra mina personliga åsikter

mange76 gillar detta.
  17. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Själv har jag ganska kort erfarenhet av elcykel men god vän som sedan många år med elcykel cyklar väldigt mycket, varje dag, året runt, oavsett väder och väglag. Han tycker Shimano är mycket bra och valde det till sin nya cykel nyligen men jag vet inte vilken modell han har.
    Därmed vill jag inte påstå att den är bättre än Bosch, men tror att det är lite av mytbildning och förutfattade meningar runt motorval.

bernard, mange76 och Droid_301 gillar detta.
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bosch, Shimano, Yamaha gör samtliga väldigt fina mittmotorer. En viss fördel med Shimano är att man har lite större möjligheter med batteriet, då de inte låser sina batterier, som tex Bosch gör.

Kan vara bra att kolla så du har en verkstad som är certifierad på motorn du väljer i närheten, så kan du få hjälp med firmwareuppdateringar eller om du mot förmodan skulle få upp en felkod. De flesta går iofs att uppdatera via telefonen numera (inte bara cykeldatorn, utan även motorn/batteriets firmware), utan hjälp från cykelhandlaren

I början var det lite större skillnad mellan mittmotorerna, men nu skulle jag våga påstå att det är väldigt jämnt, i alla fall upp till midrange-varianterna.

Hade definitivt valt en mittmotor. Bättre räckvidd och trevligare upplevelse att cykla på, en bak- eller frammotor kan upplevas som att den drar i cykeln och ge en lite ryckigare färd. Särskilt på vintern är motor fram inte det bästa då man enklare kan ramla på halt underlag eftersom det är en viss fördröjning mellan att man trampar och mellan att motorn drar, och beroende på tillverkare kan motorn ge mer kraft än önskvärt så fort man börjar trampa, vilket leder till att du får sämre kontroll helt enkelt.

Med en mittmotor känns det som en vanlig cykel, och ger i min mening tryggare färd, just för att motorn svarar så snabbt/sitter ihop med pedalarmarna. Det är lite svårt att förklara skillnaden, så bäst är att provcykla dem :)

Last edited: 14 jul 2023
    katho, mange76 och Droid_301 gillar detta.
  19. Droid_301

Droid_301 Guest

Bra poäng med batteriet :)

20. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Mittmotor känns som ett bra alternativ speciellt vid halka etc. Ska som sagt cykla året runt :)