beslutsångest! xperia z eller htc one

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av FutureWorld, 22 apr 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. FutureWorld

FutureWorld Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    166

MINA ENHETER

Tjena! Ska snart (om ett par veckor) köpa ny telefon. Kan inte riktigt bestämma mig. Har galax Note just nu. Men funderar på att köpa xperia z eller en htc one. Om jag köper en xperia z så blir det en vit för jag tycker den ser grymt snygg ut. Det som lockar med htc one är att den är i aluminium. Men sen tror jag inte att jag kommer gilla knapparna på htc one. Jag vill helst ha skärmknappar. Har en nexus 7 o skärm knappar e guld ;) sen är det någon som har en xperia z? Är den lätt att spräcka glaset på? Min galaxy Note har jag inte några repor på och har aldrig använt skydd till den. Åh den har vart med på fyllor o krogrundor och hasat på bord o drattat i golvet men syns inte på skärmen. Att dem båda modellerna har olika specs vet jag men tror knappast att jag kommer märka någon skillnad. Så vad tror ni? ;)

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag hade utan tvekan valt HTC One. Snyggare design, bättre skärm och batteritid. Sedan en kamera som kan ta riktigt bra bilder i mörker.

3. FutureWorld

Mottagna gillanden:
    166

MINA ENHETER

Ja den e snygg och tycker det är bra med front högtalarna även om jag nog inte skulle använda dem särskilt mycket. Det som stör mig mest på htc:n är knapparna. Jag vet att ett dubbel tryck på hemknappen så öppnar man senast använda program. Men jag multitaskar mycket och då är det bättre med skärmknappar som nexus enheterna har och även xperia z:an. Blir knäpp på att jag inte kan bestämma mig

4. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag rekommenderar Xperia Z. Följande skrev jag som kommentar om GSM Arenas reservationslösa hyllning av Galaxy S 4 (och klankande på Z).

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1297877&postcount=493

Personligen skippade jag HTC One till förmån för Xperian eftersom jag inte orkar med den nya versionen av Sense, avsaknaden av mjukvaruknappar, 4 MP-kamera (nej, jag är inte imponerad av UltraPixlar - skall de skryta om kameran hade det varit bättre med en större sensor som skalar ned såsom Nokia 808) och att batteriet är placerat mellan skärm och moderkort. Reparationsbetyget hos iFixit blev 1 av 10 för One och det i sig gör att jag håller mig undan. Blir det något fel är det svårt att åtgärda.

HTC har också hållit hårt på låsta bootloaders etc vilket påverkar ROM-utvecklingen negativt.

Xperia Z å andra sidan har nu fått sin första officiella AOSP-ROM och har CM10.1 ute i stabil version.

Skärmen är utmärkt, betraktningsvinkelproblemet är rejält överdrivet. Att HTC One skulle ha en "mycket bättre" skärm håller jag inte med om. Gå och kolla båda enheterna i butik är mitt tips.

Vad jag inte gillar med One är Beats Audio, där hade jag hellre sett att krutet satsades på HiFi-ljud.

Rent generellt kan man säga att Xperia Z ger en upplevelse i stil med en "förfinad Nexus" medan HTC One är en mer traditionell tillverkaranpassad sak. Är man införstådd med Sense och gillar det är det inget problem, är man däremot ute efter ett renare Android med mjukvaruknappar m.m är det en Nexus eller Xperia Z som gäller.

HTC One är ingen dålig enhet, tvärtom. Dock är det inget bra val om man är ute efter en ren Androidupplevelse och prioriterar bra CM-stöd etc. Då är Xperia Z ett bättre val.

Gillar man däremot Sense och INTE är ute efter att avaktivera det för att köra ett rent system är One ett utmärkt val.

Jag rekommenderar att prova båda i butik och sedan välja. Det har blivit lite "populärt" att klanka på Xperia Z har jag märkt, de som klagar har inte riktigt förstått finessen med den som jag ser på saken. För min del är inte HTC One en tilltalande enhet, den ligger helt enkelt inte i linje med vad jag vill ha ut. Skulle inte Xperia Z finnas hade jag antingen siktat på en Galaxy S 4, Huawei Ascend D2, Oppo Find 5 eller kommande Galaxy Note III. Kommande Huawei Ascend Mate II lär också bli intressant.

Det är ett misstag att rata Xperia Z i tron att den är "sämre" än en HTC One. Den har sina styrkor - för min del väger dessa över (vattentåligheten är en annan). På samma vis har One sina fördelar som väger över för de som söker detta.

Jag rekommenderar Xperia Z men tycker att man bör testa HTC One när man är i butiken, det är en bra produkt som sagt (även om jag personligen är skeptisk mot den interna utformningen och det låga reparationsbarhetsbetyget).

5. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det låter som att du skulle bli mer nöjd med en Xperia Z och dess renare Androidimplementation, vill du sedan köra stock finns CM10.1 och numera även en tidig officiell AOSP-build.

6. FutureWorld

Mottagna gillanden:
    166

MINA ENHETER

Tack för ett långt och innehållsrikt svar! Jo jag tror väl med att jag skulle bli mer nöjd med en Xperia Z. Har varit och kollat på Xperian i butik och tycker väl inte att det var några problem eller besvär med betraktningsvinklar. Ser att du har en Xperia Z. Så kan ju ta och fråga lite nu när jag ändå håller på och skriver. Är Xperia Z någorlunda lätt att roota? Batteritiden hur upplever du att den är? Har du tagit bort splitterskydden?

7. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Xperia Z är enkel att roota, tämligen rättfram procedur. Inget bökande och stökande som HTCs nya modeller. Zn är mer i linje med den gamla hederliga flashningen av HardSPL i en WM-enhet från HTC när det gäller komplexitet.

Splitterskydden har jag inte tagit bort eftersom de inte stör mig.

Batteritiden upplever jag som bra i förhållande till batteristorleken. Då kör jag undervoltad kernel (DoomLord v6) och ROMAur som ROM. Några problem med kort batteritid upplever jag inte. Jag har t.ex haft igång enheten nu i ungefär 4 timmar och den står fortfarande på 100% för tillfället. Vill man trimma sin batteritid finns Greenify, 2X Battery Saver och Sonys egna Stamina Mode och Location Based WiFi.

För min del ligger den i linje med vad en Galaxy Note N7000 med 2500 mAh presterar och det är vad jag förväntat mig av en 1080p-skärm och ett 2300 mAh-batteri.

Vill man ha bättre batteritid än Xperia Z är det inte en HTC One man letar efter utan snarare en enhet med utbytbart batteri och som kan ta emot ett större extrabatteri. Alternativet är ett externt batteripack.

8. FutureWorld

Mottagna gillanden:
    166

MINA ENHETER

Okay. Tack för svar. Jag är nästan helt säker på att jag ska köpa en Xperia Z nu. Kanske väntar och ser om Google/Motorola släpper något intressant.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.