Jag rekommenderar Xperia Z. Följande skrev jag som kommentar om GSM Arenas reservationslösa hyllning av Galaxy S 4 (och klankande på Z).
https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1297877&postcount=493
Personligen skippade jag HTC One till förmån för Xperian eftersom jag inte orkar med den nya versionen av Sense, avsaknaden av mjukvaruknappar, 4 MP-kamera (nej, jag är inte imponerad av UltraPixlar - skall de skryta om kameran hade det varit bättre med en större sensor som skalar ned såsom Nokia 808) och att batteriet är placerat mellan skärm och moderkort. Reparationsbetyget hos iFixit blev 1 av 10 för One och det i sig gör att jag håller mig undan. Blir det något fel är det svårt att åtgärda.
HTC har också hållit hårt på låsta bootloaders etc vilket påverkar ROM-utvecklingen negativt.
Xperia Z å andra sidan har nu fått sin första officiella AOSP-ROM och har CM10.1 ute i stabil version.
Skärmen är utmärkt, betraktningsvinkelproblemet är rejält överdrivet. Att HTC One skulle ha en "mycket bättre" skärm håller jag inte med om. Gå och kolla båda enheterna i butik är mitt tips.
Vad jag inte gillar med One är Beats Audio, där hade jag hellre sett att krutet satsades på HiFi-ljud.
Rent generellt kan man säga att Xperia Z ger en upplevelse i stil med en "förfinad Nexus" medan HTC One är en mer traditionell tillverkaranpassad sak. Är man införstådd med Sense och gillar det är det inget problem, är man däremot ute efter ett renare Android med mjukvaruknappar m.m är det en Nexus eller Xperia Z som gäller.
HTC One är ingen dålig enhet, tvärtom. Dock är det inget bra val om man är ute efter en ren Androidupplevelse och prioriterar bra CM-stöd etc. Då är Xperia Z ett bättre val.
Gillar man däremot Sense och INTE är ute efter att avaktivera det för att köra ett rent system är One ett utmärkt val.
Jag rekommenderar att prova båda i butik och sedan välja. Det har blivit lite "populärt" att klanka på Xperia Z har jag märkt, de som klagar har inte riktigt förstått finessen med den som jag ser på saken. För min del är inte HTC One en tilltalande enhet, den ligger helt enkelt inte i linje med vad jag vill ha ut. Skulle inte Xperia Z finnas hade jag antingen siktat på en Galaxy S 4, Huawei Ascend D2, Oppo Find 5 eller kommande Galaxy Note III. Kommande Huawei Ascend Mate II lär också bli intressant.
Det är ett misstag att rata Xperia Z i tron att den är "sämre" än en HTC One. Den har sina styrkor - för min del väger dessa över (vattentåligheten är en annan). På samma vis har One sina fördelar som väger över för de som söker detta.
Jag rekommenderar Xperia Z men tycker att man bör testa HTC One när man är i butiken, det är en bra produkt som sagt (även om jag personligen är skeptisk mot den interna utformningen och det låga reparationsbarhetsbetyget).
Click to expand...