Beslutsångest. Z2, LG G3 eller S5 ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ekorren12, 3 jul 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ekorren12

Ekorren12 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan.

Har vart på jakt efter en ny telefon i en månad nu och kan inte komma fram till vad jag skall satsa på . De tre som jag väljer mellan är:

Sony Z2
    +Vattentät
    +Bra batteritid
    +"Hightech"
    +Okey kamera (sägs vara 20mp men verkar vara vid 8mp som den presterar bäst)
    -Sprickor som uppstår av sig själv
    -Laddluckor som lossnar (ej vattentät då)
    -Burkigt/dåligt ljud vid samtal
    -Kassa lurar (om man inte har tur och hittar ett teliakit)
    -Problem med en del appar
    Övrigt: Mycket missnöjda kunder på deras FB sida, både med telefon och servicesamtal. Min historia med SonyE borde göra att jag håller mig ifrån dem. Den korta versionen: Köpte ny/olåst telefon. Den dog på 1årsdagen & trots extra garanti vägrade de lösa det då dem hävdade att någon vart inne i telefonen och pillat då det saknades någon del. Dem fick den som den var såld till mig.

LG G3
    +Ok batteritid
    +Bra kamera & laser fokus (13mp)
    +"Hightech"
    +Bra lurar?
    - Sprakande hörlurskontakt
    -Ej vattentät/avvisande.
    -Mycket kompatibilitetsproblem i början
    -Ny och alla eventuella problem ej funna

Samsung S5
    +Bra batteritid
    +Okey kamera (16mp)
    +"Hightech"
    +Vattenavvisande
    -Laddluckor som lossnar (ej vattentät då)
    - lite mindre skärm
    Övrigt: Haft samsung note i snart 3 år och lite trött på utseendet och vill helst prova annat märke. Känna att det är lite nytt :P

De problem som jag skriver ovan är kanske inte standard men verkar vara rätt vanliga.
    Har jag missat något? Tycker ni det finns en annan aspekt till varför jag borde köpa/låta bli en viss telefon?

De flesta verkar lida av lite batteriproblem, men det verkar som google/andriod har en bugg som påverkar och förväntas vara åtgärdat i nästa uppdatering.

Tacksam för all hjälp i detta otroligt svåra beslut.

2. Grebirf

Grebirf Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en S5 och jag har inte haft några som helst problem med den hittills kan jag berätta :)
    2 månader bara men allt funkar som den gjorde första dagen!

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag velar mellan s5 och g3... speciellt om nu galaxy f kommer eller vad den nu ska heta.
    men jag har en g2 idag och jag tycker den är sjukt bra som den är och dessutom ett tillverkargränssnitt som jag inte stör mig alls på och som jag tycker i större drag är sjukt mycket mer användsbart är störttråkiga vanilla.

för mig blir det g3. det är surt att den inte är vattentålig men samtidigt har jag klarat mig hittils utan och jag skulle förmodligen aldrig sitta och pilla med luren i regnet iaf så det är ett behov som jag skapat själv i huvet och inget annat bara för möjligheten finns.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har också en vattentät lur men och det är väldigt bra ifall antingen man tappar den i vatten, hoppar i sjön med den i badbyxfickan eller om man behöver pilla/ringa i regnet men jag tycker inte att det är en deal breaker. Det är mer som en bra bonus!

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är galet bra när olyckan är framme och just det där att i regnet kunna plocka fram utan att få halvpanik är bra men jag tror man gör sig en otjänst om det blir en dealbreaker. Är man sueraktiv utomhus jämt och ständigt så skulle jag ha det som dealbreaker.. annars inte

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis. Jag har sumpat en telefon i vatten. Det var sju år sedan. Efter det har jag aldrig tappat den i vattnet.

Enda gångerna jag är glad över skyddet idag är när jag vill tvätta av telefonen eller när det spöregnar. Rätt bra vid träning också. Svett eller kondens är skönt att inte bli superorolig över.

Men det är ingen dealbreaker. Jag köpte denna tack vare storlek kontra prestanda. Inte ens Samsungs nya minimodell har väl samma prestanda och då är denna ett år äldre :)

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ringde just om en g3 då jag kunde förlänga abbonemanget men för 499 i månaden blev det sjukt ointressant så min g2 får nog hålla ut den är ju trots allt inte speciellt gammal eg ;)

kanske ska plocka ut en z1 compact ist och ha som träningslur när man ändå har möjligheten. lär inte byta operatör på ett bra tag.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo jag är toknöjd. Prestandan är väl fortfarande bland de bättre? Jag spelar aldrig på min heller.

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

prestandan är det inge fel på och dom träningstelefoen eller ute-i-naturen-lur är ju storleken mycket attraktiv. min g2 går inte att hålla i en hand när jag är ute och cyklar utan att man har panik för att man ska tappa skiten i marken.

frågan är om det är värt att gå från 349:- månad med 10 gb till 399 i månaden för 5gb för att få ut en träningslur... jag använder inte i närheten av 5 gb per månad iaf....

Last edited: 3 jul 2014
  10. Ekorren12

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har TRE allt för 350kr mån. Obegränsat med surf på det tror jag. Jag la faktiskt en beställning på LG G3 för 448kr /mån med 5gb surf (kampanj 2gb på köpet) så totalt 7gb. Kollade min historik senaste 3 åren och 3ggr var jag över 2,5gb varav en gån över 7gb. Så 5gb hade passat mig bra. Dock så avbröt jag det tå jobbet skulle stå för en telefon, så jag passade på att behålla ALLT för 350kr. :)

Men har ännu inte bestämt mig för telefon :P

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

För mig blir det så att jag inte vill betala 100 kr mer i månaden för en telefon som jag inte egentligen behöver jag har ju en g2 idag lixom :)

12. gneter

gneter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Är också ute efter en ny mobil velar mellan dessa tre läser tester om och om igen för mig spelar de inte någon roll när de gäller storleken ,de som är viktigt är kameran då ja använder den mycket till de hade en lg g2 innan å kamara. Var tyvärr grymt seg annars var de en kanonmobil va hade ni valt , kan tillägga att ja fotar nästan allt i 16/9 format , bra skärpa å bra färger på bilderna uppskattas

Mvh Micke

Last edited: 6 jul 2014
  13. Ekorren12

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er.

Har nu haft min nya S5 i en vecka och är mer än nöjd.
    Inte haft något problem alls, den är snabb trots den bara har 2gb ram.
    Allt flyter på och känns verkligen som en ny telefon jämfört med min gamla Note 1:a.

Om jag inte haft bråttom hade jag kanske väntat in sony Z3 eller S5 "prime. Men nu behövde jag en ny telefon och det känns som jag gjort det bästa valet just nu.

Den funktion som jag är mest "nöjd" över är en jag inte visste fanns. Det är en liten lampa som lyser om jag har meddelanden/missat samtal, notifikationer osv. Så nu slipper jag starta skärmen hela tiden som en galning för att se om jag missat något ;)
    Finns säker på alla moderna telefoner :P

14. Miiliio

Miiliio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Info:
    Epix Pro Gen2 , Airpods 4 ANC
    Telefon 2:
    Samsung S25 Ultra
    Platta:
    Tab S9 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Mini 6
    Haha går man från note1 till vilken toppmodell som helst i dagensläge så är du nog galet nöjd oavsett haha

15. Barstar

Barstar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Lånar tråden. Snart dags för en ny telefon och mellan trådens tre huvudpersoner plus Htc One M8.

Jag har jämfört de fyra och på pappret tycker jag G3 ser ut att ha bäst specs. Men skillnaden är försvinnande liten.

Det lutar alltså att gå och känna efter i butik. Jag har väl egentligen bara en fråga, har jag missat nåt? Är det någon av de här lurarna som är direkt olämplig?

16. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 180
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1

Nej alla är bra. Köp den som du gillar mest i butiken.

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 312

MINA ENHETER

Det är nog mest form, storlek och design som skiljer. Ta den du gillar mest

Skickat från Tapatalk

18. Barstar

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det blev en G3, spontanköpt på lunchen. So far so good!

19. Donadoni

Donadoni Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Den hade jag också valt. Sexig lur

20. Barstar

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Fungerar fint med G3'an. Ljusstyrkan på skärmen hade kunnat vara något högre, annars är det inget jag reagerat på.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.