Best Practices

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av riper, 24 jan 2010.

1. riper

riper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Eftersom det verkar finnas ett flertal hyfsat Android-erfarna utvecklare här på Swedroid samt många mindre erfarna (som jag själv) så tänkte jag det vore en bra ide att samla best practices på ett ställe. Det innebär att om man löst något på ett sätt som fungerade bra så kan man dela med sig och andra som får motsvarande problem löser samma sak fortare vilket i slutändan gynnar alla då vi får fler och framförallt kvalitativt bättre appar på Market. :)

Dessa best practices passar nog bättre in på wikin i framtiden men då forumet är klart mer aktivt numera så tror jag fler kommer se denna tråden istället. Om det kommer in mycket vettig information här så finns det ju inget som hindrar att den flyttas över till wikin senare.

Exempel
    Några exempel på hur jag tänkte mig att best practices bäst läggs fram:

Ex 1 Hämta kontakter från kontaktboken
    Anropa metod X och tänk på att sätta rättighet Y för att kunna läsa kontakterna. Tänk på att inte göra Z för det gjorde jag först och det leder bara till en massa problem.
    etc.

Ex 2 Hantera att Internetuppkopplingen går ner
    Om internetkopplingen går ner så kommer X anropas, du bör då tänka på att hantera Y, annars kommer Z inträffa.

Ex 3 Visa en modal messagebox - kodexempel
    För att visa en modal messagebox kan du använda denna koden.
    ..Code for ModalMessageBox..
    Det mesta bör vara rätt enkelt att förstå men på rad 5-6 gör jag så pga Y.

Då vissa av dessa best practices mycket troligt kommer få frågor så kan jag tänka mig att tråden kan bli väldigt rörig. Speciellt som att vBulletin inte stödjer äkta trådade forum (liknande IDGs även om deras inte är superbra). Jag har ingen bra lösning på det, någon som har? Så det bästa vore om ni som postar best practices försöker skriva så tydligt och konsekvent som möjligt går. Det vore även bra med en Request-sida. Det känns mer och mer som denna tråden borde vara en wikisida istället...hehe

Last edited: 24 jan 2010
  2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

3. karye

karye Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

+1
    Jag har satt upp Eclipse miljö och testa lite exempelkod. Vore kul att kunna mecka ihop nått. Så lite tips från veteranerna är välkommet.