Beställning lagd, lite frågor.

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av urbanlarsson, 15 feb 2010.

1. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Nu har jag lagt in en beställning på en N1 och har lite funderingar. Jag har försökt läsa lite om telefonen men förstår inte riktigt allt, och undrar därför om någon vänlig person vill hjälpa en android-virgin :)

Det jag undrar är, vad är huvudfunktionerna man får om man rootar telefonen?
    Jag läst om Cyanogen, och det fanns lite andra versioner också, kan någon lista dom olika alternativ som finns på OS man kan köra? Behöver jag roota telefonen för att installera Cyanogen?

Tack!

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du behöver roota telefonen (eller låsa upp bootloadern snarare) för att kunna installera något annat än officiella uppdateringar.

Det du får av CM är förutom dubbla mängden ram (innan Google släpper den patchen officiellt) tethering (via wifi eller usb), möjlighet till betalapps i market, fler språk, prestanda-optimeringar, inställningen för att tillåta alla 13 tillåtna wifi-kanaler som togs bort av Google samt möjligheten att byta ut även system-apps mot modifierade sådana och rent allmänt möjligheten att göra vad du vill. Du kan exempelvis köra Debian på den istället om du så vill.

Har säkert glömt en drös saker. :)

3. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tack för svaret, känns helt klart värt att roota!

När det gäller "custom OS", vilka alternativ finns det där och vad är skillnaden på dom, den enda jag egentligen läst om är cyanogen men det verkar finnas andra också.

4. haktech

haktech Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Undrar detta också, sen undrar jag om det går att göra en 100% backup så man kan återställa telefonen om det skulle vara nått, tänker på garanti och dylikt.

5. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    CyanogenMod är populärast då han bygger den från källkod istället för "klipp och klistra"-stilen som en del andra gör. CyanogenMod använder oftast nyast möjliga källkod från AOSP och Gerrit (Googles Code Review för Android) vilket innebär de nyaste fixarna och funktionerna samt har ett ganska stort community bakom sig. Många andra roms använder hans källkod också.

Tyvärr fabriksåterställs telefonen när man låser upp bootloadern (är en medveten funktion för att folk inte ska kunna sno data från en upphittad/stulen telefon på detta sätt). När du har bootat eller flashat Amon_Ra's recovery kan du ta en backup av standard-mjukvaran dock vilket kan vara bra. Denna finns dock att hitta på diverse ställen också om det krisar.

OBS: Du bryter garantin när du låser upp bootloadern, vilket du måste göra för att kunna roota. HTC verkar ha ändrat inställning en aning och fixar nu oftast hårdvarufel som uppenbarligen inte kan ha orsakats av mjukvaran.

6. haktech

haktech Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OBS: Du bryter garantin när du låser upp bootloadern, vilket du måste göra för att kunna roota. HTC verkar ha ändrat inställning en aning och fixar nu oftast hårdvarufel som uppenbarligen inte kan ha orsakats av mjukvaran.[/QUOTE]

Går det inte att återställa bootloadern?

7. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nej. Det går på de som Google delade ut till sina anställda som kör en engineering bootloader. Fungerar inte på de vanliga varianterna dock och ingen har lyckats flasha en engineering bootlader på de vanliga telefonerna än.

8. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det gick riktigt snabbt att få telefonen, den levererades idag :)

Nu är helgen räddad (eller förstörd, hur man nu väljer att se på det).

9. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER