Besviken på min nya DHD

Diskussion i 'Desire HD' startad av Prodelin, 16 apr 2011.

1. Prodelin

Prodelin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag hade en Nokia N97 tidigare som var rena skräpet i programvaran och köpte en Desire HD istället för att alla snackade om att Android är så bra.

Vilken besvikelse på DHD, det första jag märkte var hur dålig samtalskvaliten är, på högsta volym knastrar det till och från, motparten hör väldigt svagt vad jag säger vilket gör samtalet jobbigt.

Under samtalen har jag då istället kört in-ear lurarna och då verkar motparten hör mig mycket bättre, när jag tar ur in-ear från mobilen så sjunker samtalsvolymen något enormt fast reglaget står på max, det enda man kan göra då är att reboota hela mobilen.

Sen den andra extremt tröttsamma delen är batterikonsumtionen, jag måste ladda varje dag och då pratar jag bara cirka 1 timme varje dag och mailen kollas av var 30:e minut.

Tredje problemet som jag faktiskt nu åtgärdat var skärmen, tidigare kunde jag knappt hålla mobilen utan att den skulle byta skärminnehåll hela tiden för att mina fingertoppar kom åt skärmen, det åtgärdades genom att köpa ett skydd Case-Mate så det är jag nu glad för att det går hanterna mobilen igen utan att den ska flippa runt i menyer och dylikt under samtal.

Nu kör jag Android 2.2.1 som den kom levererad med.

Finns det nåt sätt komma runt dessa problem med samtalsljudet samt batteriet? ska man roota den och köra något annan mjukvara?

Jag tycker det är ganska värdelöst HTC släpper en mobil som inte kan uppfylla grundkraven, dvs samtalsljudet på ett acceptabelt sätt.

Annars är skärmen och designen på mobilen fantastiskt fin, men man måste ju kunna använda den på ett vettigt sätt också.

Last edited: 16 apr 2011
  2. geckoo

geckoo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Pröva roota den och kör en annan rom. huruvida samtalskvaliten blir bättre av det vet jag ej, men batteritiden blir iaf mycket bättre. CM7 rekommenderas.

3. tjockboi

tjockboi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har man en smartphone är det bara att göra det till en vana att ladda mobilen varje kväll. Jag är helnöjd med min DHD, brukar ligga på ungefär 40% kvar efter en jobbdag och då använder jag spotify, surfar, och skickar rätt mycket sms.

4. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Angående samtalskvalitén låter det som du fått ett måndagsexemplar, jag skulle ha bytt. Angående batteritiden finns det många tips du kan använda dig utav om du är ny och inte optimerat den något.

5. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Det känns som att du inte har haft telefonen så länge. När det kommer till batteritiden så behövs det 1 vecka för att kalibrera det.

6. Prodelin

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag är inte ensam vad gäller samtalskvaliten, alla forum på nätet är fulla med dessa problem.

Idag senaste fick jag höra från flera jag pratat med att dom hör mig dåligt och det visar sig att även micen är kass på denna mobil och känslig för hur man håller den.

7. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Där ser man :/ Tråkigt att höra då jag aldrig under dessa 6 månader jag haft telefonen, fått höra att någon klagat på samtalskvalitén från min sida.

Lämna tillbaka den och skaffa dig någon annan telefon då? Några nya fina har ju släppts/släpps snart.

8. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Jag kan hålla med TazZy om samtalsnivån den är hög och klar, samma med micen.

9. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Har inge bekymmer jag heller med samtals kvaliten högt o tydligt hör jag samt den jag talar med. Jag har ej heller på högsta volym vid samtal. tråkigt om det är så för vissa :( Men lämna tillbaka den om du har haft den kort tid.

10. AndyInternetGuru

AndyInternetGuru Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Symbian och android är olika uppbyggt, och det är batteriskillnad på dessa två. Symbian^3 lurarna klår Android på batteritid no matter what. MEN: Dock så kommer du märka att de fördelar android ger, vida överstiger nackdelarna :)

Har haft DHD sen November, och det är lätt den bästa telefon jag haft. Hade problem i början som åtgärdades via Anovo, och efter det är allt superbt.

11. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vilka "alla forum på nätet är FULLA med dessa problem?"
    Har bara hört detta nån ggn tidigare och då berodde det på
    att mikrofonen var trasig ?

Det måste vara nåt fel på din telefon, har nog aldrig kunnat prata så bra med
    folk när jag är i jobbmilijön på det sätt jag kan nu (bullrig miljö), dom hör mig
    bra och jag hör dom.

12. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Förlåt mitt svar men vad hade du väntat dig? 1 vecka?

Klart att en telefon med stor skärm, snabb processor och massa
    "lulllull" drar batteri. Batteritiden blir lite bättre efter en vecka som
    andra iofs har skrivit redan.

SEN tycker jag ändå att HTC kunde fixat ett något större batteri i mAh räknat.

13. Prodelin

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Sluta gnäll istället, först gnäller du på att man ska acceptera batteritiden sen gnäller du på att HTC har ett för litet batteri, större batteri skulle bara göra enheten tyngre och större.

Min Nokia N97 kunde köra på samma laddning i 4 dagar och den har minst lika många processer rullande i bakgrunden, dock är det mindre skärm men det påverkar inte så mycket.

Och läs en gång till vad jag skrev istället, sök på Xdadevelopers forumet på "speaker" i DHD delen så för du se att det är många som klagar.

Finns klipp på Tuben om problemet, antar du inte har samma högt ställda krav som jag har verkar det som.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=847216

Det blir returnera mobilen om jag inte kan få ordning på den.

Även extern speakern är usel rent av sagt.

Last edited: 16 apr 2011
  14. Prodelin

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Android är bra, det är inte mjukvaran som är problemet utan hårdvaran som inte verkar hålla särskilt hög kvalite vad gäller högtalarna.

Jovisst, Symbian är skit tycker jag, därför jag bytte, jag stod mellan DHD och iphone4, Apple gillar jag helt enkelt inte pga sektkulturen kring märket och inlåsningen.

15. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ööh, den där tråden handlar ju om den externa högtalaren inte om
    högtalaren du har mot örat när du pratar i telefonen.
    Det var ju telefonsamtalet du sa att du hade svårt att höra och det stod
    inget om att det var via den externa högtalaren du menade?

Den externa högtalaren är skräp ja....

N97 har väl tex. en något slöare processor tror jag bestämt,
    MEN nokia har alltid varit bra på batteritider.

Angående batteriet, jag gnällde inte, jag konstaterade att det inte gjort något
    om dom stoppat i ett batteri med högre prestanda, dvs mer mAh på samma fysiska storlek, bättre batteritid är alltid bättre batteritid och tyngden? ett par gram fler...

Vem som har högst ställda krav, hmm, ha du det om du vill och tror det ;)

16. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Jo den externa högtalare är dålig. Men den interna är riktigt bra, är din inte det då ska du byta din dhd.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

17. SweKen

SweKen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Varför inte bara testa en fabriksåterställning och se om det löser problemet,om inte gå och få den utbytt...

18. fu22y

fu22y Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har liknande problem med samtalsljudet. Men det är inte dåligt hela tiden, det är ju det som ställer till problem. Ibland är det bra ibland är det inte alls bra.

Ljudet är högt men ibland är det mest diskant och ibland dovt.

19. hursomhelst

hursomhelst Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det hela låter ju ytterst beklagligt, men här är ett tips som delvis kan lösa ditt batteriproblem:

To also help with Battery Life you can do these steps exactly:
    1) Turn your device ON and Charge the device for 8 hours or more.
    2) Unplug the device and Turn the phone OFF and charge for 1 hour
    3) Unplug the device Turn ON wait 2 minutes and Turn OFF and charge for another hour Your battery life should almost double, we have tested this on our devices and other agents have seen a major difference as well.

Ursprungskällan uppges vara HTC själva, enligt forumanvändarna här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=712990

Jag har själv märkt en ganska markant batteriförbättring på min DHD; så gör ett försök.

Prodelin gillar detta.
  20. AlphaBlaster

AlphaBlaster Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Byt mobilen nu, eftersom jag inte tror att det ska fixas eftet ''rootning''