[beta] spela.in - spela in telefonsamtal

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av tahoma, 28 aug 2024.

Taggar:
  1. tahoma

tahoma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej forumet!
    spela.in är en tjänst för att spela in telefonsamtal. Ingen app, utan efter registrering på sidan så skapar men ett gruppsamtal/trepartssamtal med spela.in som den ena deltagaren. Samtalet spelas in och när man lagt på så kan man lyssna och ladda ner samtalet via hemsidan.

Anledningen till att jag gjort den här tjänsten är för att de allra flesta telefoner saknar inspelningsfunktion (i alla fall i Sverige/Europa). Och de appar som jag testat har inte funkat riktigt bra.

Tanken är att det ska finnas en betalversion med mer funktioner (transkribering, AI-sammanfattning...) och en gratisversion (eller om det blir gratis "prova på", inte riktigt bestämt). Under beta-perioden är alla funktioner som finns just nu gratis.
    Den är i dagsläget ganska otestad (kanske vore "alpha" bättre benämning än beta...), så all feedback är uppskattad.
    Generella tankar kring samtalsinspelning är också intressant att höra.

OBS! Eftersom tjänsten inte är helt färdigutvecklad och testad kan jag inte garantera upptid eller att alla samtal sparas korrekt. Om du har gjort en inspelning som du inte vill bli av med rekommenderar jag att du laddar ner den till din dator/telefon för säkerhets skull.

Länk: spela.in

Znork gillar detta.
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Spontana reflektioner:
    Hur skyddas samtalen mot att andra kan lyssna av dem?
    Finns det något som hindrar dig/er att sprida samtalen vidare eller använda dem till att sälja vidare någon sorts statistik eller annan data?
    I dag är sidan ganska anonym (inget företagsnamn, organisationsnummer etc), dvs ska man spela in något känsligt så vill man nog skaffa ett förtroende på något sätt.
    Kan du visa på att samtalet sparas inom EU eller till och med Sverige så kan det nog finnas en bra poäng där.

Leo83 och tahoma gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Finns det någon form av kryptering för att skydda filerna?
    Hur säker är sidan, det finns lite väl många bakdörrar som hackare utnyttjar frekvent för att komma åt känslig information, vad har du för tankar kring det?

tahoma gillar detta.
  4. tahoma

tahoma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för dina frågor och synpunkter!
    Jag svarar på dem här och ska också uppdatera sidan senare med mer information.

* Hur skyddas samtalen mot att andra kan lyssna av dem?
    - Samtalen ligger sparade på servern (jag använder Supabase storage för fillagring) och för att komma åt dem krävs att man är inloggad på sidan. När man väljer att spela upp en ljudfil på sidan så skapas en tillfällig länk till ljudfilen för att man ska kunna lyssna på den. I dagsläget så fungerar länken i 1 timma (vilket kanske är överdrivet mycket egentligen). Efter den tiden så fungerar inte länken längre och en ny länk måste skapas av den inloggade användaren.

* Finns det något som hindrar dig/er att sprida samtalen vidare eller använda dem till att sälja vidare någon sorts statistik eller annan data?
    - Jag har skrivit med i avtalet att data inte sprids till parter där det inte krävs för att tjänsten ska fungera rent tekniskt, t.ex. så har jag en IP-telefonileverantör som sköter själva inspelningen.
    Så här står det i avtalet: "För att Tjänsten ska fungera krävs integrationer med andra leverantörer. Dessa kan i viss mån ta del av personuppgifter, men endast de som krävs för att Tjänsten ska fungera."
    Jag kan förtydliga det med att själva inspelningen inte delas med icke-nödvändiga tredjeparter också.

* I dag är sidan ganska anonym (inget företagsnamn, organisationsnummer etc), dvs ska man spela in något känsligt så vill man nog skaffa ett förtroende på något sätt.
    - Jag har med företagsnamn och org.nr i avtalet. Men du har rätt i att det är bättre att fronta det mer tydligt så att det känns pålitligare/inte lika anonymt.

* Kan du visa på att samtalet sparas inom EU eller till och med Sverige så kan det nog finnas en bra poäng där.
    - Absolut bra synpunkt. Inspelningen sker i Sverige och lagringen i datacenter i EU.

Tack igen.

Buzz och rufy93 gillar detta.
  5. tahoma

tahoma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för dina frågor.

Jag krypterar inte filerna/inspelningarna utan förlitar mig på leverantörens (Supabase) rättighetssystem för deras fillagring. Jag använder samma leverantör för användarhantering så det är integrerat hela vägen hos dem. I fillagringen finns en regel som säger att endast den specifika användaren får komma åt användarens inspelningar. För full transparens så finns det även en "superadmin" som har möjlighet att komma åt allt.
    I och med att det är ett standardsystem för användarhantering och autentisering hos en förhållandevis stor leverantör så vill jag säga att det är bra säkerhet (så pass bra man kan ha med användarnamn + lösenord). Ofta minskar man risken för bakdörrar genom att använda standardsystem.
    Har man något väldigt känsligt så kan man ju även välja att ladda ner samtalet och sedan ta bort det från sin sida (i alla fall när jag väl implementerat "ta bort"-funktionen...).

Hade det kännts bättre om man t.ex. hade kunnat få inspelningarna att landa direkt i sin egen Google Drive (eller liknande) istället?