http://www.android.com/uk/developer-distribution-agreement.html Detta är det nya avtalet man måste "skriva under" för att publicera appar på market, en del nytt ang. betalningsmetoder som kan skötas av andra än google. Kanske en bra lösning, kan ju inte bli sämre för oss här i sverige iaf.
Verkar som att operatörerna vill ha sin del av kakan också. Så operatörerna vill alltså först ha betalt för datatrafiken och sen ska de även få en del av summan på varje applikation som säljs...
Jag vill ha möjligheten att pengarna dras direkt på mitt abb. Anledningen är den att för att utnyttja Google Checkout så behöver man mata in ett kreditkortsnummer... och jag kör med Swedbanks e-kortstjänst vilken generar temporära Mastercard-kompatibla nummer... jag har svårt att tänka mig att Google Checkout kan fungera som en temporär bank där man har låt säga runt 300 spänn som man kan köpa appar för utan att behöva göra ett nytt kreditkortsnummer...
Precis. Utsugning mot oss kunder är något som nästan varje operatör föredrar. Men vi får se vad våra svenska operatörer kommer att göra. Börjar de hugga i med både kniv å gaffel på det här viset och bete sig som extrema kapitalistparasiter mot oss kunder så ska jag inte köpa NÅGON betalapp what so ever. Eller hitta andra vägar som inte går via operatören.
Sveriges regler sätter stopp som vanligt. Tur att folket i landet är lite smarta så vi löser problemet så enkelt som möjligt ändå
Hmmm... nu fick du mig att börja fundera i en ny bana här... så att du helt enkelt skapar ett "kort" med längre expire än normalt? Så att när du vill köpa nåt så använder du alltså samma "kort" på¨nytt? Jag trodde att e-kortstjänsten skapade engångskort? Alltså att man bara kan köpa en sak med ett och samma nummer?
Du kan ju göra ett kort med de parametrar du vill... Om du så vill så kan du skapa ett kort med en köpgräns på 10000kr som har giltighetstid i 36 månader (vet inte vart maxgränsen går..) Jag hade en Xbox Live prenumeration i två år på E-kort, så visst går det! OnT: Vi får se vad som händer, antagligen så är det bara nåt tjall med någon operatör som inte riktigt vill lira med alla andra, antagligen gällande just appköp via teleräkningen. Hoppas bara att det börjar närma sig en lösning så att vi får tillgång till hela Androidupplevelsen...
Man kan hoppas, Google verkar inte riktigt veta själv vad som gäller. Enligt Googles representanter på Android Help Center får man betalapps när: - Ens egna operatör säljer Androidmobiler - Operatören har tillräcklig erfarenhet av Android - Operatören ansluter sig till Open Handset Alliance och skriver avtal för market. Enligt andra Google representanter får man inte sälja/köpa apps pga. problem med Google Checkout, som inte är aktiverat för alla länder. I det här avtalet ser jag tillräckligt mycket snack om "authorized carrier" för att misstänka att våra svenska operatörer fortfarande måste få arslet ur vagn.
kakan? dom jobbber inte med välgörenhet direkt Android vill ha betalt för sina Appar och operatörerna vill ha för datatrafiken inget fel med det eller?
Visst, men då får väl operatörerna ta betalt för datatrafiken då och försöka dra in pengar genom att höja priset på apparna.
Håller med nisse... och om jag laddar ner appen via wifi, ska tele2 fortfarande ha betalt för datatrafik? Nej jag tror inte att operatörerna vill ha betalt för någon datatrafik iaf.
Operatörerna vill nog helt enkelt få en del av förtjänsten för alla app köp som görs av deras kunder oavsett hur appen sen kommer till telefonen.
Man kan ju också resonera att de vill ha en ersättning för att man kan ringa/smsa gratis med vissa appar till andra med samma app. Finns ju flera apps som fyller denna funktion och dessutom har en motsvarighet hos iphone/blackberry/m.m..
Det är inte engångskort som skapas utan ett vanligt kort. Kortnumret som skapas kan användas så länge det finns pengar kvar på det och giltighetstiden som du satt inte har gått ut. Du kan även kolla hur mycket pengar du har kvar på kortet genom att klicka på "Historik e-kort och aktuella köp" och sedan "Visa aktuella köp". Då får du en lista med aktiva kort och du kan se hur mycket pengar det finns kvar på kortet. Där kan du även spärra ett kort som du inte vill använda igen. E-kort är ett utmärkt sätt att shoppa på Market