Betala igen eller inte?

Diskussion i 'Allmänt' startad av merald, 8 okt 2012.

1. merald

merald Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte för en tid tillbaka en app som hette "Tågtavlan" som visar eventuella tågförseningar i Sverige. Jag skaffade nu ny mobil, och behövde installera den igen. Då var appen "Tågtavlan" borttagen från google play, och bytt till en ny app som hette "Tågtavlan v2" som gör samma sak där jag behöver betala för den igen.

Har kontaktat utvecklaren som kroniskt missförstår enligt min subjektiva bedömning. Sista mailet svarade han inte på.

Normalt sett ingår uppdateringar när man köper en app. Här tvingar utvecklaren oss att betala igen genom att byta namn på den.

Vad tycker ni är rätt här, ska jag betala igen?

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 256
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nja sånt där är svinigt och av ren princip så skulle jag nog inte betala igen. Alternativt betala den lilla summan och ge några väl valda ord i en kommentar på Play Store. Det kan vara värt den lilla summan.

Men du har lagt in samma gmail konto på telefonen antar jag, som du hade på den förra telefonen? Annars så följer inte appen med så att säga. Att du redan har betalat för den.

3. merald

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jodå, samma konto är inlagt, alla de andra betal-apparna är där.

Ja, girigt är det. Inte mycket pengar, men lite av en principsak. Sant, värt pengarna att skriva en kommentar ;)

4. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nja, jag håller inte helt med om att detta nödvändigtvis är girigt av utvecklaren. Jag anar viss snålhet från användaren här. Men jag kan ha fel. (Se min avslutande kommentar.)

När man köper en app så finns det inget som garanterar att den ska uppdateras överhuvudtaget. I många fall så ingår ett gäng uppdateringar. Men att utvecklaren ska jobba gratis resten av livet är inte rimligt.

Min personliga uppfattning är att det borde vara så att uppdateringar under ett år ingår, men vill man sen ha nyare funktioner så borde man betala. Beroende på när man sedan uppgraderar så kan man tänkas få olika rabatter dock.

Men är man nöjd med sin gamla version så behåller man helt enkelt den.

I ärlighetens namn så anar jag visst strul här då den gamla versionen inte längre finns tillgänglig. Här är jag lite kluven. Man kan ställa sig frågan hur länge utvecklaren ska låta gamla versioner finnas tillgängliga och Google ska upprätthålla utrymmet. Jag vet inte om det t.ex. är möjligt att låta en version ligga kvar enbart för existerande användare?

Som utvecklare så vill man ju inte "lura" nya kunder att råka köpa en gammal version. Dessutom är det opraktiskt att göra om den gamla versionen till gratis, då det motverkar hela idén om att göra en ny version. Så den gamla versionen ska alltså inte gå att köpa, men den ska finnas där för de som byter telefon. Jag har inget svar på hur man löser detta.

Det går ju förvisso att själv ta back-up på en app och flytta till ny telefon. Även om jag dock håller med om att det är ett jobb som man inte ska behöva ha.

Bra vore förstås om man kunde nå en bra balans mellan utvecklare och användare. Jag hade nog gjort så att jag försökt hitta någon lösning där den gamla versionen kunde göras tillgänglig tillfälligt, alternativt ge rabatt på den nya versionen. Sedan finns det förstås alltid de som aldrig blir nöjda, och det är ju tråkigt.

Nu kan jag inte utvärdera varken säljare eller köpare, då det i denna tråd är polariserat och enbart köparens syn framförs.

5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 256
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det där håller jag med om. Men eftersom trådskaparen hade kontaktat utvecklaren och inte fått något gehör för sin sak så skulle jag tolka det som han kanske inte är sammarbetsvillig på något sätt ang. detta. Men det är ju alltid två sidor av en story så att säga.

6. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det var en del av min poäng. Vi har en halv historia här, vinklad ur en köpares ögon. Det är omöjligt att veta vilka intentioner köparen har och vad denne har gjort. Har denne fått ett förslag på lösning i tidigare kommunikation som man av ren snålhet vägrat? Eller är det en girig utvecklare som skiter i kunderna?

Oftast är det inte något av extremfallen som är sanna, utan man har helt enkelt inte hittat någon lämplig punkt att mötas på. Det är naturligtvis tråkigt, men det är inte snyggt att i så fall börja kasta skit. Det är mest barnsligt.

Min poäng är att vi inte vet. Därför undviker jag uttryck som att detta är svinigt. Istället förklarar jag hur jag ser på denna typ av ärenden från ett lite annat perspektiv, vad jag anser borde vara rimligt.

Mvh,
    E.B.

7. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Gör en backup på .apk filen och installera den på din nya telefon om du inte vill betala igen då? :) Om du har root kan du bara använda titanium backup, annars så funkar nog Mybackup utan root om du bara vill ha över själva appen.

8. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    De möjliga anledningarna till att den nya versionen ligger som en ny applikation är många, där en är att utvecklaren förlorat sina gamla signeringsnycklar - exempelvis genom en ogenomtänkt formatering av datorn.

Jag råkade själv ut för detta med en av de applikationer jag utvecklat, och fick således ladda upp applikationen som en ny sådan istället för en uppdatering, men erbjöd i gengäld att betala igen pengarna till den som bad om det. Detta är dock ett val jag gjorde, och om utvecklaren i fråga gjort ett annat val (vilket jag inte vet något om) så är det upp till honom/henne.

Eftersom det i slutändan är upp till utvecklaren att bestämma hur man sköter betalningen är det svårt att kräva något, men det bästa sättet att visa ditt misstycke är att inte köpa applikationen.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skulle vart rätt soft om man hade köpt Windows 3.1 och fortfarande fått uppdateringar till nyaste Windows-versionen gratis :)

Sleepwalk och -Henric gillar detta.
  10. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Men då har man ju fortfarande tillgång till att installera det. Nu har ju tillverkaren tagit bort appen. Tycker ändå att den borde finnas kvar så att de som nöjer sig utan fler uppdateringar fortfarande kan ladda hem appen smidigt och bra.

Google kanske borde införa något så att man kan ha kvar sin gamla app fast hindra köp för den om de släpper typ en v2 :)

11. merald

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Skräphögen har talat"
    Har läst igenom googles avtal på google play och frågat google hur det ska tolkas, se saxad mailkonversation:
    ------------------------------------------------------------
    Thank you for links to agreement. As I understand, I should get a refund on first app?

"3.6 Reinstalls. Users are allowed unlimited reinstalls of each application distributed via the Market, provided however that if you remove a Product(s) from the Market pursuant to clauses (i), (ii), (iii) or (iv) of Section 7.1, such Product(s) shall be removed from all portions of the Market and users shall no longer have a right or ability to reinstall the affected Products." Plus 7.1...

Have I understand right?
    --------------------------------------------------------------
    I understand that you’d like a refund for your purchase of the app Tågtavlan. Because of the circumstances, we’re happy to issue you a refund in the amount of SEK7.00.
    --------------------------------------------------------------

Så alltså hade användaren i detta fallet rätt att antingen kunna installera appen du köpt, alternativt få pengarna tillbaka. Avtalen vi pratar om ovan hittas på
    http://www.android.com/us/developer-distribution-agreement.html
    http://www.android.com/market/terms/developer-content-policy.html

12. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Om utvecklaren har gjort rätt eller fel det kan jag inte säga något om.
    Men att gnälla över 7kr det är lite löjligt tycker jag. Om det varit min app så hade du fått tillbaks dina pengar enbart för att du ska vara nöjd och inte skriva dåliga kommentarer.

Men att kräva uppdateringar i all framtid för 7kr är lite gnälligt :P
    Men visst den gamla appen har försvunnit men det hade heller inte varit möjligt för utvecklaren att ha kvar den då det inte finns något smidigt stöd för detta hos Google. Som någon sa tidigare så vill man ju inte att nya användare köper fel app då det skulle varit taskigt mot dem.