Betala med annat konto på Android Market

Diskussion i 'Allmänt' startad av thefarmer, 4 jan 2012.

1. thefarmer

thefarmer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Är det någon som vet om det är möjligt att köpa appar på Android Market med någon annans konto? Scenariot är följande att jag har mitt kreditkort kopplat till mitt eget konto och jag vill kunna använda det för att köpa appar till min dotter via hennes konto på hennes telefon. Huvudspåret är att regga ett kreditkort på hennes Google Wallet, men det vill jag inte. Däremot kunna gå in på Market på hennes telefon, välja en app och betala med mitt eget Google Wallet (t.ex. genom att ange mitt konto och lösenord vid köptillfället på min dotters telefon).

Nån som har en idé?

/Stefan

Last edited: 4 jan 2012
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Tror inte det går. Men det finns väl två andra alternativ:
    - Registrera ditt kort på hennes telefon, köp appen och ta sedan bort kortet.
    - Kolla om du har e-kort i din internetbank och låt henne få ett sådant med begränsad summa. Men kolla först de trådarna som handlar om sådana kort, är inte säkert de fungerar så bra i det här fallet.

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du kan ju lägga till ytterligare ett Gmail-konto under konton på inställningar. Sedan när du öppnar market så kan du välja att använda ditt Market-konto istället för hennes.
    Köp appen och ladda ner den.
    Sedan kan du radera ditt konto under inställningar, appen ligger kvar.
    Tror dock inte att uppdateringar kommer att fungera på den appen.

Bäst är nog att regga kreditkortet på hennes konto och sedan ta bort det efter köpet så det f.f går att uppdatera spel/appar du köper.
    Du kan ju även ange att en PIN-kod ska skrivas in när man betalar, om du vill låta kortet ligga kvar på hennes konto.

4. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    vet ej hur det är hos andra med om det är Nordeakort så kan du köra med säkrakortbetalningar
    då får man aktivera kortet varje gång man ska använda
    påverkar inte användning av fysiskakortet

5. thefarmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla bra förslag.

Valde att tillfälligt regga mitt kort på dotterns Wallet-konto. Testade först med att ta bort kortet från mitt eget konto för att se hur snabbt kortinformationen försvann. Gick direkt in efteråt och försökte köpa en app och då var kortinformationene borta. Känns bra. Var orolig för att olika system skylle synkas med en fördröjning som följd. Men så icke. Reggade som sagt på dotterns konto. Köpte appen och tog sedan bort kortinfon igen.

@Buzz Som sagt, ditt första förslag kändes mest rätt. Ditt andra förslag funkade inte för mig. Min bank har inga direkta e-kort. Finns ett ungdomskort som man kan handla med på alla sajter som använder secure code, vilket Android Market inte gör.

@dweebling Lite mer jobb att regga Gmail-konto på dotterns telefon, Regga kort på hennes Wallet-konto kan jag göra från dator, snabbt och enkelt. Återstår att se om uppdateringar funkar. Vet inte vad du menar med PIN-kod, för det finns inget om PIN-kod på Wallet-kontot.

@huskul Som sagt ovan, min bank har inga bra e-kortslösningar.

Tack!

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du kan ju sätta en PIN-kod på Market som du måste ange när du köper appar. :)

7. thefarmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Hund Det har du ju rätt i. Kollade runt på Wallet-kontot tidigare, men det finns ju en inställning på själva Market appen. Tack för tipset!

Vet du om den PIN-koden är enbart kopplad till köp eller om den även gäller för att ladda ner gratis-appar? Den säger visserligen "köp", men ibland kan översättningar bli lite fel och mena nåt annat... :-)

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Den gäller bara för betalappar. :)

9. thefarmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sweet! Då kan det vara en väg framåt om hon vill ha en massa betal-appar :-)