[Betatest][App] Enkel stämpelklocka med platsinfo [0.17_Beta]

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Zooklubba, 7 sept 2011.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Hej!

Projektet finns nu på github, här: https://github.com/davols/TimeClock

Det här är tråden för beta-test av en av mina nya appar. En relativt simpel stämpelklocka med platsbasering. Spunnit ifrån en appidé som ni kan läsa om här: https://swedroid.se/forum/52396-appforslag-stampelklocka.html

Jag testade några utav de som fanns ute men tyckte de var för röriga och passade inte riktigt syftet.

När ni testar den skulle jag uppmana er att ta en titt under inställningar då det kan svara en del frågor.

Funktioner:
    Klocka in antingen direkt eller förutbestämda intervall från vad klockan är nu.
    Klocka ut på förutbestämt intervall.
    Loggar automatiskt adressen vid inklockning.
    Exporterar till csv, xls & xml. Sparas på sdkortet.
    Vid export kan den automatiskt maila filen.

Lite mer beskrivning
    Stämpla in antingen på klockslaget på telefonen eller förinställd närmaste tid. Ex närmaste 30 minuter eller 15 minuter. Så är klockan 15.13 och ni klockar in och har satt in 15 minuter så säger den att ni klockade in 15.15 respektive 15.30 om ni har 30 minuter.
    Det finns även en inställning så om ni trycker på clock in så får ni automatiskt den förutinställda tiden, så man slipper dialogen som ni kan se under screenshots. Det samma gäller utstämplingar.
    När ni sedan klockar ut kan ni låta den spara det automatiskt eller göra det manuellt, då får ni även möjligheten att ändra tiderna om ni så vill eller lägga till mer information om instämplingen.

Screenshots
    [​IMG] Startmenyn.

[​IMG] Instämpling.

[​IMG] Utstämpling.

[​IMG] Ändring av antingen instämplingsdatum eller utstämplingsdatum.

Lite fler screens under spoilern:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Kan lika gärna skriva lite om inställningarna.
    Inställningar:
    24h/12h klocka.

Stämplingsinställningar:
    Autoinstämpling med time offset.
    Autosave vid utstämpling med time offset.
    Time offset för ovanstående inställningar.

Platsinställningar:
    Man kan bestämma platsproviders för att ex optimera för sin egna gps/wifi.
    Minimitid
    Minimidistans för att uppdatera adressen.

Exporteringsinställningar:
    Filformat, de som stöds är som sagt XLS,CSV och XML.
    Skicka fil efter exportering.
    Defaultmail att skicka fil till.
    Sedan får man givetvis bestämma vad man vill ska exporteras. Allt är ifyllt som default förutom beskrivningen.

Ladda ner här
    Eller scanna:

Det jag söker är alltså tips och tricks. Givetvis finns ingen ikon än så det behöver inte kritisera än :).
    Men testa gärna den och kom med konstruktiv kritik oavsett om den är positiv eller negativ.
    Vad tycker ni om de olika vyerna och hur sakerna listas i listorna ex?
    Tanken är att försöka ha den clean och enkel.

Last edited: 8 feb 2012
    Madeli, plun, ViLANDER och 1 annan gillar detta.
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Första tanken var att låta användaren själv i så fall plocka ur filen om denne inte vill maila den direkt. Funderar på att ha det så eller alternativt så att exporterade filer ska listas för att se vad man vill göra med dem. Fast det känns lite som en filebrowser och det är inte tanken då jag vill ha en liten och nätt applikation.

Tillägg:
    Ni får gärna ex exportera som csv och försöka importera det till valfritt program som kan hantera det ex Microsoft Excel. För någon anledning vill mac excel importera utf-8 utan det blir _ istället men en polare testade på Win7 och det fungerade finemang.
    Det ni behöver testa på är att använda komma som delimiter/skiljetecken. Excel för mig som standard är fast och det är givetvis ej korrekt.

Planerat:
    Fler språk (annat än engelska).
    Visa antalet timmar i listvyn.
    Välja standard-titel på instämpling (Om den ska vara adress, custom eller liknande)
    Välja hur datum ska visas.
    En footervy som visar totala antalet timmar i listvyn.
    Välja default projekt.
    Sluttiden vid pågående inklockning ska ej vara 1970.

Last edited: 19 sept 2011
  3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

0.16Beta
    FC-fix när man försöker visa listan.

Changelog från 0.1Beta till 0.15Beta
    Småfix.
    Tagit bort versionskollen då servern fortfarande är nere.
    Man kan tillsätta projekt till en instämpling
    Adressen utökad med ort. Se post 5
    Totalt antal timmar vid exportering.
    Efter exportering står det en text att det är exporterat, inte längre en vit ruta.
    Om det ej finns något i databasen visas "Inget att visa".

Last edited: 18 sept 2011
  4. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ska testa denna... praktiskt sätt att logga arbetstiderna på.

En annan idé: Skulle det ev finnas möjlighet att appen skulle kunna stämpla in och ut själv beroende på location? Dvs att direkt jag kommer till jobbet (Eller i närheten åtminstone om man skippar GPS-sök) så loggas det att jag stämplat in, och när jag åker på eftermiddagen så stämplar den ut.
    Skulle var oerhört praktiskt att kunna logga när jag befinner mig på jobbet utan att behöva komma ihåg in och utstämplingen.
    Vet ju att location baserat på 3g/wifi kan va lite sådär, men kanske kunde gå att testa iallafall...

5. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Mycket intressant. Jag jobbar på många olika ställen och måste skicka en tidrapport varje månad som fakturaunderlag. Jag har en app idag som heter Time Punch, men denna måste ju testas! Tyvärr kunde jag inte ladda hem den via Tapatalk? Hur som så testar jag senare då...

Bra jobbat Zooklubba! :)

Edit: öppnade sidan i browsern, då gick det att ladda hem :)

Edit2: Direkt när jag testade så märker jag en grej som vore bra för min del. Går det att få den att skriva stad/ort och inte bara adress? För min del handlar det om områden och inte själva adressen då jag jobbar för kommunen.

Sent from my HTC Incredible S

Last edited: 7 sept 2011
  6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Ska tänka på det. På sätt och vis känns just stämplingar som relativt viktiga vad jag tycker själv och eventuellt kan det bli lite för osäkert.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Tänkte du på att utöka så man även har ett start/ort fält eller vill du ersätta adressen med ett sådant fält?
    Lägger till det med ett extra fält som en kommande feature.
    Bara lite kuriosa, om hämtningen misslyckas med just adressen går den sedan på gata och väl efter gata så går den på ord/stad.

Kanske skulle inkludera stad/ort som adress så ex "Stora Torget, Visby" och "Prästgatan 17, Gamla Stan"
    Ort-informationen som webservicen ger tycks vara postadress så så länge det är postadressen fungerar det :)

8. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Inte ersätta då andra kanske har nytta av gatuadress... Gärna både och eller att det går att konfigurera själv hur man vill ha det.

Har ett annat förslag med. Att själv kunna lägga in projektnamn som man kan hänvisa tiden till när man slutar. Så att stad/ort kopplas ihop med projektet... Tex så jobbar jag ibland på olika ställen på samma ort, men de ska ändå separeras i rapporten. Så då blir det typ:

1. Löttorp, projekt Åkerbo skolan
    2. Löttorp, projekt Åkerbo hemmet.

Förstår du vad jag menar? :P

Sent from my HTC Incredible S

Last edited: 7 sept 2011
  9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Jao, funderar på om man skulle inkludera det med namnet. Så att namnet per default är dag/klockslag som det är nu men att man ska kunna byta ut default till projekt/projektprompt.
    Eller att man vid utstämpling så finns det ett till val som antingen är projekt med en dropdown eller textinput. Så kan man under inställningar sätta default projekt.

Vilken av de två förslagen tycker ni är bäst för er och varför?

10. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jo du kan nog ha rätt.
    Glömde självklart att stämpla ut när jag gick men såg ju nu att man kunde ställa utstämplingstiden efteråt. Då är det ju lätt-korrigerat ändå trots att man inte kom ihåg det just när man gick.

Fungerar fint för övrigt!

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Fått lite kritik på engelskan. Även den kommer fixas inför nästa uppdatering :)

12. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag skulle föredra att man får ett tillval vid utstämpling där man kan välja projekt. Det ska även gå att ändra projekt senare om det behövs :P

13. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Testat apk:n, gjort de inställningar jag valt att ha. klockat in och klockat ut. Skickade en fil (excel). Såg fint ut. Än så länge känns detta bra.

Bara klockat in/ut en gång. Om man har flera och kollar på excel. Summerar den då också antal timmar? Om inte, tror du det är något att få in som regel med autosummering eller liknande? Går ju förvisso snabbt att göra själv men men :)
    Skall testa den lite längre och återkommer igen.
    mgman

EDIT II: En sak dock. När jag hade skickat iväg mailet till mig kom jag tillbaka till sidan "export". Denna sida var nu tom. har väl valt i inställningar att det skall raderas. Men jag fattade inte riktigt att det var klart så jag satt och tittade på skärmen. Den var helt vit. Kanske någon hint om att det är klart och att man kan gå tillbaka till menyn. Kanske en knapp/länk i ett hörn som heter till menyn?

Edit 1: Kom på en sak. Finns det en widget i dina planer?
    Förslag:
    Hade varit grymt med en widget som var tvådelad, dvs, ett klick på vänstersidan i widgeten klockar du in, ett klick på högersidan klockar du ut. Kan tänka mig storleken 2*1(2 kolumner, 1 rad). Har man klockat in, skall man bara kunna klocka ut så man inte riskerar att klocka in när man skall klocka ut och sabba något. Hängde du med?

Sen möjlighet att skapa flera widgetar med 1*1. Först kan du bara klocka in, Nästa gång men trycker på widgeten klockar man ut.
    Möjlighet att ha flera widgetar på skärmen.

Innebär ju när man skapar widget att man måste välja vilken arbetsgivare man klockar för så den fattar.
    Innebär kanske att man behöver registrera sina olika arbetsgivare i appen för att det skall funka?

Nu jobbar jag bara på ett ställe men finns ju människor som har flera jobb. Skulle säkert underlätta för dem.

Last edited: 8 sept 2011
  14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Svarar på det första lite fort då jag är på väg hem.

@Mgman, egentligen var ju planen att ha med summeringen i excel, det är bara det att jag totalt glömt av det. Kommer nog med 0.2 som jag nog släpper imorgon. Har än så länge i den versionen lagt till område/postort för lokaliseringsdelen som madeli tipsade om och påbörjat att ha projekt som man assignar en instämpling.

Edit: har också lagt till att det är tomt så man inte ser en vit ruta i listan och export

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited: 8 sept 2011
  15. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Bra jobbat!

Zooklubba gillar detta.
  16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Svarar på resten då jag svarade på det första redan.

Kanske borde lägga in en hint, i den kommande uppdateringen kommer det i alla fall stå att listan är tom. Så man inte kommer in till ett vitt fönster och undrar vad som händer.

Den där widget-idén var trots allt ganska bra. Ska ta en titt på det :).
    I en första tanke tror jag då det får bli per projekt som man assignar widgeten till.

17. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Tack för svaren.
    Skall försöka komma ihåg att använda den och kommer med mer info framöver.
    mgman

18. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Intressant, det ska testas!

19. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Vet inte om de kommit som förslag men jag skulle gärna vilja se att man såg den arbetande tiden när man kollar listan.

Sent from my MB525 using Tapatalk

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Tänkte du en totalsummering ex högst upp hela tiden eller duration på varje? Om jag minns rätt syns bara duration i export-vyn just nu.