bil-GPS till Bladen

Diskussion i 'Blade' startad av danz, 16 september 2011.

1. danz

danz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

vilken är den bästa bil-GPS'en till Bladen?

Har köpt Navigon och tomtom till min gamla iPhone och tänkte nu köpa en navigator till min Blade.

Är navigon bäst? Vilken använder ni? Är den inbygga google maps GPS'en mycket sämre än de man betalar för?

2. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Navigon är helt ok! Ser ingen större skillnad från en vanlig gps med Navigon.
    Google maps har väl inte röstnavigering?

3. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Navigation ska du ha Googles egna!

4. Jense

Jense Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag använder WisePilot, kostar visserligen en slant, men fungerar kanon bra, när väl Bladen har hittat sateliterna.

5. callecool

callecool Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa CoPilot!

6. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu när vi äntligen har fått google navigation i sverige, helt gratis, så känns väll det som det självklara valet?
    Tycker själv det funkar hur bra som helst! Tydlig röst som säger när man ska svänga, man kan ju dessutom söka direkt på företag utan att veta adressen, man kan även ha satelitvy vilket jag tycker är riktigt fränt, tycker du ska ge google navigation en ordentlig chans, det är ju ändå gratis :)

EDIT: Det är ju dessutom redan förinstallerat på telefonen, antingen går man via google maps eller så finns det en app som heter just navigation...

Last edited: 16 september 2011
  7. freddykr

freddykr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. team@

team@ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har testat Google Navigation lite då och då.

Rent generellt funkar den riktigt bra. Mest spännande är att den live håller koll på kösituationen på de stora lederna i Stockholm. Röstnavigering turn-by-turn funkar bra.

Man kan även enkelt växla till street view och se hur det ser ut i verkligheten några korsningar längre fram. Skitball.

Att instruera vart man ska funkar bara på engelska. Att hitta till mackdonald och liknande är lättare än till svenssons-rör, typ.

Den har dock lite märklig uppfattning ibland om vad som är bästa vägen mellan a och b Har ni inte provat så gör det.

9. danz

danz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

testade just Google Navigation, den är som vissa påstår både riktigt bra och dessutom gratis.

Nu borde jag väl snarare vända på frågan, varför köpa en bil GPS egentligen när Google Navigation är riktigt bra?

10. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Menar du att röststyrning (att säga till telefonen vart man ska) inte funkar på svenska? Det stämmer ju tyvärr, o andra sidan vet jag ingen annan gps-navigator som klarar det? Därimot tycker jag rösten GPSen talar med är klockren nu, en tydlig kvinnlig röst på svenska...

Har du koll på att man kan välja alternativa rutter? Starta navigeringen, tryck menyknappen -> Ruttinformation och sen är det tredje knappen där nere :)

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Google Navigation kräver ju en del datatrafik iom att man hela tiden laddar ner kartan, funkar ju bra i Sverige om man har ett datapaket med fast kostnad men det blir inte så roligt utomlands. En navigator eller en Navigator-app med nedladdade kartor är ju att fördra om man vistas utomlands eller i Sverige där det är dålig mobiltäckning.

danz gillar detta.
  12. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis, riktigt bra OCH gratis! sällan det går ihop.
    tips: om du söker på snabbmat när du navigerar får du typ max o mcdonalds längs din rutt, så kan du välja nått av dom o navigera till :)
    (gå in i maps och aktivera "bubbelknappar" bland labs, skitsmidig funktion!)

Jepp, det är väll den stora nackdelen jämfört med konkurenterna, fördelen är ju att man alltid har färska kartor och slipper krångla med att uppdatera kartorna.
    I labs finns ju en funktion för att ladda ner ett kartområde så det går att använda offline nu, funktionen är väll lite begränsad och det kanske inte går att använda med navigation? Hursomhelst tyder det ju på att det är nått google jobbar på, så man får väll hoppas att det kommer offline-stöd i framtiden :)
    Har även hört att den laddar ner kartorna längs rutten i förväg så även om det blir dålig täckning när man kommer ut i skogen har telefonen redan laddat ner kartan?

13. danz

danz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ja, det du skrev är visserligen en nackdel eftersom jag gillar nedladdade kartor. Jag kör bil mycket i Jämtland och Dalarna och då har man ju inte alltid täckning med Tele2.

Vet du om det finns möjlighet att se i min Blade hur många MB telefonen laddat ner? Jag har 3 GB/månad abonnemang via Tele2 och vill inte passera den gränsen.

14. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du kan hämta appen 3G watchdog från market, då kan du se hur mycket du har laddat ned efter det du installerat den samt sätta varningsgränser.

15. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Gjorde ett litet expriment :)
    Maps laddar faktiskt ner kartområden som man kollar o är på ofta så dom lagras på telefonen, jag rensade allt, sen valde jag manuellt att ladda ner göteborg, jönköping och stockholm manuellt, varje stad verkar bli en ruta på 2 gånger 2 mil ungefär, allt detta tog bara 16 mb! Rätt otroligt. Nått random öde område i norra sverige blev 2 mb extra...
    Så 1. maps tar väldigt lite data.
    2. maps lagrar vanliga områden på telefonen åt dig så du slipper ladda ner samma område om och om igen.

Vore kul o höra vad du tycker om google navigation i jämtland/dalarna, som jag sa så tror jag den ska passa på att ladda ner så mycket av rutten som möjligt när den har täckning, så det borde ju funka bra?
    Därimot drar det ju betydligt mer om du kör satelitvy, men tror ändå du kommer ha svårt att överstiga 3gb/mån... Installera watchdog 3g som föregående sa så har du koll :)

Sen kan jag hålla med om att det vore mer optimalt med offlinekartor i vissa lägen, men typ navigon kostar ju ändå typ en femhundring... Tänk vilken dröm om google lanserar fullt offlinestöd :)

16. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Kan också varmt rekommendera Maps + Navigation. Tillfredsställer helt klart mina behov; ladda ner kartorna in i din mobil(tar inte mycket data i mobilen som ovanstående postare skrev), skriv in din destination, klart!

17. onroads

onroads Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Tänk på om man åker utomlands. Kostar datatrafik mycket mer. Då är det bättre med typ igo, navigon el. sygic aura. Med nerladdade kartor. Dessa har fartkameravarnare. Spar oxå en del pengar :)

Sent with DHL logistics