Nu hände en konstig sak hör ni.
Jag märkte att hur ofta jag än synkade mina kontakter mellan telefonen och datorn så verkade HTC Sync reta upp sig på en av mina kontakter. Synken lyckades för varje gång, men för varje gång så stod det i översikten i HTC Sync att det hade uppdaterat en kontakt, trots att jag inte ens hade ändrat, tagit bort eller lagt till några uppgifter för den kontakten, varken i telefonen eller på datorn, eller ens för någon annan kontakt.
Nu när jag gick in på Outlook för att se vad som hänt med den kontakten så såg jag att bilden för den kontakten var borta! 
Det är som om HTC Sync tänkte "okej, den här kontakten har ingen bild tilldelad i telefonen, då ska den inte få ha en bild i Outlook heller". Ni fattar vad det leder till då?! Då borde även alla andra kontakter nu sakna bilder i Outlook eftersom HTC Sync uppenbarligen utgick från kontakterna i telefonen, dvs. om kontakterna i telefonen saknar bilder då ska inte kontakterna i Outlook heller ha några bilder och då bör den radera dessa om det finns bilder i Outlook. Men som tur var så har den raderat bilden endast för den här kontakten. Jag vet inte varför den stör sig på just den här kontakten.
Det här bevisar att HTC Sync kan lägga till (eller ta bort) kontaktbilder! Det är trevligt att den kan arbeta med kontaktbilder i alla fall. Men den kan bara lägga till (eller ta bort) kontaktbilder åt ett håll! Den lägger till eller tar bort bilder i Outlook, men det omvända verkar inte fungera. Trodde jag i alla fall!
Detta trots att jag har inställt dubbelriktad synkronisering i HTC Sync, samt att konflikter ska lösas genom att ta uppgifter från den senast uppdaterade versionen.
Men nu har jag i Outlook lagt in en ny kontaktbild för den kontakten som HTC Sync av någon konstig anledning stör sig på och som den tog bort bilden för i Outlook. Vad som hände då, när jag lagt in bilden för den kontakten i Outlook och sedan synkroniserat på nytt i HTC Sync var att bilden även dök upp då i telefonen.
Tadaa!!
HTC Sync spelar tydligen spratt med mig. Den kan tydligen synka kontakterna med alla tillhörande uppgifter och kontaktbilder åt båda hållen men det verkar inte fungera normalt. Programmet verkar lida av diverse buggar.
Så nu får jag vara så snäll och tilldela bilder för hela 88 kontakter i Outlook och sedan synkronisera en gång i HTC Sync så ska bilderna dyka upp även i telefonen om min hypotes stämmer. Detta trots att det är samma bilder som redan är tilldelade för kontakterna i Outlook. Patetiskt! Jag hatar såna här småfel som ställer till det för mig som användare. Fel som egentligen inte ens borde få vara där i den färdiga produkten. Det är som om de inte ens har testat sin programvara med telefonen utan att de bara har utgått från att den fungerar som den ska bara för att den har visat sig fungera en gång och med en annan telefonmodell.
Då är min fråga, finns det inget tredjeparts program som man kan använda istället för HTC Sync med en HTC, Android baserad telefon, för att synkronisera kontakter mellan telefonen och datorn?
Jag är inte så insatt i Google kontakter, men jag vet annars att det borde fungera bättre med en sån här telefon. Men jag brukar läsa mina Google mail, och kalender i Outlook, därför har jag inte brytt mig om att ställa om till att använda Google kontakter istället för mina Outlook kontakter. Sedan så finns mina Outlook kontakter alltid där, även när jag inte har tillgång till Internet, men det gör inte Google kontakter.
Uppdatering
Okej, min hypotes stämde. Jag har nu lyckats föra över kontaktbilderna för några av kontakterna i Outlook. Det man gör är alltså att man i Outlook väljer att lägga till bilden för respektive kontakt, och om kontakten redan har en bild tilldelad så får man vara så snäll och tilldela den med samma bild en gång till för att HTC Sync ska fatta att kontakten har en bild tilldelad och kopiera denna till telefonen vid en synkronisering.
Det som krävs är alltså att man har tillgång till bildfilerna för kontakterna, vilket jag har. Jag orkade inte göra detta för alla mina kontakter, det blev för jobbigt att mekaniskt lägga till bilderna en efter en för varje kontakt. Det här skulle jag inte ens behöva göra om HTC Sync fungerade normalt.
Last edited: 15 sept 2010