Bilder på kontaktpersoner i HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Fractalogic, 15 sept 2010.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Igår har jag för första gången synkroniserat mina kontakter mellan telefonen och datorn. Jag har fört över 88 kontakter från Outlook 2007 till min nya HTC Desire. Men ingen av kontakterna på Desire har några bilder tilldelade. Samtidigt som de flesta av kontakterna har bilder tilldelade i Outlook 2007.

Synkroniserar jag kontakterna med min Nokia telefon så följer även bilderna med. Varför fungerar det inte så på HTC Desire eller i Android?

Jag skulle vilja veta om det är en begränsning i HTC Desire eller Android systemet, och hur man i så fall kommer runt problemet, eller om det är jag som gör något fel.

Tack på förhand!

Här är lite info om telefonen, datorn och konfigurationen.

OS
    Windows Vista 64-bit SP2

PIM
    Microsoft Outlook 2007

Sync software
    HTC Sync 2.0.28

Model number
    HTC Desire A8181

Android version
    2.2

Baseband version
    32.43.00.32U_5.09.00.20

Kernel version
    2.6.32.15-gf9c0527
    htc-kernel@and18-2 #1

Build number
    2.09.405.8 CL218634 release-keys

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag försökte samma sak, dock utan framgång.

3. Tanzmane

Tanzmane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Sony Tablet Z2
    Sätt igång synkningen till facebook, och så är det bara att länka dom om du inte har gjort det. Ett tipps från mig att se till att allt synkas till din gmail. då synkas nämligen kontakter, kallender, evtuella bilder på kontakten, osv.. Samtidigt slipper du oroa dig över att du nånsin kommer att förlora någon kontakt eller viktig händelse i kallendern :)

4. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Håller med tanz, och är det inte facebook bilder du har på dina kontakter så testa att exportera dina kontakter till fil från Outlook och importera dem sedan i gmail och synka sedan telefonen ota.

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jösses! Jag hade ingen aning om att det skulle behöva vara så krångligt!

Då lägger jag min röst på Nokia på den här punkten. Med Nokia kan man synka direkt mot Outlook eller mot Outlook och sitt Nokia Ovi konto om man har ett. Det går även bra att importera kontakter till Google från en Outlook fil, men det beror ju fan på att detta är helt oberoende av Nokia och deras programvara. Det är helt annan historia.

Vill man importera (ej synka) kontakter till Google från en Outlook fil så är det en helt annan sak. Det är knappast så att man kan importera kontakter till Google från en Outlook fil för att HTC vill ha det så. Det är ju inte så att HTC hänvisar till denna metod i manualen till sin egen produkt. Det är en ren tillfällighet bara att Google råkar ha den möjligheten. I annat fall skulle man med andra ord vara helt körd: det skulle inte finnas någon möjlighet att importera kompletta kontaktuppgifter med bilder från Outlook till HTC telefonen om det inte vore för Google.

Med andra ord så kan man säga att Google gör gratis det som HTC inte klarade av för pengar! Detta ingick alltså inte i priset när man betalade för telefonen som nu råkar sakna den här möjligheten.

Men jag fattar inte riktigt det där med Facebook, jag ser inte vad det har med saken att göra.

Tillåt mig därför att ställa er inför problemet, och låt mig få bestämma vilka metoder eller verktyg ni får använda.

• Målet är att synkronisera kontaktuppgifter mellan en ny HTC Desire telefon och en dator med Outlook 2007 så att kontakterna från Outlook 2007 kan kopieras över för första gången till telefonen.

• Kontakterna som kopieras till telefonen måste vara kompletta, med alla tillhörande telefonnummer, e-postadresser, postadresser och inte minst bilder på kontaktpersonerna.

• De verktyg som ni får använda är de program som följer med telefonen med tillhörande program (HTC Sync) för datorn.
    Sätt igång! Förklara steg för steg hur ni skulle göra.

Som jag förstått så är det inte möjligt att göra. Inte om kravet är att kontaktuppgifterna måste vara kompletta, dvs. med bilder på de kontakter som har en bild i Outlook. Men detta är ju så självklart! Va?! Fattar inte HTC eller upphovsmännen bakom Android detta?

Jag har förstått att HTC eller Android i sig inte klarar av detta. Det tycker jag är bra mycket konstigt, då min 4 år gamla Nokia N73 klarar av detta hur enkelt som helst. Och HTC Desire och Android ska ju vara något nytt och så bra, och så klarar det inte av en sån enkel uppgift. Jag fattar det inte.

Man ska tydligen behöva göra någon konstig manöver, någon konstig femma som att synka mot Google eller Facebook, vilket jag inte ens begriper. Jag fattar inte vad det har med saken att göra, eller ens hur man skulle kunna göra det.

Det här var mycket dålig erfarenhet för mig som ny Android användare.

Jag tvingas till att på ett eller annat sätt försöka lura telefonen att ändå ta med bilderna på kontaktpersonerna. Något som ju borde varit uppenbart för de som designade telefonen eller Android!

Som jag ser det så är det enklaste sättet att jag först synkroniserar kontakterna mellan telefonen och datorn, vilket jag redan har gjort, och sedan väljer att redigera kontakterna i telefonen en efter en och antingen fotar mina kontaktpersoner på nytt eller fotar min datorskärm när jag visar kontakterna i Outlook. Så jävla vrickat! Det trodde jag inte var möjligt år 2010, och i särskilt inte med Android som är så omtalat och ska vara bra. Patetiskt!

Last edited: 15 sept 2010
  6. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Om jag på något sätt kan få fram de bildfiler som används i mina kontaktbilder i Outlook, kan jag åtminstone kopiera över dessa till telefonen som vanliga filer och sedan tilldela varje kontakt med rätt bild?...

7. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag provade nu att på telefonen välja att redigera en kontakt och sedan att ta en bild för den kontakten med telefonkameran.

Jag tog bilden direkt från datorskärmen, men det blev ju inget bra eftersom nästan hela programfönstret i Outlook syntes som min kontaktbild för den personen. Så jag fick gå in på Gallery i telefonen, öppna bilden i fråga och välja att beskära den så att endast det som är intressant blev kvar, dvs. profilbilden på personen i fråga. Den sparades automatiskt som en ny bildfil. Sedan fick jag välja den beskurna versionen av bilden för den kontakten.

Visst, det fungerar ju. Men det blev ju betydligt sämre kvalitet på den kontaktbilden än det är på den ursprungliga som finns i Outlook. Och så är det så mycket pill med att dels fota mina kontaktpersoner, eller att fota redan fotade personer från min datorskärm (hur illa det än låter). Sedan ska man också beskära dessa tagna bilder och så... nej, jag tycker inte att det är det värt.

8. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nu hände en konstig sak hör ni.

Jag märkte att hur ofta jag än synkade mina kontakter mellan telefonen och datorn så verkade HTC Sync reta upp sig på en av mina kontakter. Synken lyckades för varje gång, men för varje gång så stod det i översikten i HTC Sync att det hade uppdaterat en kontakt, trots att jag inte ens hade ändrat, tagit bort eller lagt till några uppgifter för den kontakten, varken i telefonen eller på datorn, eller ens för någon annan kontakt.

Nu när jag gick in på Outlook för att se vad som hänt med den kontakten så såg jag att bilden för den kontakten var borta! :(

Det är som om HTC Sync tänkte "okej, den här kontakten har ingen bild tilldelad i telefonen, då ska den inte få ha en bild i Outlook heller". Ni fattar vad det leder till då?! Då borde även alla andra kontakter nu sakna bilder i Outlook eftersom HTC Sync uppenbarligen utgick från kontakterna i telefonen, dvs. om kontakterna i telefonen saknar bilder då ska inte kontakterna i Outlook heller ha några bilder och då bör den radera dessa om det finns bilder i Outlook. Men som tur var så har den raderat bilden endast för den här kontakten. Jag vet inte varför den stör sig på just den här kontakten.

Det här bevisar att HTC Sync kan lägga till (eller ta bort) kontaktbilder! Det är trevligt att den kan arbeta med kontaktbilder i alla fall. Men den kan bara lägga till (eller ta bort) kontaktbilder åt ett håll! Den lägger till eller tar bort bilder i Outlook, men det omvända verkar inte fungera. Trodde jag i alla fall!

Detta trots att jag har inställt dubbelriktad synkronisering i HTC Sync, samt att konflikter ska lösas genom att ta uppgifter från den senast uppdaterade versionen.

Men nu har jag i Outlook lagt in en ny kontaktbild för den kontakten som HTC Sync av någon konstig anledning stör sig på och som den tog bort bilden för i Outlook. Vad som hände då, när jag lagt in bilden för den kontakten i Outlook och sedan synkroniserat på nytt i HTC Sync var att bilden även dök upp då i telefonen.

Tadaa!! :) :P HTC Sync spelar tydligen spratt med mig. Den kan tydligen synka kontakterna med alla tillhörande uppgifter och kontaktbilder åt båda hållen men det verkar inte fungera normalt. Programmet verkar lida av diverse buggar.

Så nu får jag vara så snäll och tilldela bilder för hela 88 kontakter i Outlook och sedan synkronisera en gång i HTC Sync så ska bilderna dyka upp även i telefonen om min hypotes stämmer. Detta trots att det är samma bilder som redan är tilldelade för kontakterna i Outlook. Patetiskt! Jag hatar såna här småfel som ställer till det för mig som användare. Fel som egentligen inte ens borde få vara där i den färdiga produkten. Det är som om de inte ens har testat sin programvara med telefonen utan att de bara har utgått från att den fungerar som den ska bara för att den har visat sig fungera en gång och med en annan telefonmodell.

Då är min fråga, finns det inget tredjeparts program som man kan använda istället för HTC Sync med en HTC, Android baserad telefon, för att synkronisera kontakter mellan telefonen och datorn?

Jag är inte så insatt i Google kontakter, men jag vet annars att det borde fungera bättre med en sån här telefon. Men jag brukar läsa mina Google mail, och kalender i Outlook, därför har jag inte brytt mig om att ställa om till att använda Google kontakter istället för mina Outlook kontakter. Sedan så finns mina Outlook kontakter alltid där, även när jag inte har tillgång till Internet, men det gör inte Google kontakter.

Uppdatering
    Okej, min hypotes stämde. Jag har nu lyckats föra över kontaktbilderna för några av kontakterna i Outlook. Det man gör är alltså att man i Outlook väljer att lägga till bilden för respektive kontakt, och om kontakten redan har en bild tilldelad så får man vara så snäll och tilldela den med samma bild en gång till för att HTC Sync ska fatta att kontakten har en bild tilldelad och kopiera denna till telefonen vid en synkronisering.

Det som krävs är alltså att man har tillgång till bildfilerna för kontakterna, vilket jag har. Jag orkade inte göra detta för alla mina kontakter, det blev för jobbigt att mekaniskt lägga till bilderna en efter en för varje kontakt. Det här skulle jag inte ens behöva göra om HTC Sync fungerade normalt.

Last edited: 15 sept 2010
  9. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Oohhh Oj Oj, detta var bland det längsta jag läst. Jag tycker nog att det är du själv som gör det krångligt. Jag har aldrig använt htc sync, tycker bara det brukar bli krångel med sånt. Så om du nu hade loggat in på gmail.com och importerat filen som du exporterat från Outlook så hade det gått på en bråkdel av tiden det tog att bara skriva allt det du skrev, för att inte tala om att redigera varje kontakt för sig. Har du väl fått in dem på gmail och synkat med telefonen så ligger de ju på telefonen också utan Internet, bara att du har en backup i molnet.
    Angående facebook så kan man ju koppla sina kontakter så att bilderna i Telefonboken ändras när dina vänner ändrar bild på facebook, vilket är trevligt. Men testa iaf gmail varianten även om jag håller med om att det är dåligt att det inte funkar med htc sync. Halva poängen med android är ju att det är kopplat till Google och det har många fördelar också...

10. Marianne

Marianne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Du kan köpa ett billigt program och synca Outlook-kontakter till gmail som sedan synkar via molnet till telefonen och vise versa. Jag synkar Outlook tll/från telefon via Exchange men även mot gmail-kontakter för att ha en backup. Jag använder ett program som heter gSyncit. Det är bar meckigt att hålla på och synka med sladd.

11. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Blir bilder/wallpapers av bättre kvalitet om dom är i .png än jpeg?